RENAULT SAMSUNG MOTORS - Nowa marka koncernu Renault
Dwa lata po swoim powstaniu Renault Samsung Motors wprowadza na rynek swój drugi produkt. W 2002 roku sprzedaż spółki powinna przekroczyć 100.000 samochodów.
<strong>
Dwa lata po swoim powstaniu Renault Samsung Motors wprowadza na rynek swój drugi produkt. W 2002 roku sprzedaż spółki powinna przekroczyć 100.000 samochodów. Pozwoliło to na osiągnięcie rentowności spółki na 24 miesiące przed przewidzianym terminem - tak wygląda niesłychanie pozytywny bilans niedawno utworzonej spółki Koncernu, która bierze w ten sposób czynny udział we wdrażaniu strategii rentownego wzrostu Grupy.
</strong>
Utworzenie Renault Samsung Motors (RSM), we wrześniu 2000 roku, pozwoliło na szybkie podjęcie działalności przemysłowej, handlowej oraz badawczo-rozwojowej, która przed niemal dwa lata była bardzo ograniczona. Dzięki zaangażowaniu kierownictwa i załogi RSM, inwestycjom poczynionym przez Renault i wsparciu technicznemu Nissana, bardzo szybko ponownie uruchomiono zakład w Busan i sieć handlową. Dwa lata po utworzeniu spółki może się ona poszczycić bardzo pozytywnym bilansem handlowym i ekonomicznym, a przewidywany poziom sprzedaży w roku 2002 wyniesie 100.000 sztuk.
Wyniki Renault Samsung Motors zarówno pod względem finansowym jak i wielkości sprzedaży w 2001 roku znacznie przeszły początkowe założenia. Sprzedaż SM5 przekroczyła 70.000 sztuk, co daje ponad 22% udziału w tym segmencie (2. miejsce w segmencie) i 6,6 % udziału w rynku. Dzięki wprowadzeniu do sprzedaży 2 września 2002 modelu SM3 (9000 wstępnych zamówień i zakładana sprzedaż 14.000 do końca 2002), cel sprzedaży 90.000 pojazdów RSM w 2002 roku powinien zostać przekroczony, zwłaszcza, że do końca sierpnia 2002 spółka sprzedała 72.000 sztuk.
Strategiczny plan rozwoju
Plan rozwoju Renault Samsung Motors (Renault Samsung Development Plan – RSDP), opracowany w ciągu niespełna pół roku przez kierownictwo spółki, pozwolił na zmobilizowanie energii firmy na osiągnięciu jasnych celów, których realizacja jest zaplanowana w trzech etapach :
 Ponowne wejście na rynek koreański i zwiększenie udziałów w nim (2001-2002)
 Znaczące zwiększenie sprzedaży i osiągnięcie zyskowności (2002-2004)
 Poszerzenie oferty produktów i zdobycie rynków zagranicznych (od 2005 roku)
Szybki ponowny start
Ponowne rozpoczęcie działalności było możliwe dzięki oddelegowaniu małego zespołu liczącego 8 osób z kadr kierowniczych Renault i 8 inżynierów i techników Nissana oraz, co najważniejsze - zatrudnieniu niemal 1000 na przestrzeni września i grudnia 2000 osób, w tym ponad 700 na stanowiskach handlowych. W 2001 i 2002 roku firma Renault Samsung Motors kontynuowała tę politykę przyjmując 1800 nowych pracowników, głównie dla potrzeb działu handlowego i badawczo-rozwojowego, aby wesprzeć rozwój przedsiębiorstwa, dzięki czemu zatrudnienie w spółce wzrosło do niemal 4684 osób w dniu 1 sierpnia 2002.
Dzięki sprawnej organizacji i korzyściom płynącym ze współpracy nawiązanej w ramach aliansu Renault i Nissana oraz szybkiemu odtworzeniu sieci koreańskich dostawców, RSM potrafiła sprostać pod względem produkcyjnym szybkiemu wzrostowi sprzedaży modelu SM5 (26 samochodów na godzinę we wrześniu 2000, 60 w sierpniu 2002) opracowując równolegle drugi model – SM3. Koszt jego rozwoju utrzymano na rozsądnym poziomie 100 mln euro (120 mld wonów), przy czym planowana produkcja roczna w pierwszym pełnym roku produkcji ma wynieść 50.000 sztuk.
Silnie rozwinięto sieć handlową – otwarto sześćdziesiąt nowych punktów sprzedaży, dzięki czemu w dniu 1 września 2002 było ich 110. Do nowej skali przedsiębiorstwa dostosowano także obsługę posprzedażną i logistykę części zamiennych. Powiększono centralny magazyn części (z 4000 m2 do 16.000m2), znajdujący się w pobliżu ośrodka technicznego w Giheung.
Ośrodek w Giheung potrafił sprostać konieczności szybkiego opracowania SM3, a także wprowadzenia zmian w SM5 (w styczniu 2002), udowadniając swoje umiejętności w zakresie wykorzystania posiadanych super nowoczesnych środków.
Stopniowy rozwój gamy
Renault Samsung Motors koncentruje również swoje wysiłki na stopniowym rozwoju gamy pojazdów spełniających potrzeby rynku koreańskiego. 2 września 2002 na rynek ten wprowadzono model SM3 należący do segmentu C, opracowany na bazie Nissana Bluebird Sylphy.
Dzięki podwójnej ofercie obejmującej SM3 i SM5, pojazdy RSM już obecnie stanowią niemal 40% samochodów oferowanych na rynku koreańskim.
Istotny wkład we wzrost koncernu
Dzięki odniesionemu sukcesowi handlowemu i wdrożeniu strategii rentownego wzrostu spółka RSM osiągnęła zysk już pierwszym półroczu 2002, o niemal dwa lata wcześniej niż przewidywano.
Renault Samsung Motors, planuje osiągnąć w 2005 roku sprzedaż 200 000 pojazdów, stając się tym samym znaczącą marką na koreańskim rynku samochodowym. Zamierza również rozwijać stopniowo eksport, głównie na rynki azjatyckie. Sprzedaż eksportowa jest starannie koordynowana przez koncern Renault-Nissan w ramach specjalnej struktury (Cross Company Team) gromadzącej regularnie przedstawicieli Renault, RSM i Nissana.
Dzięki temu spółka Renault Samsung Motors będzie mogła w przyszłości wnieść znaczący wkład w rozwój koncernu Renault oraz aliansu Renault-Nissan.
<strong>Źródło: Renault Polska</strong>