Powstaną „zielone” drogi. I nie chodzi tu o kolor asfaltu
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczyna pilotażowy program budowy stacji ładowania samochodów elektrycznych wzdłuż głównych dróg krajowych w naszym kraju.
Właśnie ogłoszony został przetarg na pilotażowy odcinek „zielonej” drogi, na którym mają znajdować się punkty ładowania samochodów elektrycznych. Pierwszy przetarg obejmuje dwa odcinki dróg łączące duże aglomeracje miejskie: Wrocław z Katowicami wzdłuż autostrady A4 i Wrocław z Łodzią (droga ekspresowa S8) i dotyczy dzierżawy miejsc pod budowę ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych na trzynastu MOP-ach kategorii I.
Na podmioty, które wygrają przetargi, czekają miejsca na ośmiu MOP-ach na A4 (Krajków Pd., Krajków Pn., Przysiecz, Jankowice Wielkie, Wierzbnik, Prószków, Proboszczowice i Chechło) oraz pięciu na S8 (Gózew Pn., Chojny, Dąbrowa Wielka, Jonas Pn. i Jonas Pd.). Aby zapewnić konkurencyjność pomiędzy dzierżawcami, będą mogli oni składać oferty na co drugi MOP znajdujący się po tej samej stronie drogi.
W przetargu mogą startować firmy, które pełnią funkcję operatora punktów ładowania samochodów elektrycznych lub dostawcy usługi ładowania dla tych punktów na minimum dwóch punktach przez okres co najmniej sześciu miesięcy od dnia złożenia oferty.
Wyłonienie dzierżawcy, z którymi umowa zostanie podpisana na 10 lat (z możliwością wydłużenia o dodatkowe 5 lat), będą musieli wybudować dwa ogólnodostępne punkty ładowania samochodów elektrycznych, pełnić rolę operatora i dostawcy usługi ładowania dla tych punktów oraz dostosować miejsca przeznaczone na postój pojazdów elektrycznych w czasie ładowania poprzez jego odpowiednie oznakowanie pionowe i poziome. Dzierżawca będzie płacił GDDKiA czynsz określony w złożonej ofercie.