Premiera Subaru B11S na 73 Genewskim Salonie Samochodowym
Fuji Heavy Industries Ltd. (FHI), globalny producent środków transportu i sprzętu aeronautycznego oraz samochodów Subaru, przedstawił w dniu 04.03.2003 rewolucyjny samochód prototypowy B11S, który będzie prezentowany na 73 Genewskim Salonie Samochodowym w dniach 06–3.03.2003
<strong>
Fuji Heavy Industries Ltd. (FHI), globalny producent środków transportu i sprzętu aeronautycznego oraz samochodów Subaru, przedstawił w dniu 04.03.2003 rewolucyjny samochód prototypowy B11S, który będzie prezentowany na 73 Genewskim Salonie Samochodowym w dniach 06–3.03.2003
</strong>
Prezentowany prototyp łączy w sobie dopracowaną, sportową stylistykę z dużą ilością miejsca w kabinie pasażerskiej. W ten sposób B11S prezentuje nowy typ 4-drzwiowego coupe. Podczas gdy projekt ten został głównie przygotowany w celu przedstawienia przyszłego kierunku stylizacji samochodów Subaru, B11S oferuje nadzwyczajne możliwości dynamiczne, osiągnięte dzięki symetrycznemu systemowi napędu wszystkich kół (AWD) w połączeniu z poziomym silnikiem przeciwsobnym (bokser).
Od czasu, gdy Kyoji Takenaka przejął funkcję prezydenta koncernu w czerwcu 2001, FHI skoncentrowało się m.in. na poprawieniu stylizacji samochodów, jako jednym z elementów reform, których celem jest dalsze podniesienie wartości marki Subaru. Przejawem tej nowej orientacji była promocja dotychczasowego długoletniego stylisty, Kiyoshi Sugimoto na stanowisko Vice Prezydenta w rok później; po raz pierwszy w historii firmy stylista znalazł się w zarządzie koncernu.
Subaru B11S jest pierwszym prototypem opracowanym pod kierownictwem K. Sugimoto, przy czym wstępne wytyczne co do kierunku opracowania tego projektu zostały udzielone przez prezydenta Takenakę.
Stylizację opracowało zlokalizowane w Barcelonie niezależne biuro , Fuore Design International, kierowane przez Erwina Himmela.
1. Koncept.
B11S został opracowany jako koncepcja „Grand Utility Turismo” , ucieleśniający połączenie sportowego charakteru, komfortu, funkcjonalności i elegancji. Samochód zawiera wszystkie podstawowe elementy tej koncepcji. Łączy atrakcyjną stylizację z praktycznością wnętrza, co odzwierciedla filozofię FHI : Innowacja, Indywidualność i Odwaga. Strona techniczna projektu oparta jest na zaawansowanej technologii Subaru – horyzontalny silnik przeciwsobny („bokser”) i stały, symetryczny napęd wszystkich kół (AWD). Dzięki temu B11S oferuje możliwości dynamiczne odpowiadające wysokiej klasy samochodom sportowym.
2. Stylistyka karoserii
Stylistyka karoserii opiera się na płynących, dynamicznych liniach typowych dla sportowego coupe, które jednak oferuje komfortowe miejsce dla czwórki dorosłych pasażerów. Stylizacja przodu, podkreślająca sportowe ambicje, łączy symbolikę turbiny lekkiego samolotu oraz jego płatów nośnych – nawiązanie do historii Fuji Heavy wywodzącej się z aeronautyki, oraz jako przypomnienie osiągnięć w tym zakresie.
Dwie pary drzwi, bez tradycyjnego słupka „B” nie tylko ułatwiają zajmowanie miejsc także tylnym pasażerom, ale sprawiają też, że kabina wydaje się jeszcze bardziej pojemna. Opracowany specjalnie dla B11S szklany dach dostarcza jeszcze bardziej pozytywnego odczucia przestrzeni, zbliżonego do kabrioletu, rozświetlając też wnętrze kabiny miękkim światłem podkreślającym wysoką jakość wykonania. Unikalna stylizacja szklanego dachu została zainspirowana tradycyjną stylistyką japońskich parasolek.
3. Wnętrze
Kontrastując z perłowo-białym kolorem nadwozia, wnętrze B11S zostało wykonane w tradycyjnym dla Subaru kolorze niebieskim - nie wyzywające, lecz oferujące wysoką jakość wykończenia i charakteryzujące się z zakorzenioną w tradycji japońskiej dbałością o szczegóły. Składane oparcia tylnych siedzeń ułatwiają dostęp do przestrzeni bagażowej i ułatwiają przewożenie np. sprzętu sportowego. Wielkość kabiny umożliwia komfortową podróż pasażerom i jednocześnie oferuje praktyczne rozwiązania.
4. Dynamika / osiągi
B11S wyposażony jest w nowy 6-cylindrowy silnik przeciwsobny („bokser”).
Znajdująca się aktualnie na etapie rozwoju jednostka napędowa łączy w sobie wymagania wynikające z ochrony środowiska z przyjemnością z jazdy. Dzięki zastosowaniu podwójnego turbodoładowania oferuje on aksamitną pracę w dolnym i średnim zakresie obrotów i osiąga jednocześnie bardzo wysoką maksymalną moc 294kW (400 KM), oraz znakomity moment obrotowy (550 Nm).
Symetryczny napęd wszystkich kół jest zintegrowany z pięciobiegową automatyczna przekładnią, oraz systemem elektronicznie sterowanego, automatycznego rozdziału momentu obrotowego pomiędzy osiami (VTD). Podczas gdy w warunkach normalnych rozdział momentu następuje w proporcji 35% (przód) i 65% (tył), VTD optymalnie dobiera właściwy rozdział momentu w zależności od warunków drogowych, zapewniając doskonały balans pomiędzy zachowaniem samochodu w zakrętach, a stabilnością przy wysokich prędkościach.
<strong>Źródło: Subaru Import Polska </strong>