Reflektory przystosowujące się w BMW K 1600 GT i GTL
BMW zapowiedziało właśnie, że w swoich dwóch najnowszych modelach motocykli turystycznych zastosuje reflektory wykonane innowacyjną technologią zwiększającą bezpieczeństwo i widoczność podczas jazdy nocą.
<p style="text-align: justify;"><span class="wstepniak"><strong>BMW</strong> zapowiedziało właśnie, że w swoich dwóch najnowszych modelach motocykli turystycznych zastosuje reflektory wykonane innowacyjną technologią zwiększającą bezpieczeństwo i widoczność podczas jazdy nocą.</span></p>
<p style="text-align: justify;"><br />
<b>Reflektorem </b>(ang. <b>Adaptive Headlight</b>) zawiaduje elektroniczny system, który za pomocą <b>lustra</b>,<b> ukośnie zamontowanego nad centralną żarówką</b>, dostosowuje strumień światła padający na drogę do kąta nachylenia jadącego <b>motocykla</b>. System obraca lustro wokół osi zgodnie z ruchami <b>jednośladu</b>. Dzięki temu, gdy pokonujemy zakręty lub wzniesienia, przednie światło<b> motocykla</b> jest wyrównane i oświetla dokładnie ten fragment drogi, która jest przed nami. Tradycyjne, nieruchome<b> reflektory</b> podczas takich manewrów nie mają takiej możliwości – zmniejsza się wtedy kąt padania światła, które oświetla mniejsze fragmenty drogi, albo w przypadku wzniesienia – otoczenie, które znajduje się powyżej powierzchni, którą się poruszamy. Dzięki zastosowaniu <b>przystosowującego się reflektora</b> <b><strong>BMW</strong> </b>uzyskało niemal <b>idealny kąt padania światła</b>, który nie zawęża się ani nie zmienia, bez względu na pokonywanie zakrętów czy wzniesień, gwałtowne hamowanie czy przyspieszanie. Podobny system zadebiutował w <b><strong>BMW</strong> S1000 RR</b>, w którym sensor przekazuje dane o kącie padania światła do komputera centralnego motocykla i dane te używane są przez <b>systemy kontroli trakcji </b>oraz <b>ABS</b>. Te same dane wykorzystują teraz <strong>reflektory przystosowujące się</strong> <a href="http://www.motogen.pl/aktualnosci/freshair/bmw-k1600-gt-i-k1600-gtl-na-2011,art436.html"><b><strong>BMW</strong> K1600 GT</b> i<b> GTL</b></a>.</p>
<p style="text-align: justify;"><br />
Na razie firma nie wspomina nic o kosztach zastosowania takiego rodzaju oświetlenia w<b> motocyklach</b>. Wiadomo jedynie, że będzie ono opcjonalne.</p>
Iza Prochal