Przejścia dla pieszych będą bezpieczniejsze
Choć może zabrzmieć to dość paradoksalnie, to jednak przejścia dla pieszych, które w teorii powinny zapewniać pieszym bezpieczne przejście na drugą stronę jezdni, wcale takiego bezpieczeństwa nie zapewniają. Ministerstwo Infrastruktury opracowało jednak nowe przepisy, które mają zmienić ten stan rzeczy.
Już sama analiza danych policyjnych pokazuje, że coś w temacie przejść dla pieszych nie do końca jest w porządku. W minionym roku blisko połowa ofiar wypadków z udziałem pieszych zginęła właśnie w miejscach udostępnionych dla ruchu pieszego. Co więcej, aż 90% wszystkich pieszych, którzy doznali obrażeń na polskich drogach, zostało rannych również w takich miejscach. Na przejściach dla pieszych odnotowano w sumie 4091 wypadków, w których śmierć poniosło 259 osób, a 4029 zostało rannych.
– Okazuje się, że przejścia dla pieszych są paradoksalnie jednymi z najmniej bezpiecznych miejsc na drodze. Wiele uwagi poświęcamy problemowi nadmiernej prędkości, jednak z badań ruchu drogowego wynika, że do zdarzeń w miejscach udostępnionych dla ruchu pieszego najczęściej dochodzi w miesiącach jesienno-zimowych, w godzinach w których, z uwagi na wcześnie zapadający zmierzch, jest ograniczona widoczność – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Dlatego też resort infrastruktury przygotował wytyczne dot. rozwiązań technicznych, dzięki którym przejścia dla pieszych staną się lepiej oświetlone, a tym samym bezpieczniejsze dla pieszych. Zostały one przygotowane we współpracy działającej przy Ministerstwie Infrastruktury Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego z Politechniką Gdańską, Politechniką Warszawską, Instytutem Badawczym Dróg i Mostów oraz Fundacją Rozwoju Inżynierii Lądowej.
Wytyczne te będą następnie rekomendowane wszystkim zarządcom dróg i ulic, a także zarządcom oświetlenia, projektantom drogowym i oświetleniowym, inwestorom i wykonawcom do stosowania jako standard w zakresie przygotowania inwestycji, budowy, przebudowy, remontu oraz utrzymania dróg.
Obecnie stosowane są różne rozwiązania zapewniające oświetlenie obszaru przejścia dla pieszych (np. za pomocą opraw oświetlenia ulicznego) lub doświetlenia obszaru przejścia dla pieszych za pomocą opraw o specjalnych cechach oświetleniowych. Z praktyki oraz prowadzonych badań wynika, że nie zawsze realizują one w pełni założone funkcje oświetleniowe. Oświetlenie przejść dla pieszych powinno bowiem jednocześnie zapewniać kierowcy właściwe warunki rozpoznania sytuacji drogowej i obserwacji sylwetki pieszego, a pieszemu właściwe warunki obserwacji otoczenia, przejścia dla pieszych i zbliżających się pojazdów.