Przyszłość Nissana pod znakiem nowoczesnych technologii
Zaprezentowany w Genewie koncepcyjny Nissan IMQ wskazuje nowy kierunek, w którym podążać będą przyszłe modele tej japońskiej marki. I nie chodzi tu wcale o stylistykę nadwozia czy wnętrza, ale ogólną koncepcję wykorzystania samochodów.
Napęd e-POWER
W koncepcyjnym crossoverze Nissana zastosowano innowacyjne rozwiązania w ramach realizacji Nissan Intelligent Mobility, czyli wizji marki dotyczącej przyszłości transportu samochodowego. Sercem tego prototypowego modelu układ jest e-POWER nowej generacji, który jest rozwinięciem układu napędowego wykorzystywanego w najlepiej sprzedających się modelach Nissan Note i Serena w Japonii. W koncepcyjnym Nissanie IMQ jednostka elektryczna osiąga całkowitą moc 250 kW i moment obrotowy 700 Nm.
Dość wysoka moc trafia do nowego, wielosilnikowego układu napędu na cztery koła. Połączenie układu e-POWER z napędem na cztery koła ma zapewnić wysoką stabilność w warunkach słabej przyczepności.
IMQ wyposażony została także w zaawansowaną, choć wciąż prototypową wersję systemu wspomagającego kierowcę Nissan ProPILOT, która zapewnia jeszcze większe możliwości w zakresie autonomicznej jazdy. W modelu zastosowano ponadto opracowaną przez Nissana technologię Invisible-to-Visible, po raz pierwszy zaprezentowaną podczas targów CES na początku tego roku.
Nissan IMQ - Stylistyka nadwozia i wnętrza
Pod względem wymiarów IMQ plasuje się pośrodku europejskiego segmentu kompaktowych crossoverów. Model ten wskazuje nowy, dość śmiały kierunek stylistyki Nissana. Z przodu wyeksponowano logo marki zintegrowane z osłoną wlotu powietrza w kształcie litery V. Osłona wlotu powietrza stapia się z pokrywą silnika w pionie i ze zderzakiem w poziomie. Przez pokrywę silnika biegną chromowane wcięcia, a błotnik wznosi się ponad nadkola.
W tylnej części pojazdu pionowa linia poprowadzona od świateł pełni nie tylko rolę estetyczną, ale również poprawia aerodynamikę pojazdu. W górnej części łączy się ze smukłą linią tylnych lamp w kształcie bumerangu. Patrząc z bliska, na przyciemnianych, dolnych częściach nadwozia można dostrzec mnóstwo trójwymiarowych elementów. Całości dopełniają 22-calowe obręcze kół ze stopu metali lekkich z „inteligentnymi” oponami, które przekazują kierowcy informacje za pomocą interfejsu graficznego. Wśród przekazywanych danych jest między innymi obciążenie opon, ciśnienie, temperatura i głębokość bieżnika.
Charakterystyczna dla Nissana deska rozdzielcza typu „szybujące skrzydło” jest dominującym elementem przedniej części kabiny, z wychodzącą spod niej konsolą środkową, która biegnie między przednimi fotelami do tyłu. Każdy z wyprofilowanych foteli został wykończony dwukolorową tkaniną 3D, wycinaną laserowo w geometryczne wzory inspirowane kunsztem stolarskim kumiko.
Całe wnętrze IMQ zostało zaprojektowane przede wszystkim z myślą o kierowcy. Jest to widoczne choćby w graficznym interfejsie użytkownika, zdominowanym przez 840‑milimetrowy ekran wbudowany w panel oprzyrządowania. Po wyłączeniu jest zupełnie czarny – niczym smartfon – a włączony wyświetla stan układu e-POWER i inne informacje o aucie. Drugi, mniejszy ekran znajdujący się powyżej konsoli środkowej służy do obsługi wirtualnego osobistego asystenta IMQ.