Renault Scenic II - godny następca
Scenic II : inteligentne rozwiązanie wnętrza typowe dla samochodu jednobryłowego i przyjemność jazdy właściwa limuzynie
<strong>Scenic II : inteligentne rozwiązanie wnętrza typowe dla samochodu jednobryłowego i przyjemność jazdy właściwa limuzynie </strong>
Scenic II jest trzecim prezentowanym autem programu X84 po wersjach 3 i 5-drzwiowej. Wprowadzając następcę Scenic´a, który wyznaczył pewne standardy na rynku, Renault ponownie zwiększa przewagę nad konkurencją dzięki połączeniu modularności i przestronności samochodu jednobryłowego z przyjemnością jazdy limuzyną. Kompaktowy i dynamiczny design przydaje mu osobowości i wyróżnia w świecie kompaktowych samochodów jednobryłowych. Scenic II jest wyposażony w rozwiązania technologiczne wprowadzone przez Renault w wyższych segmentach rynku, jak na przykład w automatyczny hamulec postojowy. W modelu tym koncern Renault wykorzystał również całą swoją wiedzę i doświadczenie w zakresie bezpieczeństwa biernego. Początkowo oferowany w wersji 5-osobowej, Scenic II będzie wkrótce jedynym kompaktowym vanem oferowanym również w wersji 7-osobowej, wzorem Espace’a w wyższym segmencie.
Kompaktowy i dynamiczny, nowatorski w tym segmencie design
Design typowy dla samochodu jednobryłowego, z tyłem rozwiązanym w stylu zbliżonym do klasycznych nadwozi – przy długości jedynie 4,25 m (+ 8 cm w stosunku do Scenic’a), sugerują nowe doznania z jazdy. Niezwykle staranne wykończenie, regularne, precyzyjne połączenia poszczególnych elementów nadwozia sprawiają, że bryła Scenic’a II budzi wrażenie solidności i monolitu. Model ten przejmuje napięte linie wersji 3 i 5-drzwiowej Megane’a II, tworzące nowoczesny i pełen ekspresji styl. Zastosowanie typowego dla Renault designu przodu i charakterystyczne rozwiązanie tylnej szyby wyraźnie wskazują na przynależność do gamy Renault. Scenic II dysponuje wszelkimi zaletami samochodu na dalekie trasy : posiada szeroki rozstaw kół i osi, maksymalnie przesuniętych do przodu i tyłu podwozia.
Sympatyczne i pełne ciepła wnętrze posiada typową dla vana deskę rozdzielczą z centralnie umieszczonymi instrumentami pokładowymi. Dzięki temu wszyscy użytkownicy samochodu mają łatwiejszy dostęp do informacji. Tapicerka i wykończenie spełniają przyjęte przez Renault wymagania wysokiej, widocznej na pierwszy rzut oka jakości, zwłaszcza dzięki zastosowaniu w górnej części specjalnego materiału wykończeniowego. Dzięki wprowadzeniu rozwiązań spełniających wymagania « Touch design » posługiwanie się dźwigniami i przełącznikami w Scenic´u II jest bardziej intuicyjne i przyjemne.
Scenic II podtrzymuje zasadę samochodu "à la carte", wprowadzoną w
Megane’ie II, dzięki której klient ma możliwość wyboru wystroju wnętrza oraz zewnętrznych elementów wykończeniowych, poziomu wyposażenia oraz zespołu napędowego.
Wszystko, co najlepsze w samochodzie jednobryłowym
Koncern Renault, będący pionierem na rynku samochodów jednobryłowych, wykorzystał całe swoje doświadczenie, aby zaoferować wyjątkowo przestronne wnętrze. Dzięki poziomo ukształtowanemu dachowi Scenic II jest o 26 mm wyższy z przodu, co plasuje go wśród najwyższych modeli w tej kategorii. O 23 mm zwiększono również szerokość na wysokości podłokietników. Dzięki dużej ilości miejsca z tyłu Scenic może się poszczycić największą na rynku odległością do przednich siedzeń na poziomie kolan wynoszącą 226 mm. Ponadto dzięki przedniej szybie o powierzchni 1,40 m2, nie mającej sobie równych na rynku, zapewnia świetną, panoramiczną widoczność.
Scenic II zachował również modularność, cieszącą się takim uznaniem w jego poprzedniku, poszerzając ją o dodatkowe możliwości. Główną nowością jest umieszczenie dźwigni zmiany biegów oraz (w wersjach Confort i Luxe) również hamulca postojowego na desce rozdzielczej, co zapewnia lepszą ergonomię i optymalne wykorzystanie wnętrza. W uzyskanym w ten sposób miejscu na podłodze można umieścić centralny, przesuwny schowek, stanowiący nowatorskie rozwiązanie. Wyposażony w układ elektrycznej blokady może być przesuwany od deski rozdzielczej w stronę tylnych siedzeń zapewniając wygodę zarówno pasażerom siedzącym z przodu jak i z tyłu. Dodatkowo można złożyć fotel pasażera siedzącego z przodu uzyskując płaski i sztywny stolik. Znacznie poszerza to pole widzenia pasażerów siedzących z tyłu, a także ułatwia przewożenie długich przedmiotów. Kolejną nowością jest to, że po złożeniu i ustawieniu w pozycji pionowej, trzy tylne fotele blokują się automatycznie i nie wymagają mocowania za pomocą taśmy. Ponadto Scenic II w dalszym ciągu jest jedynym kompaktowym samochodem jednobryłowym wyposażonym w otwieraną szybę w tylnej klapie.
Dzięki wykorzystaniu każdej wolnej przestrzeni na schowki, Scenic II umacnia swoją wiodącą pozycję pod względem komfortu. Liczniejsze (zwłaszcza dzięki wprowadzeniu przesuwnego, centralnego schowka o pojemności 15 l), łatwiej dostępne i równomierniej rozłożone pomiędzy przednimi (44 l) a tylnymi miejscami (32 l), posiadają łączną pojemność 91 l, wysoko podnosząc poprzeczkę w segmencie. Chłodzony schowek w desce rozdzielczej o zwiększonej do 17 l pojemności jest największy w segmencie. Całość uzupełniają cztery wysuwane schowki umieszczone pod siedzeniami oraz cztery zamykane schowki znajdujące się w płaskiej podłodze. W zależności od ustawienia tylnych foteli pojemność bagażnika waha się od 430 do 480 l. Bagażnik można odizolować od kabiny siatką przytrzymującą bagaże.
Dzięki postępowi poczynionemu w tej dziedzinie w Megane’ie II, Scenic II charakteryzuje się wysokim poziomem komfortu akustycznego i termicznego. Zmniejszenie hałasów aerodynamicznych i pochodzących z zespołu napędowego zapewnia doskonałe wyciszenie tego modelu. Zaś dzięki zmianie parametrów układu ogrzewania i klimatyzacji w Megane’ie II również i Scenic II może poszczycić się komfortem termicznym na najwyższym poziomie.
Jeśli zaś chodzi o komfort wnętrza, Scenic II gwarantuje wyjątkowo świetliste wnętrze dzięki unikalnemu w tym segmencie, otwieranemu dachowi panoramicznemu o powierzchni 1,61m². Do podniesienia komfortu przyczyniają się również żaluzje przeciwsłoneczne wbudowane w tylne drzwi i lusterko wewnętrzne służące do komunikowania się z pasażerami siedzącymi z tyłu, współtworzące miłą atmosferę we wnętrzu. Jeśli chodzi o kartę Renault, to działa ona w taki sam sposób jak w Megane II.
Wrażenia z jazdy godne limuzyny
Wyciągnięta pozycja ciała kierowcy i pionowo ustawiona kierownica przyczyniają się do podniesienia komfortu jazdy. Umieszczenie dźwigni zmiany biegów na desce rozdzielczej i skrócenie skoku dźwigni znajdujących się pod kierownicą również wpływa na zapewnienie przyjemności jazdy zbliżonej do wrażeń z jazdy samochodem o klasycznym nadwoziu. Jednocześnie kierowca może korzystać z zalet związanych z wysoko umieszczonym nad drogą siedzeniem oraz z lepszej widoczności typowej dla samochodu jednobryłowego – oczy kierowcy znajdują się na takiej samej wysokości nad ziemią co w Scenic’u poprzedniej generacji.
W Scenic’u II pojawiają się, po raz pierwszy na świecie w segmencie kompaktowych vanów, trzy innowacje technologiczne : bi-ksenowe reflektory wprowadzone w Espace’ie IV, automatyczny hamulec postojowy i klapka wlewu paliwa z wbudowanym zamknięciem. Aby dodatkowo zwiększyć komfort model ten został wyposażony w system wspomagania parkowania.
Przednie i tylne zawieszenie Scenic’a II pochodzi z Megane’a II i charakteryzuje się podobną precyzja prowadzenia i trzymaniem się drogi, zapewniając kontrolę nad pojazdem i komfort podczas jazdy. Zastosowanie stabilizatorów poprzecznych o dużej średnicy oraz szeroki rozstaw kół zapewniają wzorcową kontrolę przechyłów bocznych. Niezależnie od ukształtowania drogi, przyspieszania lub hamowania, Scenic II precyzyjnie utrzymuje kierunek jazdy. Elektrycznie sterowane, zmienne wspomaganie układu kierowniczego działa szybko i precyzyjnie, z odpowiednią siłą.
Scenic II dysponuje szeroką ofertą zespołów napędowych zapewniających przyjemną i dynamiczną jazdę. Gama silników benzynowych składa się z trzech jednostek 1.4 16V 98 KM, 1.6 16V 115 KM i 2.0 16V 136 KM, a oferta silników wysokoprężnych obejmuje jednostki 1.5 dCi 80 KM, 1.5 dCi 100 KM i 1.9 dCi 120 KM o maksymalnym momencie obrotowym sięgającym 300 Nm. Z Megane’a II przejęta została oferta 5 i 6-biegowych skrzyń mechanicznych oraz skrzyni automatycznej Proactive ze sterowaniem impulsowym, przy czym przełożenia zostały dostosowane do parametrów technicznych Scenic’a II.
Aby zapewnić spokojną jazdę Scenic’iem II, zapewniono wysoki poziom bezpieczeństwa czynnego. Jest on pierwszym samochodem jednobryłowym w segmencie C wyposażonym w system ESP nowej generacji z funkcją kontroli podsterowności. Wyposażenie uzupełniają ABS i system wspomagania nagłego hamowania.
Bezpieczeństwo bierne : wymóg doskonałości
Scenic II posiada konstrukcję nadwozia wyposażoną w strefy kontrolowanego zgniotu i liczne wzmocnienia. System Renault Protection trzeciej generacji obejmujący 3-punktowe pasy na wszystkich miejscach zapewnia odpowiednie « zespolenie » ciała użytkownika z siedzeniem, gwarantując idealne zabezpieczenie. System bezpieczeństwa w Scenic’u II może liczyć do 6 poduszek powietrznych, w tym dwie poduszki czołowe samoczynnie dostosowujące się do siły zderzenia.
Trwała inwestycja
Scenic II zainaugurował nowe standardy jakości AVES (Alliance Vehicle Evaluation Standard), obowiązujące w Renault i Nissanie, oparte na tym jak klient postrzega jakość pojazdu. Międzynarodowe ambicje programu Megane II wymagają zapewnienia poziomu jakości i niezawodności spełniającego najsurowsze normy. Dzięki wydłużonym przebiegom między przeglądami, większej trwałości części, 12-letniej gwarancji antykorozyjnej, zaliczeniu do korzystnej kategorii ubezpieczeniowej oraz skróceniu czasu napraw koszty eksploatacji Scenic’a II uległy obniżeniu. Poziom emisji hałasu został ograniczony do 71 dBa, czyli do rekordowego poziomu, osiągniętego uprzednio przez Megane’a II. Dzięki zmniejszeniu emisji CO2 i zastosowaniu tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu oraz materiałów odnawialnych, Scenic II oferuje podobne rozwiązanie kwestii ochrony środowiska co Megane II.
Program Megane II, Akt II
Wyprodukowany w ilości ponad 2 milionów sztuk do końca 2002 roku, wybrany « Samochodem Roku 1997 », Scenic bezsprzecznie odegrał ogromne znaczenie w historii Megane’a i segmentu C w Europie. Jako pierwszy kompaktowy samochód jednobryłowy spotkał się w całej Europie z gorącym przyjęciem ze strony klientów, poszukujących auta oferującego przyjemne wnętrze i nowe możliwości. W latach 1996-2002 Scenic utrzymał pierwsze miejsce w tym segmencie, pomimo stopniowego pojawienia się modeli innych producentów i zróżnicowania oferty. Od 1998 roku Scenic ma 5,8% udziału w segmencie C w Europie, a w roku 2000, w którym cała gama Megane uzyskała najlepsze wyniki (12,4%), udział Scenic’a w tym segmencie osiągnął 6,8%.
W roku 2002 Scenic utrzymał niezagrożoną pozycję lidera w segmencie samochodów jednobryłowych w Polsce.
W przededniu wprowadzenia nowego modelu zakład w Douai nadal produkuje wykorzystując całą moc produkcyjną (średnio 1650 samochodów dziennie w 2002 roku) dotychczasowy model cieszący się niesłabnącym powodzeniem. W 2002 roku zakład w Douai po raz trzeci z kolei pobił rekord produkcji, która przekroczyła 350.000 samochodów rocznie. Po pojawieniu się nowego modelu produkcja będzie prowadzona na dwóch liniach montażowych, z których jedna będzie przeznaczona wyłącznie do produkcji Scenic’a II, podczas gdy na drugiej będą montowane na zmianę modele Megane II w wersji 3 i 5-drzwiowej, Scenic II i Megane II w wersji coupe-kabriolet. Takie zróżnicowanie produkcji jest możliwe dzięki odpowiedniemu zaplanowaniu procesu produkcji i zastosowaniu jednej płyty podłogowej oraz dużej ilości części wspólnych dla poszczególnych wersji nadwoziowych. Dzięki temu łączna moc produkcyjna Douai sięga 550.000 samochodów, z możliwością elastycznej zmiany udziału trzech wersji nadwozia.
**********
Dzięki dłuższej o 23 cm wersji 7-osobowej, Renault będzie za kilka miesięcy jedynym producentem dysponującym dwoma wersjami – 5 i 7-sosobową – w segmencie kompaktowych vanów. Wersja 7-osobowa będzie wyposażona w dwa dodatkowe siedzenia ustawione w trzecim rzędzie, indywidualnie składane i chowane pod podłogą. Dostęp do trzeciego rzędu ułatwiają trzy niezależne siedzenia w drugim rzędzie – uzyskanie dostępu do ostatniego rzędu nie wymagania wysiadania wszystkich pasażerów siedzących w drugim rzędzie.
<strong>Źródło: Renault Polska</strong>