Poznaliśmy pojazd dostawczy i ciężarówkę roku
Rozpoczęte targi pojazdów użytkowych w Hanowerze są nie tylko miejscem prezentacji wielu nowości. Podczas tej wystawy poznaliśmy również rozstrzygnięcia konkursu International Van of the Year 2019 oraz International Truck of the Year 2019.
Przyznawana od 1992 r. nagroda Van of the Year jest wyróżnieniem dla najlepszego modelu z szeroko pojętego segmentu pojazdów dostawczych. Między sobą rywalizują zarówno malutkie auta o charakterze dostawczym, tzw. kombivany, jak i duże pojazdy dostawcze.
W tym roku zwycięzców mamy aż trzech, gdyż grono 25 jurorów najwięcej punktów przyznało trojaczkom Grupy PSA, do których zaliczamy Citroena Berlingo, Opla Combo i Peugeota Partnera. Modele te zdobyły w sumie 127 punktów (w głosowaniu były traktowane jako jeden model), wyprzedzając Mercedesa Sprintera (92 punkty) i Forda Transita Connecta. W czołowej piątce znalazły się jeszcze Renault Master Z.E. i Ford Transit Courier.
Co ciekawe, to już czwarty przypadek, że tytuł najlepszego pojazdu dostawczego w Europie przypada trzem modelom. Co więcej, za każdym razem w zwycięskiej trójce (1994, 2008 i 2009 rok) znajdowały się modele Citroen i Peugeota, tyle że trzecim do spółki wówczas był jeszcze Fiat. W 1997 r. triumfowały jeszcze bliźniaki - oczywiście Citroena i Peugeota (Berlingo i Partner). Z kolei dla Opla to trzecia wygrana. Wcześniej tytuł Van of the Year zdobyły Opel Astra Van (1999) i Opel Vivaro (2002).
Z kolei 23 jurorów plebicytu International Truck of the Year przyznało najwięcej, bo aż 126 punktów, Fordowi F-Max. Wybór ten może zaskakiwać, gdyż model ten nie jest produkowany w Europie, a w sprzedaży na europejskim rynku pojawi się dopiero w przyszłym roku.
W pokonanym polu pozostały m.in. Scania L&P oraz napędzane skroplonym gazem ziemnym (LNG) Volvo FH/FM.