Projekt dopłat do zakupu aut elektrycznych w Komisji Europejskiej. Kiedy przepisy wejdą w życie?
Opisywany już przez nas projekt dopłat do zakupu aut elektrycznych, a także napędzanych wodorem, trafił właśnie do Komisji Europejskiej. Jeśli nie będzie żadnych zastrzeżeń ze strony unijnej instytucji jest spora szansa, że system dopłat zacznie obowiązywać jeszcze w tym roku.
Wspomniany projekt rozporządzenia Ministra Energii w sprawie szczegółowych warunków udzielania wsparcia zakupu nowych pojazdów ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu osobom fizycznym niewykonującym działalności gospodarczej i warunków rozliczania tego wsparcia dotyczy, jak wskazuje już jego dokładna nazwa, wyłącznie osób fizycznych, które nie prowadzą w działalności gospodarczej. System dopłat dla firm, choć w niektórych aspektach pokrywa się z tym dokumentem, jest jednak całkowicie innym aktem prawnym.
Wsparcie dla osób fizycznych niewykonujących działalności gospodarczej udzielane będzie na wniosek, w trybie ciągłym do momentu wyczerpania środków przewidzianych na dany rok. Oznacza to, że wsparcie udzielane będzie bez konkursu, co powinno ułatwić dostępność pojazdów elektrycznych i napędzanych wodorem dla wielu obywateli Polski. Oznacza to także, potencjalny klient będzie musiał zapłacić całą kwotę, a następnie dopiero będzie mógł się starać o zwrot jej części.
Maksymalna wysokość wsparcia w jednym naborze wynosi:
– w przypadku zakupu pojazdu wykorzystującego do napędu wyłącznie energię elektryczną – 30% ceny nabycia, nie więcej jednak niż 37 500 zł;
– w przypadku zakupu pojazdu wykorzystującego do napędu energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych – 30% ceny nabycia, nie więcej jednak niż 90 000 zł.
Co ważne, cena zakupu w przypadku samochodu elektrycznego nie może przekroczyć 125 tys. zł, zaś w przypadku auta na wodór – 300 tys. zł. Jeżeli więc cena będzie wyższa chociażby o złotówkę od tych limitów, wówczas wsparcie nie będzie się należeć.
Uzyskanie wsparcia będzie uzależnione od kilku jeszcze innych wymogów:
– na zakup danego pojazdu nie zostało przyznane inne wsparcie ze środków Funduszu bądź innych źródeł publicznych;
– nabywca zobowiązuje się do niezbywania pojazdu przez co najmniej 2 lata od dnia zakupu;
– pojazd będzie zarejestrowany przez co najmniej 2 lata na terytorium Polski;
– pojazd będzie posiadał ubezpieczenie OC+AC.
Projekt rozporządzenia zakłada, że wejdzie ono w życie po upływie 14 dni od jego ogłoszenia. Jest więc spora szansa, że nowe przepisy zaczną obowiązywać jeszcze w tym roku, chyba że Komisja Europejska uzna dopłaty jako formę pomocy publicznej, wówczas cały proces może przedłużyć się nawet o kilka miesięcy.