Prezydent podpisał - CEPiK 2.0 już w listopadzie
13 listopada br. wejdzie w życie znowelizowana ustawa Prawo o ruchu drogowym, która przyspiesza wdrożenie przepisów umożliwiających rozpoczęcie funkcjonowania Systemu Informatycznego Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK 2.0), w zakresie przebudowy i modernizacji centralnej ewidencji pojazdów (CEP).
Zgodnie z pierwotnym założeniem, uruchomienie systemu i jego wszystkich funkcjonalności miało nastąpić w jednym czasie, tj. z dniem 4 czerwca 2018 r., jednak przyspieszenie wdrożenia części funkcjonalności powinno przyczynić się do szybszej poprawy jakości danych, co może się przełożyć na wzrost bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz w obrocie pojazdami.
W efekcie prowadzonych prac nad systemem CEPiK 2.0 potwierdzono stan zaawansowania prac projektowych i możliwość przyspieszenia wdrożenia systemu w zakresie centralnej ewidencji pojazdów.
Wprowadzone zmiany precyzują zakres danych zawartych w centralnej ewidencji pojazdów oraz przepisy dotyczące postępowań w sprawie rozliczania sprawozdań z pobranych i przekazanych lub uiszczonych opłat ewidencyjnych. Uzupełniono katalog podmiotów uprawnionych do wglądu do centralnej ewidencji kierowców o Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, a także wyeliminowano bariery prawne dla udostępnienia danych z ewidencji w portalu internetowym danepubliczne.gov.pl. Nowelizacja wprowadziła również możliwość zatrzymywania przez Straż Graniczną – analogicznie do uprawnienia Policji – dowodów rejestracyjnych pojazdów.
Ustawa wejdzie w życie z dniem 13 listopada 2017 r. Część przepisów zobowiązujących producentów i importerów pojazdów do przekazywania danych do katalogu marek i typów pojazdów homologowanych wejdą w życie po upływie 12 miesięcy od dnia ogłoszenia, zaś przepisy upraszczające postępowanie w sprawie zwrotu nadpłaconej opłaty ewidencyjnej wejdą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, a przepisy dotyczące migracji danych wejdą w życie z dniem 20 października 2017 r.
Przypomnijmy, uchwalona we wrześniu nowelizacja ustawy wprowadza obowiązek uiszczenia odpłatności za obowiązkowe badanie techniczne przed jego wykonaniem. Po przeprowadzeniu badania diagnosta będzie zobowiązany do wprowadzenia danych do systemu i przesyłania do bazy CEP, także w przypadku, gdy wynik badania będzie negatywny.
Do CEP będą trafiać informacje dotyczące ustanowionych zabezpieczeń na pojeździe, w tym informujące o jego zajęciu przez organ egzekucyjny. To kluczowe rozwiązanie z perspektywy nabywców pojazdów, którzy będą posiadać wiedzę m.in. w zakresie ograniczonego prawa właściciela do dysponowania pojazdem.
Nowe przepisy definiują ponadto pojęcie szkody istotnej, która rozumiana jest jako szkoda w zakresie elementów układu nośnego, hamulcowego lub kierowniczego pojazdu, mająca wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego, kwalifikująca pojazd do dodatkowego badania technicznego. Szkoda istotna stwierdzana będzie przez zakłady ubezpieczeń lub przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG), które będą zobowiązane do przekazywania do CEP informacji o tych szkodach.
Zmienione regulacje umożliwią również funkcjonariuszom Straży Granicznej szybszą realizację czynności służbowych, poprzez przyznanie im prawa do zatrzymywania dowodów rejestracyjnych pojazdów i pozwoleń czasowych na prowadzenie pojazdu.