"Tu żyją i tu jest im dobrze"
W dniach 18 listopada do 5 stycznia br. w Małym Salonie Galerii Narodowej Zachęta prezentowana będzie wystawa Marcina Maciejowskiego pt. „Tu żyją i tu jest im dobrze”.
<strong>Mercedes-Benz sponsorem wystawy Marcina Maciejowskiego w Zachęcie.
W dniach 18 listopada do 5 stycznia br. w Małym Salonie Galerii Narodowej Zachęta prezentowana będzie wystawa Marcina Maciejowskiego pt. „Tu żyją i tu jest im dobrze”.
Wystawa ta prezentowana była w dniach 27 września do 25 pażdziernika w Instytucie Polskim w Berlinie w ramach Art. Forum Berlin. Wyłącznym sponsorem wystawy, której towarzyszy katalog, jest Mercedes-Benz.
</strong>
Jakim stereotypom na temat Polski ulegają obecnie Niemcy? Co Polacy myślą o swoich najbliższych sąsiadach? Czy porównywalny jest poziom życia w Niemczech i w Polsce? Jakiej muzyki słuchają młodzi Polacy i Niemcy? Jak się ubierają? Co ich śmieszy? Jakich mają „idoli”?
Odpowiedzi na te z pozoru banalne pytania, tworzące obraz młodego pokolenia sąsiadujących ze sobą krajów zawarł MARCIN MACIEJOWSKI w cyklu obrazów zatytułowanych „Tu żyją i tu jest im dobrze”.
Źródłem inspiracji artysty są media sprzedające nam świat nierealny i nieistniejący poza nimi. Stereotyp i banał, któremu artysta poprzez formę swoich obrazów nadaje niezwykłej, choć na szczęście nie pozbawionej humoru wiarygodności. Malarstwo MACIEJOWSKIEGO pozornie nawiązuje do tradycji pop-artu, jednak kontekst aktualności czyni z niego jednocześnie wiarygodnego kronikarza naszej współczesności, dokumentalistę stylu życia, który w specyficzny swojski sposób krytykuje i wyśmiewa zarówno codzienne banalne zachowanie (cykl obrazów „Sport i pielęgnacja”), jak i wydarzenia powszechnie uznane za doniosłe i ważne (Polska).
Dr Dirk Teuber, kurator Staatliche Kunsthalle w Baden-Baden, pisał w katalogu wystawy „na wolności/ w końcu. Polska sztuka po 1989 roku”: „Analiza stosunków polsko-niemieckich, uświadomienie sobie, dlaczego są one tak trudne, przekraczałaby ramy tej wystawy. Niemniej jednak konfrontacja z polską sztuką współczesną stanowi dobrą okazję do zrozumienia odczuwanej nadal po obu stronach głębokiej przepaści, wynikającej z długotrwałego podziału Europy....”
MARCIN MACIEJOWSKI udowadnia, iż podziały te dla przeciętnego „konsumenta sztuki” coraz bardziej się zacierają. Banalna codzienność kibica sportowego czy problemy dziewczyny zastanawiającej się, w czym pójść na imprezę, przeniesione w rzeczywistość sali wystawowej są ponadnarodowe. Zrozumiałe i zabawne zarówno dla publiczności polskiej jak i niemieckiej.
Celem wystawy jest bliższe poznanie się. Odkrycie na wielu różnych płaszczyznach- psychologicznej, socjologicznej, społecznej i umysłowej bogatego oblicza wzajemnych podobieństw i różnic dwóch blisko leżących narodów. Narodów, które mają możliwość zachowania i rozwijania indywidualnych cech narodowych w ramach zewnętrznej i wewnętrznej stabilności gwarantowanej przez Unię Europejską, do której wkrótce dołączy również Polska.
Ta problematyka połączona z wartością artystyczną wystawy była wystarczającym impulsem dla Mercedes-Benz, aby być jej sponsorem.
Wsparcie wystawy Marcina Maciejowskiego jest kontynuacją zaangażowania marki we wspieranie największych wydarzeń artystycznych. W 2001 roku DaimlerChrysler Automotive Polska (przedstawiciel Mercedes-Benz) była sponsorem głośnej wystawy „Klasycy XX wieku” (Picasso, Dali, Beuys, Duchamp, Bacon, Malewicz, Kandinsky, Brancusi, Warhol i Mondrian) w Narodowej Galerii Sztuki Współczesnej Zachęta. W bieżącym roku Mercedes-Benz jest również sponsorem wystawy niemieckiego artysty Wolfa Vostella prezentowanej przez poznańską Galerię „Arsenał”.
<strong>Źródło: DaimlerChrysler Automotive Polska</strong>