Rekordowo szybka ciężarówka Volvo
The Iron Knight - taki przydomek nosi najszybszy obecnie pojazd ciężarowy Volvo, a może nawet i na całym świecie. Właśnie pobił dwa rekordy prędkości, rozpędzając się przy okazji do 276 km/h.
Ważący 4,5 tony pojazd ciężarowy The Iron Knight napędzany jest umieszczonym centralnie zmodyfikowanym silnikiem D13. Dysponuje on czterema turbosprężarkami, mocą 2400 KM i maksymalnym momentem 6000 Nm. Za przeniesienie napędu odpowiada dwusprzęgłowa przekładnia i-Shift Dual Clutch ze wzmocnionym sprzęgłem, którą możemy znaleźć chociażby w Volvo FH.
Aby maksymalnie odciążyć kabinę, zrezygnowano z wielu systemów i elektronicznych wspomagaczy, bez których trudno dziś sobie wyobrazić jazdę pojazdami ciężarowymi. Ponadto zmodyfikowano ją pod kątem aerodynamiki, zastosowano wiele elementów z włókien szklanych, a także pojawiły się większe wloty powietrza dla lepszego chłodzenia jednostki napędowej.
The Iron Knight pobił dwa rekordy. Dystans 1000 m, ze startu zatrzymanego, zdołał pokonać w 21,29 s, uzyskując średnią prędkość 169 km/h. Odcinek drogi o połowę krótszy ciężarówka Volvo pokonała w 13,71 s, rozpędzając się w tym czasie do 131,29 km/h.
Rekordowe przejazdy odbyły się na zamkniętym torze Skelleftea Drive Center w północnej Szwecji i zostały zaaprobowane przez FIA. Za kierownicą ciężarówki we wszystkich próbach siedział Boije Ovebrink, który może się pochwalić ponad 30-letnim doświadczeniem w wyścigach samochodowych, w tym również i ciężarówkami. W przeszłości już pięciokrotnie pobijał rekordy prędkości.
Rekordowe próby polegały na dwukrotnym przejechaniu dystansów 500 i 1000 m w obu kierunkach, z których wyliczano następnie średni czas przejazdu oraz średnią prędkość.
To nie pierwsze rekordy prędkości w historii ciężarowych Volvo. Szwedzka marka ma już na swoim koncie kilka podobnych osiągnięć:
2007 - The Wild Viking (1600 KM) pobił rekord prędkości na dystansie 1000 m ze średnią prędkością 158,8 km/h.
2010 - Volvo NH D16 (1800 KM) pobiło rekord na tym samym dystansie ze średnią prędkością 166,7 km/h.
2011 - Hybrydowa ciężarówka Mean Green (1800-konny diesel plus 300-konny silnik elektryczny) pobiła rekord na dystansie 500 i 1000 m, uzyskując odpowiednio prędkości 115,3 oraz 152,2 km/h.
2012 - Ciężarówka Mean Green pobiła rekord na dystansie 1000 m ze startu lotnego ze średnią prędkością 236,6 km/h.