Poznaliśmy pierwszy model Cupry
O tym, że Cupra została wyodrębniona ze struktur Seata i będzie od teraz samodzielną marką, już informowaliśmy. Dziś właśnie poznaliśmy pierwszy model, który trafi do sprzedaży pod nową marką. I od razu spore zaskoczenie. Nie będzie to Cupra Leon czy też Cupra Ibiza, a Cupra Ateca, czyli kompaktowy crossover hiszpańskiego koncernu.
Wybór ten wcale jednak nie musi zaskakiwać. Po pierwsze, crossovery cieszą się dziś w Europie olbrzymim zainteresowaniem, więc jest szansa, że przełoży się to także na pierwszy model Cupry. Po drugie zaś, mocna Ateca stanowić będzie połączenie funkcjonalności i codziennej praktyczności z mocnym silnikiem i godnymi uwagi osiągami. Tym samym zainteresowanie nim może wykazać zdecydowanie więcej osób niż np. Cuprą Ibiza.
Od razu przejdźmy do najważniejszej informacji w kontekście tego modelu. Cupra Ateca pod maską będzie miała 2-litrowy silnik TSI o mocy 300 KM, w którym pojawił się filtr cząstek stałych będący odpowiedzią na coraz bardziej restrykcyjne normy emisji spalin. Jednostka ta będzie współpracować z siedmiobiegową przekładnią DSG, która została odpowiednio zmodyfikowana, by zmiana przełożeń była jeszcze szybsza. W efekcie Cupra Ateca prędkość 100 km/h jest w stanie osiągnąć w 5,4 s, a jego maksymalna prędkość wynosi 245 km/h.
Pierwszy model Cupry w standardzie będzie oferowany z napędem na wszystkie koła. System 4Drive analizuje aktualną sytuację drogową, w tym prędkość auta, prędkość poszczególnych kół, skręt kół, wybrany tryb jazdy, a także styl jazdy, by odpowiednio dopasować moment obrotowy do poszczególnej osi. Do wyboru jest sześć trybów jazdy: Normal, Sport, Individual, Snow, Off-Road oraz Cupra. W tym ostatnim trybie silnik reaguje najszybciej, emitowany dźwięk jest bardziej sportowy i do tego odpowiednio dopasowane jest zawieszenie.
300-konną Atecę rozpoznamy także po nieco zmodyfikowanej stylistyce nadwozia. W przedniej części auta mamy zmieniony zderzak, atrapę chłodnicy, no i naturalnie pojawiło się nowe logo hiszpańskiej marki. Do tego liczne elementy zostały polakierowane na czarno, a w tylnej części znajdziemy cztery końcówki układu wydechowego. Auto dostępne będzie z 19-calowymi felgami i do wyboru będzie sześć kolorów nadwozia.
Sportowy charakter wewnątrz Cupry Ateca podkreślają m.in. alcantara na boczkach drzwi oraz fotelach, szare przeszycia na siedzeniach, skórzanej kierownicy oraz dźwigni zmiany biegów, wstawki imitujące włókno węglowe oraz aluminiowe nakładki na pedały. W licznych miejscach w kabinie znajdziemy także logo nowej marki.
Na wyposażeniu nowego modelu znajdziemy takie udoskonalenia jak system bezkluczykowego dostępu do auta, bezprzewodową ładowarkę, kamerę 360 stopni, 8-calowy ekran dotykowy, nawigację, adaptacyjne zawieszenia, cyfrowy kokpit oraz asystent parkowania.
Na liście wyposażenia dodatkowego warte rozważenia są pakiet Performance, w skład którego wchodzą m.in. czarne, 18-calowe tarcze hamulcowe firmy Brembo, pakiet Carbon Fibre Exterior z tylnym spojlerem oraz obudową lusterek wykonanych z włókna węglowego oraz pakiet Carbon Fibre Interior ze skórzaną tapicerką foteli oraz włóknem węglowym na desce rozdzielczej. Sportowe fotele Cupra dołączą do oferty mniej więcej w połowie przyszłego roku.
Jakie modele dołączą jeszcze do marki Cupra? Seat nie zdradził jeszcze tej informacji, ale przy okazji prezentacji Cupry Ateca pojawiły się zapowiedzi Ibizy oraz Arony w strukturach nowej marki. Co ciekawe, w Genewie, gdzie Cupra będzie miała odrębne stoisko, pojawi się Seat Leon Cupra R ST, czyli specjalna edycja kompaktowego Seata. Czy to oznacza, że Leon Cupra pozostanie jednak Seatem i nie będzie go w ofercie Cupry? Poczekajmy do rozpoczęcia targów w Genewie, gdzie ta kwestia powinna zostać rozstrzygnięta. Poza modelami osobowymi pojawi się także wersja wyścigowa (Cupra TCR), która będzie startować w nadchodzącym sezonie w nowej serii wyścigowej TCR.
Teoretycznie wszystkie salony sprzedaży Seata będą mogły sprzedawać Cupry, jednak będą musiały wydzielić część powierzchni i dostosować ją do nowej marki. Obecnie zaledwie 20% wszystkich dealerstw Seata uzyskało takie uprawnienia, co oznacza, że w Europie Cupry będą oferowane w 260 puntkach. Władze koncernu liczą jednak, że niebawem dołączą do tej listy kolejne salony sprzedaży.