Prezentacja Volkswagen Touran
Touran optycznie sprawia wrażenie znacznie większego, niż klasyczne samochody niższej klasy średniej. I rzeczywiście jest większy, lecz wewnątrz.
<strong>
Volkswagen Touran – nadwozie
Maksymalna przestrzeń na minimalnej powierzchni
-spawane laserowo nadwozie wykonane jest w 62 procentach ze specjalnej stali
-dwustopniowo otwierana klapa bagażnika
-nowoczesny mechanizm wycieraczek szyb
</strong>
Wymiary
Touran optycznie sprawia wrażenie znacznie większego, niż klasyczne samochody niższej klasy średniej. I rzeczywiście jest większy, lecz wewnątrz. Porównanie z Golfem Variantem pokazuje, iż Volkswagenowi udało się uzyskać na małej powierzchni dużo przestrzeni. Długość Tourana - 4.391 mm - jest taka sama, jak Golfa Varianta (4.389 mm), a szerokość (1.794 mm) o sześć centymetrów większa. Lecz największa różnica jest w wysokości: bez relingu dachowego Touran mierzy 1.652 mm, czyli o 16 cm więcej, niż Golf Variant.
Struktura konstrukcji nadwozia
Dzięki wykorzystaniu 69,5 metrów spoin laserowych do łączenia elementów stalowych powstała niezwykle sztywna i odporna na zgniecenia karoseria. Tak duża sztywność i odporność na zderzenia została uzyskana między innymi dzięki zastosowaniu stali o podwyższonej wytrzymałości, z której wykonano 62 procent nadwozia. Konstruktorom udało się z jednej strony wyeliminować nieprzyjemne ruchy własne nadwozia i odgłosy, z drugiej natomiast stworzyć podstawy do uzyskania precyzyjnych właściwości jezdnych.
Forma i funkcja
Stylistyka zewnętrzna jest odzwierciedleniem wysokiej funkcjonalności
Sylwetkę Tourana charakteryzują niewielkie wysunięcia nadwozia poza linię kół (z przodu 877 mm, z tyłu 836 mm). Wygodę użytkowania zwiększają duże, sięgające głęboko w próg drzwi. Ich szerokość po otwarciu (z przodu 837 mm, z tyłu 887 mm) pozwala na wygodne wsiadanie i wysiadanie. Szerokie listwy ochronne w kolorze nadwozia (w wersji podstawowej czarne) chronią drzwi przed uszkodzeniem na parkingu.
Od wersji Trendline w kolorze nadwozia są także obudowy lusterek zewnętrznych ze zintegrowanymi kierunkowskazami oraz klamki drzwi. Czysta, wielkopłaszczyznowa stylistyka Tourana podkreślona jest z boku przez ciągły pas okien. Ponadto w oczy rzucają się szeroko rozstawione nadkola. Reling dachowy, seryjny w Touranie Trendline i Highline, ma nie tylko optyczne, lecz także praktyczne zalety. W wersji Trendline jest on czarny, w Highline chromowany.
Od wersji Trendline chromowana jest także charakterystyczna dla Volkswagena osłona chłodnicy oraz elementy reflektorów. Reflektory ze swobodnie kształtowaną powierzchnią odbłyśnika obejmują światła mijania, drogowe, kierunkowskazy i światła postojowe. Przepalone żarówki można łatwo i szybko wymienić (system One-Touch). Ponadto uszkodzenie któregoś ze świateł jest sygnalizowane odpowiednią lampką ostrzegawczą na desce rozdzielczej. Dostępne jako opcja reflektory przeciwmgielne (seryjne przy Highline) znajdują się w dolnej części przedniego spojlera. Jako wyposażenie dodatkowe dostępne są także reflektory bi-xenon.
W światłach tylnych, podobnie jak w Passacie, zastosowano okrągłe elementy świetlne, dzięki czemu Touran jest dobrze rozpoznawalny także w nocy. Tylna szyba jest szeroka i sięga daleko w dół, co stanowi z jednej strony charakterystyczną cechę stylistyczną, z drugiej natomiast gwarantuje dobrą widoczność do tyłu.
Tylna pokrywa bagażnika zamyka bardzo duży otwór. Krawędź bagażnika znajduje się zaledwie na wysokości 557 milimetrów. Na szczególną uwagę zasługuje podwójny stopień otwarcia "piątych drzwi". Dzięki tak zwanemu "inter-stop" teleskop gazowy podnosi tylną klapę do 1.822 milimetrów (mierząc na wysokości zamka). Drugi stopień otwarcia wynosi w tym samym punkcie pomiaru 1.958 milimetrów. Choć być może wysokie osoby nie odczują korzyści wynikających z tego podwójnego stopnia otwarcia, osoby niższego wzrostu natychmiast zauważą, że nie mają problemów z dosięgnięciem uchwytu otwartej klapy.
Dobra widoczność przy każdej pogodzie
Jak innowacyjne mogą być detale, świadczą chociażby wycieraczki w Touranie. Ponieważ ramiona wycieraczek pracują w przeciwnych kierunkach, oczyszczają bardzo dużą część szyby. Zasięg pola wycierania jest większy zwłaszcza po stronie pasażera. Po co drugim wyłączeniu wycieraczek ramiona przesuwają się nieco do przodu zmieniając przy tym położenie piór, co zwiększa ich żywotność.
Przy zmniejszaniu prędkości jazdy szybkość pracy wycieraczek zmniejsza się automatycznie o jeden stopień, co nie jest raczej często spotykane w samochodach tej klasy. Przy przyspieszaniu, po przekroczeniu prędkości 8 km/h włącza się ponownie pierwotny stopień szybkości wycierania. Wycieraczki pracują z czterema częstotliwościami, regulowanymi między innymi prędkością samochodu. Po otwarciu pokrywy silnika wycieraczki natychmiast wyłączają się. Kolejne rozwiązanie zwiększające komfort: po włączeniu biegu wstecznego przy pracujących wycieraczkach przedniej szyby automatycznie włącza się tylna wycieraczka.
Niewygodne włączanie wycieraczek po spryskaniu szyb również przejęły na siebie "inteligentne" wycieraczki - pięć sekund po ostatnim przetarciu szyby wycierane są dobrze znane kierowcom "łzy". Ponadto, jeżeli kierowca będzie spryskiwał szyby dłużej niż 2 sekundy, włączy się automatycznie drugi, szybszy stopień pracy wycieraczek.
<strong>Volkswagen Touran - wnętrze
Wielofunkcyjność dzięki przemyślanym rozwiązaniom detali
-samochód pięcio- lub siedmioosobowy z bagażnikiem o pojemności do 1.989 litrów i perfekcyjnie przemyślanymi detalami
-sześć poduszek powietrznych, aktywne zagłówki z przodu
</strong>
Wymiary
Jedynie wymiary zewnętrzne Tourana świadczą o jego przynależności do niższej klasy średniej. Reszta odpowiada bowiem standardom właściwym klasom wyższym. Doskonale wypracowane, ergonomiczne fotele, kokpit wykonany z materiałów najwyższej jakości oraz wrażenie przestronności zapewniają przyjemną atmosferę we wnętrzu pojazdu. Największa wysokość w swojej klasie (1,02 m z przodu, 0,99 m przy drugim rzędzie foteli), odległość między pedałami a drugim rzędem foteli wynosząca 1,68 m, szerokość na wysokości łokci 1,46 m z przodu i 1,48 metra z tyłu, maksymalna długość przestrzeni bagażowej 1,75 m oraz pojemność bagażnika do 1,989 litrów (w wersji z pięcioma fotelami) dają użytkownikom poczucie przestronności. Trzy rzędy foteli pozwalają ponadto na prawie dowolne kształtowanie wnętrza a tym samym zapewniają dużą wszechstronność jego wykorzystania.
Pierwszy rząd foteli
Wszystkie miejsca siedzące w Touranie, zostały doskonale dopracowane pod względem ergonomii. Fotele kierowcy i pasażera zostały zaprojektowane przez inżynierów Volkswagena od nowa. Lekko podwyższona pozycja siedząca w porównaniu z tradycyjnymi samochodami osobowymi (631 mm) i 1.020 mm odległości między siedziskiem a dachem (najlepsza wartość w tej klasie) zapewniają wyjątkowe wrażenie przestronności. Fotele pierwszego rzędu można przesuwać podłużnie o 254 milimetry, ponadto fotel kierowcy ma możliwość regulacji w pionie o 61 milimetrów. Bezpieczeństwo kierowcy i pasażera zwiększają aktywne zagłówki, przednie i boczne poduszki powietrzne oraz poduszki boczne chroniące głowę. Jeżeli na przednim fotelu przewożone jest dziecko w foteliku zwróconym tyłem do kierunku jazdy przy pomocy wyłącznika z kluczykiem znajdującego się w zamykanym schowku można wyłączyć system poduszek powietrznych. Dobrze widoczna lampka kontrolna umieszczona pod wyłącznikiem świateł awaryjnych, między środkowymi dmuchawami powietrza informuje o stanie aktywności poduszek. Rozwiązaniem zwiększającym bezpieczeństwo w przypadku zderzenia czołowego są pedały hamulca i sprzęgła, które "zapadają" się w podłogę. W związku ze zmianą pozycji kierowcy w Touranie, która jest bardziej wyprostowana, a przez to wygodniejsza, niż w innych samochodach, Volkswagen zmodyfikował ustawienie pedału gazu. W odróżnieniu od stosowanych zazwyczaj pedałów "wiszących", pedał gazu w Touranie jest "stojący", co zmniejsza zmęczenie prawej nogi przy pokonywaniu długich tras.
Schowki ułatwiają życie codzienne i sprawiają, że staje się ono bezpieczniejsze. To, co najważniejsze jest zawsze pod ręką - na przykład apteczka pod fotelem kierowcy.
O dużej funkcjonalności wnętrza świadczą m.in. liczne schowki i półki w przedniej części samochodu, na przykład schowki pod fotelami kierowcy i pasażera oraz - od wersji Trendline, szuflady na większe przedmioty. W schowku fotela kierowcy można wygodnie umieścić apteczkę. Na górze deski rozdzielczej znajduje się kolejny zamykany schowek. Różne drobiazgi można chować także w dużej konsoli dachowej (w wersji bez rozsuwanego dachu) z trzema otwieranymi w dół półkami, z których jedna przeznaczona jest na okulary słoneczne.
Kolejny, zamykany schowek, został umieszczony w konsoli środkowej między kierowcą a pasażerem. Przed podłokietnikiem, obok dźwigni hamulca ręcznego, znajdują się dwa łatwo dostępne uchwyty na kubki. Równie łatwo dostępne są duże kieszenie w drzwiach z miejscem na 1-litrową butelkę (podobnie w drzwiach tylnych). Kolejne schowki: pod konsolą radia i z lewej strony kierownicy oraz chłodzony klimatyzacją (zależnie od wersji wyposażenia) zamykany schowek uzupełniają bogaty zestaw półek, schowków i kieszeni we wnętrzu Tourana.
Nowa deska rozdzielcza
- wszystkie funkcje w Touranie można obsługiwać intuicyjnie
Nie tylko deska rozdzielcza jest nowa, lecz także inne elementy wnętrza, takie jak: tapicerka drzwi czy elementy obsługowe. Niektóre przełączniki świadomie "zapożyczono" z innych modeli Volkswagena, np.: wyłącznik świateł drogowych, tak, aby można było obsługiwać je intuicyjnie, bez potrzeby uczenia się tego od nowa. Wprowadzono również szereg detali zwiększających komfort podróżowania, które kierowca być może nie od razu zauważy - na przykład po włączeniu wstecznego biegu wentylacja przełącza się automatycznie na obieg zamknięty.
Dla montowanej na życzenie klimatyzacji dwustrefowej Climatronic (oddzielna regulacja dla kierowcy i pasażera) stworzono całkiem nowy, lecz obsługiwany intuicyjnie system.
Funkcje Climatronic rozdzielone są na trzy pokrętła z przyciskami. Dwa zewnętrzne służą do ustawiania temperatury dla kierowcy i pasażera. Dmuchawa ustawiana jest środkowym pokrętłem. W pokrętle tym umieszczony jest wyłącznik całego systemu. W lewym pokrętle znajdują się przyciski ogrzewania przedniej i tylnej szyby, w prawym - przycisk trybu automatycznego (Auto) i trybu bez chłodzenia (Econ).
W celu zwiększenia przejrzystości obsługi wskaźniki cyfrowe ustawionych temperatur oraz przyciski obiegu zamkniętego i sterowania wentylacją zostały umieszczone na oddzielnej listwie ponad trzema pokrętłami. Tutaj znajdują się także dwa pokrętła dostępnego jako opcja ogrzewania przednich foteli.
Informacja i rozrywka
- radio RDC 300 z odtwarzaczem CD
Poniżej elementów obsługi ogrzewania i klimatyzacji umieszczono dobrze widoczne i łatwo dostępne radio z odtwarzaczem CD (RCD 300). Wygląd systemu audio o mocy 2 x 20 W został dopasowany do wnętrza Tourana. Ta nowa generacja radioodtwarzaczy jest zbliżona w obsłudze i wyglądzie do radioodtwarzacza w Touaregu. Trzy przyciski z lewej i z prawej strony obsługują funkcje menu, sterują odtwarzaczem i pamięcią ustawionej stacji radiowej. Informacje wizualne przedstawiane są na dużym, monochromatycznym wyświetlaczu.
Wybór stacji, utworu na płycie CD oraz przełączanie z radia na odtwarzacz i odwrotnie następuje - jak we wszystkich Volkswagenach - przy pomocy przycisków umieszczonych na innej listwie pod wyświetlaczem, co znacznie upraszcza obsługę. W wersji Highline dostępny jest jako opcja system audio o mocy 4 x 20W.
Obok zmienacza płyt kompaktowych na 6 CD, Volkswagen oferuje w Touranie dodatkowo system nawigacji satelitarnej (RNS). Jako opcja dostępne jest także przygotowanie do montażu telefonu wraz z uchwytem na telefon komórkowy, urządzeniem głośnomówiącym i dwupasmową anteną.
Drugi rząd foteli
Trzy umieszczone obok siebie pojedyncze fotele drugiego rzędu można kilkoma ruchami rąk przesunąć do przodu i do tyłu, odwrócić o 90 stopni, złożyć lub wymontować. Fotele te są bardzo lekkie - skrajne ważą 15,9 kg, środkowy - 15,7 kg. Ze względu na stosunkowo wysoką pozycję siedzącą (676 mm) zapewniają one dobre podparcie ud, a tym samym doskonałą wygodę podczas długich podróży. Odległość między siedziskiem a dachem wynosi 989 mm.
Także tutaj projektanci pomyśleli o najdrobniejszych detalach. Kieszenie i składane stoliki z uchwytami na kubki w oparciach fotela kierowcy i pasażera (od wersji Trendline), środkowy fotel, który można wykorzystać jako stolik, schowki w podłodze przed fotelami oraz duże schowki w drzwiach (także z miejscem na 1-litrową butelkę) poradzą sobie nawet z dużą ilością ulubionych zabawek najmłodszych pasażerów.
Wyjątkowo proste w obsłudze są mechanizmy pozwalające na dowolne ustawianie i wymontowywanie foteli. Aby przesunąć fotel do przodu lub do tyłu wystarczy podnieść odpowiednią dźwignię. Jeżeli chcemy złożyć oparcie fotela, cały fotel lub odblokować go przed wymontowaniem, należy pociągnąć za łatwo dostępne pętle.
Bezpieczeństwo małych pasażerów
Pasażerowie są w Touranie wyjątkowo dobrze chronieni. W drugim rzędzie foteli także zamontowano poduszki chroniące głowę, wszystkie fotele posiadają trójpunktowe pasy bezpieczeństwa oraz zagłówki. Nieużywany pas bezpieczeństwa środkowego fotela zwija się automatycznie i blokuje w podsufitce. W dwóch bocznych fotelach zamontowano uchwyty Isofix do fotelików dziecięcych. Podwyższone siedziska nie tylko pozwalają dzieciom lepiej obserwować drogę (przez całkowicie opuszczane szyby boczne), lecz także ułatwiają rodzicom przypięcie dzieci pasami. Zwłaszcza w tej kwestii van przewyższa klasyczne limuzyny i samochody kombi, ponieważ nie trzeba w nim niewygodnie pochylać się przy zapinaniu pasów.
Mali pasażerowie mają ponadto do dyspozycji specjalny uchwyt na kubek w zakończeniu konsoli środkowej, w którym można także umieścić bezpiecznie dużą butelkę z napojem. Podobnie jak w samochodach wyższej klasy średniej i klasy wyższej, w tej części pojazdu umieszczono dwa dodatkowe wyloty dmuchaw oraz gniazdo 12V, które przyda się nie tylko użytkownikom odtwarzaczy MP3, lecz także pozwala na podłączenie dostępnej jako opcja lodówki, którą można umieścić zamiast środkowego fotela. Jeszcze jedno gniazdo 12V znajduje się w bagażniku.
Trzeci rząd foteli
Na życzenie Touran może być wyposażony w trzeci rząd foteli. Na życzenie ponieważ nie wszystkim nabywcom zależy na siedmiu miejscach siedzących. W konfiguracji pięcioosobowej Touran jest lżejszy i dysponuje większym bagażnikiem. W wersji siedmioosobowej dorośli pasażerowie mogą bezpiecznie i komfortowo podróżować na szóstym i siódmym miejscu na odcinkach średniej długości. Przestrzeń potrzebną na nogi pasażerów trzeciego rzędu można uzyskać przesuwając odpowiednio do przodu fotele drugiego rzędu.
Nie używane fotele trzeciego rzędu można złożyć jednym ruchem ręki, co pozwala na uzyskanie płaskiej powierzchni bagażowej. Fotele te można również złożyć pojedynczo. Złożone mają wysokość tylko 183 mm. Naturalnie także tutaj zamontowane zostały trójpunktowe pasy bezpieczeństwa oraz wysuwane zagłówki. Przed schowaniem foteli ostatniego rzędu zagłówki należy wyjąć i schować w odpowiednim schowku w podłodze.
Touran, zależnie od wersji wyposażenia, posiada do 39 schowków, półek i kieszeni, z czego część znajduje się na wysokości trzeciego rzędu - zamykane kieszenie w tapicerce bocznej oraz uchwyt na kubki.
Bagażnik
Konstruktorzy wykorzystali optymalnie przestrzeń bagażnika. Schowek w ścianie bocznej oraz schowki w podłodze pomieszczą wszystko, co zazwyczaj leży luźno w bagażniku. Trójkąt ostrzegawczy ma swoje miejsce w okładzinie pokrywy bagażnika i jest zawsze łatwo dostępny, nawet przy całkowicie wypełnionym bagażniku.
W klasycznej konfiguracji z pięcioma fotelami część bagażowa mieści do 695 litrów ładunku, maksymalna ładowność - w zależności od wersji - to 660 kg. W wersji siedmioosobowej Touran ma bagażnik o pojemności 121 litrów. Po wymontowaniu wszystkich foteli drugiego rzędu i schowaniu w podłodze foteli trzeciego rzędu maksymalna pojemność bagażnika wzrasta do 1.913 litrów, w wersji pięcioosobowej po wyjęciu foteli drugiego rzędu nawet do 1.989 litrów, co jest najlepszym wynikiem w tej klasie samochodów.
Przesłona części bagażowej w wersji siedmioosobowej może być zamontowana za drugim lub trzecim rzędem foteli.
Przesłona części bagażowej może być umieszczona za drugim lub trzecim rzędem foteli. Przy sześciu lub siedmiu podróżujących pasażerach nie jest ona bezużyteczna. Siatka, wysuwany zaczep na torbę w prawej ścianie bocznej oraz kolejne gniazdo 12V uzupełniają wyposażenie nowego modelu Volkswagena, który bez wątpienia stworzony został tak, aby jego funkcjonalność na "co dzień" była maksymalna.
<strong>Volkswagen Touran
-silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa
-6-biegowe skrzynie biegów
-nowe silniki: 2,0 l TDI, 136 KM oraz 1,6 l FSI, 115 KM
-silniki FSI i TDI współpracują w ramach wyposażenia seryjnego
z sześciobiegowymi skrzyniami biegów
</strong>
W chwili wprowadzenia na rynek Touran oferowany jest z trzema silnikami - dwoma jednostkami wysokoprężnymi z turbodoładowaniem i wtryskiem bezpośrednim oraz jednostką z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Nowe jednostki napędowe to 2,0 l TDI oraz mocniejsza wersja znanego już silnika 1,6 FSI .
Nowatorska jednostka napędowa FSI (bezpośredni wtrysk benzyny) dysponuje mocą 85 kW / 115 KM , a silniki TDI osiągają moc 74 kW /100 KM i 100 kW /136 KM .
Wszystkie silniki Tourana spełniają normę emisji spalin EU-4. Wkrótce dostępny będzie kolejny silnik benzynowy o pojemności 1,6-litra i mocy 75 kW / 102 KM oraz silnik FSI o pojemności 2,0 litra i mocy 110 kW / 150 KM.
Modele z silnikami FSI i TDI współpracują z 6-biegowymi skrzyniami biegów, co jest ewenementem w tym segmencie samochodów.
Nieco później do silników TDI będzie można na życzenie montować również 6-biegową preselekcyjną skrzynię przekładniową "DSG". Łączy ona w sobie - w całkowicie nowy i fascynujący sposób - zalety automatycznej skrzyni biegów z dynamiką i oszczędnością zużycia paliwa skrzyni manualnej. Po raz pierwszy skrzynię biegów DSG zastosowano w VW Golfie R32 z silnikiem o mocy 177 kW / 241 KM. Do współpracy z silnikiem FSI przeznaczona jest nowa, wyjątkowo komfortowa, sześciostopniowa automatyczna skrzynia biegów (Tiptronic).
Touran 1,6 FSI
-nowatorski silnik benzynowy z wtryskiem bezpośrednim o mocy 85 kW / 115 KM
Touran 1,6 FSI jest wyposażony w silnik benzynowy najnowszej generacji z wtryskiem bezpośrednim. Montowany w modelach Golf i Bora silnik FSI został poddany modyfikacjom technicznym dostosowującym go do nowego modelu Volkswagena. Podczas gdy silnik FSI w Golfie i Borze rozwija moc 81 kW / 110 KM, w Touranie osiąga on 85 kW / 115 KM przy identycznych
obrotach 5 800 obr/min. Maksymalny moment obrotowy 155 Nm występuje w Touranie przy 4 000 obr/min (Golf i Bora : 4 400 obr/min).
Od wprowadzenia w 2002 roku technologii FSI, ta nowa, przyszłościowa generacja silników przeżywa swój wielki rozkwit. Tak samo jak skrót TDI, za którym kryją się dzisiaj słynne na całym świecie, niezwykle dynamiczne i oszczędne, turbodoładowane silniki wysokoprężne z wtryskiem bezpośrednim, tak również skrót FSI oznacza nowy związek oszczędności z dynamiką, jednakże w odniesieniu do silników benzynowych. Po Lupo, Polo, Golfie i Borze technologia FSI wchodzi wraz z Touranem do piątego już modelu VW.
Silnik 1,6 FSI stosowany w Touranie ma aluminiowy blok cylindrów i wykazuje bardzo dobre właściwości akustyczne. Przyczynił się do tego m.in. nowy napęd rozrządu za pomocą cichobieżnego łańcucha zębatego. Volkswagen dokonał ponadto zmian konstrukcyjnych, które obejmują chłodzenie głowicy cylindrów, pompę oleju, wodną chłodnicę oleju, układ bezstopniowego przestawiania wałków rozrządu oraz optymalizację przebiegu spalania z wtryskiem podwójnym włącznie. Nowy system sterowania silnikiem, układ zasysania powietrza zmieniony pod kątem wzrostu mocy i momentu obrotowego, regulowany zgodnie z chwilowym zapotrzebowaniem układ zasilania paliwem oraz udoskonalony katalizator sprawiły, że 1,6 FSI zalicza się do najlepszych silników benzynowych w tej klasie mocy i pojemności skokowej.
Touran 1,6 FSI osiąga prędkość 100 km/h w czasie 11,9 sekundy. Maksymalna prędkość jazdy wynosi 186 km/h, a zużycie paliwa w cyklu mieszanym EU osiąga doskonałą jak na silniki benzynowe wartość 7,4 litra paliwa na 100 km. Podczas jazdy poza miastem zużycie wynosi 6,2 litra.
Touran 1,9 TDI
- moment obrotowy 250 Nm, zasięg 1 000 km
Nowoczesną jednostką napędową jest także stosowany już wcześniej silnik 1,9 TDI. Z pojemności 1 896 cm3 rozwija on moc 74 kW / 100 KM (przy 4000 obr/min). Swój maksymalny moment obrotowy o wartości 250 Nm osiąga już przy 1 900 obr/min. Podobnie jak 2.0 TDI , również ten silnik wyposażony jest w dwudrożny katalizator utleniający, dzięki któremu spełnia normę emisji spalin EU4.
Touran z silnikiem 1,9 TDI przyspiesza do 100 km/h w czasie 13,5 sekundy, a jego maksymalna prędkość wynosi 177 km/h. Tę jednostkę napędową charakteryzują doskonałe wartości zużycia paliwa - w cyklu mieszanym EU jest to zaledwie 5,9 litra oleju napędowego na 100 km. Tak niskie zużycie paliwa wraz ze zbiornikiem o pojemności 60 litrów pozwalają Touranowi pokonać 1 000 km bez tankowania. Podczas jazdy poza miastem zużycie wynosi tylko 5,2 litra.
Podstawowe komponenty techniczne tej jednostki napędowej to: turbosprężarka ze zmienną geometrią łopatek kierownicy, chłodnica powietrza doładowującego, bezpośredni wysokociśnieniowy wtrysk paliwa za pomocą pompowtryskiwaczy, chłodnica układu recyrkulacji spalin, elektrycznie sterowana przepustnica regulacyjna oraz końcówki pompowtryskiwaczy ze specjalnymi otworami stożkowymi.
Touran 2,0 TDI
- początek nowej generacji silników TDI Volkswagena
Komfortowy czterocylindrowy silnik 2,0 TDI rozpoczyna nową erę w historii odnoszącego największe na świecie sukcesy producenta silników wysokoprężnych. Jest to pierwszy turbodoładowany silnik wysokoprężny Volkswagena, w którym nowatorskie pompowtryskiwacze uzupełnione zostały techniką czterozaworową. Ten pierwszy z nowej generacji silników TDI o pojemności 1 968 cm3 rozwija moc 100 kW / 136 KM przy obrotach 4000 obr/min. Od 1 750 do 2 500 obr/min do dyspozycji jest wysoki moment obrotowy o wartości 320 Nm.
Osiągi Tourana 2,0 TDI są godne uwagi. Do 100 km/h przyspiesza on zaledwie w ciągu 10,6 sekundy. Wyposażony seryjnie w 6-biegową skrzynię biegów Touran potrzebuje tylko 9,5 sekundy, aby na piątym biegu przyspieszyć od 80 do 120 km/h. Jego prędkość maksymalna wynosi 197 km/h.
Przy bardzo dobrych osiągach Touran 2,0 TDI może poszczycić się również bardzo korzystnym zużyciem paliwa: w cyklu mieszanym EU wtryskiwacze rozpylają tylko 6,0 litrów oleju napędowego na 100 km ; w cyklu miejskim jest to 7,6 litra. Podczas jazdy poza miastem zużycie paliwa zostaje zredukowane do 5,2 litra. Dla bardzo bezpiecznego i komfortowo wyposażonego vana ważącego 1558 kg (bez kierowcy) jest to wartość wzorcowa. Najważniejsze cechy konstrukcyjne: nowy 2,0 TDI posiada dwa wałki rozrządu umieszczone w głowicy; zawory napędzane są przez dźwigienki rolkowe o małym współczynniku tarcia i z hydraulicznym kasowaniem luzu; pompowtryskiwacze uruchamiają dwuramienne dźwigienki rolkowe napędzane krzywkami wałka rozrządu zaworów wylotowych; ponadto zastosowano turbosprężarkę ze zmienną geometrią turbiny.
Nowa głowica cylindrów z poprzecznym przepływem ładunku posiada po dwa styczne kanały wlotowe na cylinder oraz tzw. "obróconą gwiazdę zaworów". Jest to określenie specjalnego ułożenia czterech zaworów względem podłużnej osi wału korbowego, tworzącego korzystną geometrię kanałów wlotowych i wylotowych dla optymalnego napełniania cylindrów.
Touran 2,0 TDI jest pierwszym samochodem z silnikiem wysokoprężnym, który w tej klasie mocy spełnia normę EU4
Dzięki połączeniu wysokociśnieniowego wtrysku bezpośredniego realizowanego przez pompowtryskiwacze w technologii czterozaworowej po raz pierwszy silnik wysokoprężny spełnia w tej klasie mocy normę emisji spalin EU4. Główną rolę odgrywa tu centralnie umieszczony wtryskiwacz 6-otworkowy ze stożkowymi, umożliwiającymi optymalny przepływ, otworkami wtryskowymi. Nie mniej ważna jest komora spalania usytuowana centralnie w tłoku i posiadająca nową, zoptymalizowaną pod kątem emisji spalin geometrię. W celu dalszego obniżenia emisji tlenków azotu Volkswagen zastosował chłodnicę EGR (EGR = Exhaust Gas Recirculation/ recyrkulacja spalin), która ze względu na konieczność szybkiego uzyskiwania temperatury pracy przez katalizator może być włączana i odłączana. Precyzyjne dawkowanie spalin kierowanych do komory spalania wspomagane jest przez elektrycznie sterowaną przepustnicę.
Dla silnika czterozaworowego skonstruowano nową generację pompowtryskiwaczy, którą charakteryzuje zwarta budowa, zwiększone ciśnienie wtrysku w obszarze częściowych obciążeń silnika oraz niższy poziom hałasów wtrysku. Tak zmieniony system wtrysku wpływa na ogólną jakość silnika. Zużycie paliwa jest do 8 procent niższe niż w silniku dwuzaworowym o porównywalnej mocy.
Oprócz redukcji głośności pracy pompowtryskiwaczy, do bardzo cichej i przyjemnej dla ucha pracy silnika przyczyniają się przede wszystkim: ulepszone pod względem akustycznym tłoki, usztywniona wzdłużnie i poprzecznie głowica cylindrów oraz wytłumiona osłona paska zębatego. Poziom odgłosów pracy silnika 2,0 TDI na postoju (78 dB) jest mniejszy niż w przypadku silnika 1,9 TDI.
Nawet w temperaturach arktycznych 2,0 TDI nie wymaga "podgrzewania"
Nowość stanowi system szybkiego rozruchu diesla z metalową świecą żarową regulowaną zależnie od temperatury. Zapewnia on natychmiastowy rozruch silnika w niemal każdych warunkach klimatycznych, bez konieczności długiego podgrzewania. W połączeniu z 6-otworowym rozpylaczem, którego strumień wtrysku spełnia funkcję zapłonową, jednostka TDI posiada doskonałe właściwości rozruchu i pracy zimnego silnika. Nowa generacja TDI zapewnia nie tylko niespotykany komfort, lecz również dużą przyjemność z jazdy, najniższe wartości emisji spalin i małe zużycie paliwa.
Wszystkie modele z silnikami FSI i TDI są wyposażone seryjnie w sześciobiegowe przekładnie manualne
Wszystkie modele Tourana z silnikami FSI i TDI - novum w tym segmencie - wyposażone zostały seryjnie w sześciobiegowe przekładnie manualne. Te bardzo nowoczesne skrzynie biegów wyróżniają się magnezową obudową, cięgnowym mechanizmem włączania biegów i krótkimi ruchami przełączającymi. Doskonały komfort przełączania gwarantuje "3-stożkowa" synchronizacja niższych biegów. Dokonanie zmian konstrukcyjnych w detalach jak np. zastosowanie łożysk lekkobieżnych (redukujących tarcie), umożliwiło zwiększenie sprawności skrzyni biegów i redukcję zużycia paliwa. Siła napędowa przenoszona jest na koła osi przedniej. Skrzynie biegów współpracują z hydraulicznie włączanym jednotarczowym sprzęgłem suchym oraz z dwumasowym kołem zamachowym, tłumiącym drgania skrętne.
Wszystkie skrzynie biegów zostały skonstruowane tak, aby maksymalna prędkość jazdy była osiągana na piątym biegu (FSI). Bieg szósty służy do obniżania obrotów silnika, a więc do redukcji zużycia paliwa. Dysponuje on jednak takim zapasem siły napędowej, który pozwala z łatwością kontrolować wiele sytuacji drogowych bez konieczności redukcji przełożenia. Dzięki zastosowaniu oleju Lifetime (dożywotni, nie wymagający wymiany), skrzynia biegów jest bezobsługowa.
Nowość wśród skrzyń biegów
-Touran, jako jedyny samochód w swojej klasie, może być na życzenie wyposażony w 6-stopniową automatyczną skrzynię biegów
Szczególną innowację stanowi oferowana jako opcja sześciostopniowa automatyczna skrzynia biegów (tiptronic) w Touranie 1,6 FSI. Volkswagen jest jak dotąd jedynym producentem samochodów na świecie, który oferuje w tym segmencie montowaną poprzecznie z przodu sześciobiegową skrzynię automatyczną. Programy przełączania biegów dopasowują się samoczynnie do warunków jazdy (np. jazda w górach albo ciągnięcie przyczepy). Alternatywnie biegi mogą być zmieniane manualnie za pomocą funkcji tiptronic (+/-). Jeszcze bardziej dynamiczną jazdę zapewnia sportowy program zmiany przełożeń "S".
Już przez samą tylko korzystniejszą rozpiętość przełożeń skrzyni 6-biegowej w porównaniu z 4- lub 5-biegowymi skrzyniami automatycznymi, poprawie ulegają właściwości akustyczne, zużycie paliwa i wartości przyspieszeń.
Konstrukcja nowej 6-biegowej skrzyni automatycznej składa się z tzw. przekładni planetarnej Ravigneaux połączonej z pojedynczym szeregiem planetarnym oraz pięcioma elektrohydraulicznie sterowanymi ciernymi elementami włączającymi. Ruszanie z miejsca ułatwia hydrodynamiczny przekładnik momentu obrotowego ze sprzęgłem mostkującym, który po włączeniu powoduje obniżenie zużycia paliwa i ograniczenie emisji toksycznych składników spalin. Oddzielny sterownik elektroniczny zarządza pracą skrzyni biegów oraz komunikacją z silnikiem i resztą samochodu. Maksymalny moment obrotowy, który może przenieść automatyczna skrzynia biegów wynosi więcej niż 300 Nm. W celu obniżenia kosztów obsługowych zastosowano olej, który nie musi być wymieniany (napełnienie Lifetime).
Żaden inny van na świecie nie jest wyposażony w 6-stopniowa preselekcyjną skrzynię przekładniową (DSG)
Najbardziej nowatorska na świecie skrzynia biegów nazywa się DSG (z ang.:Direct Shift Gearbox). Została ona skonstruowana przez firmę Volkswagen i od niedawna bryluje w samochodach sportowych Golf R32 oraz Audi TT V6. Teraz pojawi się w Touranie 1,9 TDI i 2,0 TDI. Skrzynia DSG w perfekcyjny sposób łączy w sobie komfort pracy automatycznej skrzyni biegów z dynamiką i oszczędnością (pod względem zużycia paliwa) skrzyni manualnej. Także DSG jest skrzynią sześciostopniową.
Jedną z ważniejszych cech konstrukcyjnych montowanej poprzecznie skrzyni biegów są dwa mokre sprzęgła (możliwa większa obciążalność termiczna niż sprzęgieł suchych), których ciśnienie regulowane jest hydraulicznie. Tak zwane sprzęgło K1 obsługuje biegi nieparzyste (oraz bieg wsteczny), podczas gdy sprzęgło K2 biegi parzyste. Zasadniczo należy tu mówić o dwóch równolegle przełączanych skrzyniach w jednej obudowie.
Rezultat tego skomplikowanego sterowania sprzęgłami - podczas przełączania biegów nie występuje typowe dla zautomatyzowanej manualnej skrzyni biegów przerwanie przepływu momentu napędowego. Dzięki temu, przy zachowaniu wysokiego komfortu przełączania odczuwalna jest dynamika zmiany przełożeń.
Odpowiedzialne za to są obok inteligentnego, hydraulicznego i elektronicznego sterowania skrzynią biegów (mechatroniki), dwa mokre sprzęgła oraz po dwa wałki sprzęgłowe i dwa wałki główne. Dzięki takiej konstrukcji kolejny, wyższy bieg wyczekuje cały czas w położeniu gotowości do błyskawicznego uaktywnienia. Przykład: podczas gdy samochód jedzie na trzecim biegu, bieg czwarty jest już "wybrany", lecz jeszcze nie jest aktywny. Po osiągnięciu momentu idealnego do zmiany biegu, otwiera się sprzęgło odpowiedzialne za realizację trzeciego biegu, podczas gdy inne sprzęgło zamyka się w celu uaktywnienia biegu czwartego. Dochodzi przy tym do "nałożenia" otwierania i zamykania obu sprzęgieł, a tym samym do wcześniej wspomnianego komfortowego przełączenia. Proces przełączenia zajmuje od trzech do czterech setnych sekundy, krócej od mrugnięcia powieką.
Skrzynia DSG dysponuje obok automatycznego trybu pracy, także funkcją tiptronic umożliwiającą manualne przełączanie biegów. Kierowcy o sportowych ambicjach mogą po raz pierwszy odnieść wrażenie, że biegi są przełączane jak za naciśnięciem guzika. Dzięki dostarczanej przez ABS informacji o obrotach kół, komputer sterujący pracą skrzyni biegów zapobiega niepożądanemu włączeniu wyższego biegu podczas jazdy na zakręcie.
Połączony ze skrzynią DSG silnik pracuje zawsze w optymalnym zakresie momentu obrotowego, ponieważ każdy bieg natychmiast przekazuje siłę napędową. Nie mniej ważny jest fakt, że nowa skrzynia biegów pozwala na bardzo dynamiczną jazdę przy zużyciu paliwa odpowiadającemu manualnej skrzyni biegów. Niemal identyczne są również wartości przyspieszenia i prędkości maksymalnej.
Skrzynie tego typu stosowano już wcześniej w sporcie motorowym, jednakże z powodu niedoskonałych mechanicznych i elektronicznych możliwości sterowania, komfort przełączania był nie do zaakceptowania w produkowanych seryjnie samochodach osobowych. Volkswagen sprostał wielkiemu wyzwaniu konstrukcyjnemu - oprócz wielu nowych komponentów hydraulicznych opracowana została przede wszystkim kompleksowa mechatronika, która umożliwiła skonstruowanie skrzyni DSG.
<strong>
Volkwagen Touran - początek nowej generacji podwozi
-nowa konstrukcja podwozia oferuje doskonałą dynamikę i bezpieczeństwo aktywne
-nowoczesny system kolumn prowadzących osi przedniej, nowatorska konstrukcja czterowahaczowej osi tylnej
</strong>
To, że nowego Volkswagena we wszystkich warunkach drogowych charakteryzują wyjątkowe właściwości dynamiczne i wysokie bezpieczeństwo jazdy, jest zasługą nowej konstrukcji podwozia.
Podstawowymi elementami osi przedniej są kolumny prowadzące i dolne wahacze trójkątne. Zupełnie nowa jest natomiast konstrukcja czterowahaczowej osi tylnej, która przyczynia się do poprawy właściwości jezdnych i komfortu kierowania. Każde z tylnych kół jest precyzyjnie prowadzone przez trzy wahacze poprzeczne i jeden wahacz podłużny. Dzięki tej nowej konfiguracji podwozia osiągnięta została maksymalna stabilność ruchu i odpowiedni komfort jazdy.
Oś przednia z kolumnami prowadzącymi McPherson
-rama pomocnicza z precyzyjnym rozmieszczeniem elementów zawieszenia
Na konstrukcję osi przedniej składają się kolumny prowadzące McPherson, które połączone są za pomocą dolnych wahaczy trójkątnych z centralnie umieszczoną ramą pomocniczą. Założeniem wyjściowym konstrukcji osi przedniej było udoskonalenie dobrych właściwości systemu z kolumnami McPherson i osiągnięcie optymalnego komfortu jazdy, przy zachowaniu właściwej dynamiki jazdy. Sercem konstrukcji osi przedniej jest aluminiowa rama pomocnicza. Jest ona przymocowana w sześciu punktach do nadwozia i odpowiada za dobre właściwości akustyczne i dynamiczne podwozia Tourana. Komponenty osi przedniej : wahacze poprzeczne, stabilizator i układ kierowniczy, mocowane są do ramy pomocniczej już na etapie montażu wstępnego w procesie produkcji i dzięki temu są bardzo precyzyjnie rozmieszczone względem siebie. Wahacze poprzeczne wyróżniają nowo opracowane łożyska metalowo-gumowe. Umożliwiają one zdefiniowane resorowanie wzdłużne koła i dzięki temu poprawiają komfort jazdy. Jednocześnie ich bardzo sztywna charakterystyka
w kierunku poprzecznym samochodu pozwala na precyzyjne prowadzenie kół
i spontaniczne reagowanie na manewry skręcania. Odpowiednie zestrojenie sprężyn i amortyzatorów stanowi doskonałą syntezę komfortu i dynamiki jazdy. Przyczynia się do tego między innymi nowo skonstruowane łożyskowanie kolumny prowadzącej - siły reakcji sprężyn
i amortyzatorów są przenoszone na nadwozie niezależnie od siebie, co pozwoliło na dobranie charakterystyki tłumienia drgań bez uwzględniania sił reakcji sprężyn. Dzięki swej dużej sztywności, zależnej od kierunku działania sił, łożyska kolumny prowadzącej McPherson zapewniają wysoką jakość komfortu i dynamiki jazdy.
Szczególną uwagę zwrócono na typową dla vanów wysoką podatność na przechyły boczne nadwozia. Dzięki zamocowaniu stabilizatora bezpośrednio do kolumny prowadzącej i optymalizacji górnego łożyska kolumny McPherson, udało się uzyskać w Touranie prowadzenie boczne podczas jazdy na zakręcie, odpowiadające dobremu poziomowi samochodów osobowych.
Czterowahaczowa oś tylna
-dotychczas nieosiągalna w tym segmencie kombinacja dynamiki i komfortu
Pod każdym względem nowatorska jest konstrukcja czterowahaczowej osi tylnej, która posiada po trzy wahacze poprzeczne (wahacz dolny, drążek zbieżności i wahacz górny) i jeden wahacz podłużny na jedno koło. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe było dobranie, niezależnie od siebie, podłużnej i poprzecznej dynamiki zawieszenia. Doświadczany rezultat - najwyższy komfort i stabilność jazdy.
Oś tylna jest połączona z nadwoziem za pośrednictwem ramy pomocniczej. Podobnie jak w przypadku osi przedniej, dzięki zastosowaniu skrętnie podatnych i promieniowo sztywnych łożysk gumowo-metalowych, działanie stabilizatora jest szczególnie skuteczne. Nadwozie jest szybko i efektywnie stabilizowana podczas przechyłów bocznych.
Sprężyna i amortyzator rozmieszczone są oddzielnie od siebie, przy czym sprężyna wsparta jest na podłużnicy. Amortyzator jest zamocowany bezpośrednio do wspornika koła. Dzięki specjalnej kinematyce ustawienia kół podczas skoku ugięcia sprężyny następuje tzw. korekcja zbieżności. Ta korekcja zbieżności kół tylnych jest odpowiedzialna za neutralne lub lekko podsterowne zachowanie się zawieszenia we wszystkich warunkach drogowych i obciążenia samochodu. Łożyska gumowo-metalowe łączące wahacze podłużne z nadwoziem, dzięki wysokiej podatności w kierunku osi podłużnej pojazdu, przyczyniają się do zwiększenia komfortu jazdy. Odsunięte daleko od siebie amortyzatory pozwoliły na zwiększenie szerokości bagażnika.
Elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego oszczędza paliwo i odczuwalnie redukuje siły zakłócające - uzależnione od prędkości jazdy wspomaganie należy do wyposażenia seryjnego
Po raz pierwszy elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego oferowane jest seryjnie w tym segmencie samochodów. Układ ten, w porównaniu z dotychczas stosowanymi hydraulicznymi układami wspomagania, pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa o 0,2 litra (zależnie od sposobu jazdy), ponadto pracuje zależnie od prędkości jazdy i może być lepiej od innych systemów dopasowany do danego modelu. Imponujący jest fakt, że praktycznie żadne oddziaływania układu napędowego ani reakcje podłoża nie są przenoszone na koło kierownicy.
W przeciwieństwie do dotychczas znanych systemów elektromechanicznych, zachowanie układu kierowniczego Tourana jest uzależnione od warunków jazdy: energiczne i bezpośrednio reagujące podczas jazdy sportowej, a lekko pracujące podczas manewrów parkowania. Dzięki elektronice możliwa jest realizacja indywidualnych charakterystyk pracy systemu, które uwzględniając np. ciężar samochodu (zależny od wyposażenia), pozwalają na optymalne dopasowanie układu wspomagania do każdej wersji Tourana.
Kolejne zalety tego układu kierowniczego to spokojny powrót koła kierownicy do położenia środkowego oraz "zdolność uczenia się": wiatr boczny lub jednostronne poprzeczne pochylenie drogi są identyfikowane po pokonaniu określonego odcinka drogi i kompensowane przez dopasowujący się system wspomagania. Kierowca nie musi używać dodatkowej siły, aby utrzymywać prostoliniowy kierunek jazdy.
Koła i opony
- wersja podstawowa z obręczami 15-calowymi i oponami 195,
- wersje Trendline i Highline z obręczami 16-calowymi i oponami 205
Wersja podstawowa Tourana jest wyposażona seryjnie w 15-calowe obręcze kół i opony 195/65 R 15. Dzięki zastosowaniu dwufazowej stali o dużej wytrzymałości pojedyncza obręcz stalowa waży mniej niż 7,6 kg; i to przy obciążeniu koła wynoszącym 600 kg. W wyposażeniu Trendline zastosowanie znalazły 16-calowe obręcze stalowe i opony o rozmiarze 205/55 R 16.Touran w najbardziej szlachetnej wersji Highline jest rozpoznawalny dzięki obręczom kół ze stopów metali lekkich (typ "Hockenheim") w formacie 16-calowym.
Hamulce tarczowe dla wszystkich kół oraz seryjny układ ESP ze zintegrowanym asystentem hamowania
Wszystkie koła Tourana hamowane są przez hamulce tarczowe. Tarcze hamulcowe kół przednich są wentylowane i mają średnicę 288 mm; tarcze kół tylnych mają średnicę 260 mm. Ręczny hamulec pomocniczy działa na koła tylne. Dodatkowo Touran wyposażony jest seryjnie w elektroniczny program stabilizacji toru jazdy (ESP) wraz ze zintegrowanym systemem przeciwblokującym (ABS), elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego (EDS), regulację przeciwpoślizgową kół napędzanych (ASR) i asystenta hamowania.
<strong>Źródło: Kulczyk Tradex</strong>