Raport awaryjności Dekra 2018. Audi rządzi
Poznaliśmy właśnie wyniki tegorocznego raportu niezawodności używanych samochodów przygotowany przez specjalistów z Dekry. Niekwestionowanym zwycięzcą całego rankingu zostało Audi, które triumfowało w aż sześciu kategoriach.
Wprawdzie to w Polsce średni wiek jeżdżącego po drogach samochodu wynosi, w zależności od metody liczenia, od 13 do 15 lat, jednak i w Niemczech wydłuża się okres użytkowania posiadanego auta. Skąd taki wniosek? Otóż w tegorocznym rankingu najbardziej niezawodnych aut używanych Dekra 2018 po raz pierwszy wprowadzono nową kategorię przebiegu pojazdu. Do tej pory samochody były klasyfikowane wg trzech kategorii związanych z przebiegiem: do 50 tys. km, od 50 do 100 tys. km i do 150 tys. km. W tym roku po raz pierwszy wprowadzono również kategorię przebiegu pojazdów od 150 do 200 tys. km. W tej grupie znalazło się aż 10% wszystkich biorących w badaniu aut. Co ciekawe, 8% miało przebiegi jeszcze wyższe. Być może niebawem pojawi się kolejna kategoria, powyżej 200 tys. km.
Pozostałe kryteria rankingu pozostały takie same jak w poprzednich latach. W raporcie uwzględnione zostały wyniki ok. 15 mln zgłoszonych usterek z poprzednich dwóch lat. Przy czym pod uwagę brane były wyłącznie istotne usterki, które nie powstały z winy kierowcy. W rankingu niezawodności nie uwzględniono np. zużytych opon czy też wycieraczek, ani modeli, których liczba wykrytych usterek była poniżej tysiąca.
Na podstawie analizy zebranych danych powstał ranking najmniej awaryjnych modeli w podziale na poszczególne segmenty rynkowe. Ponadto przyznano nagrodę główną (Bester aller Klassen) dla modelu, który miał najniższą średnią liczbę usterek uwzględniając wszystkie grupy przebiegów.
Tak jak w dwóch poprzednich latach, tak i w tym roku zwycięzcą w tej kategorii zostało Audi A6, uzyskując współczynnik DMI (różnica pomiędzy liczbą bezawaryjnych egzemplarzy a liczbą aut z poważnymi usterkami) na poziomie 94,6. Na drugim miejscu uplasował się Mercedes klasy E (92,4), a na trzecim Mercedes klasy B (91,4).
Zwycięzcy w poszczególnych segmentach rynkowych:
Mini (65)*
1. Audi A1 (82,6)**
2. Honda Jazz
3. Mazda 2
Kompakty (59)
1. Audi A3 (91,0)
2. VW Golf VII
3. BMW 1er
Klasa średnia (36)
1. Audi A4 (87,7)
2. Volvo S60/V60
3. Audi A5
Klasa wyższa średnia/wyższa (20)
1. Audi A6 (94,6)
2. Mercedes Klasa E
3. Skoda Superb
Auta sportowe/kabriolety (21)
1. Audi TT (81,0)
2. Porsche 911
3. Mercedes SL
Auta terenowe/SUV-y (71)
1. Mercedes Klasa M/GLE (92,4)
2. Audi Q3
3. Audi Q5
Minivany (54)
1. Mercedes Klasa B (91,4)
2. Opel Zafira
3. Ford C-Max/Grand C-Max
Małe dostawcze (30)
1. Volkswagen Amarok (71,0)
2. Mercedes Viano/Vito
3. Citroen Berlingo
Dostawcze (15)
1. Mercedes Sprinter (62,5)
2. Renault Master
3. Volkswagen Crafter
*liczba modeli w danym segmencie uwzględniona w raporcie
**wynik DMI