Powróciło BMW serii 8
W latach 90. minionego stulecia w ofercie BMW można było znaleźć model z cyfrą 8 w nazwie, jednak ciężko było mówić wówczas o jakimkolwiek sukcesie rynkowym. Bawarczycy postanowili jednak spróbować jeszcze raz i przy okazji 24-godzinnego wyścigu Le Mans, w którym startuje BMW M8 GTE, zaprezentowali nową generację serii 8, czyli luksusowego coupe, które będzie łączyło w sobie cechy sportowego auta z najwyższym poziomiem komfortu.
Nowe BMW serii 8 jest dwudrzwiowym coupe z czterema miejscami na pokładzie, które jednak oferować będą maksimum wygody nawet podczas dłuższych podróży. Wprawdzie dostanie się na tylne miejsca może stanowić pewien kłopot, ale już po zajęciu tylnych foteli miejsca nie powinno zabraknąć nawet wysokim. BMW serii 8 ma bowie nadwozie o długości 4843 mm, szerokości 1902 mm i zaledwie 1341 mm wysokości. Nisko poprowadzona linia dachu nie powinna być jednak jakimś wielkim problemem, a to dlatego, że również nisko zamontowane zostały fotele. Dodajmy jeszcze, że rozstaw osi wynosi 2822 mm.
Już na pierwszy rzut oka widać, że to BMW ma sportowe aspiracje. Długa maska silnika, nisko położony środek ciężkości, tylny spojler oraz dyfuzor, optymalny rozkład masy, użycie materiałów redukujących ogólną masę auta (aluminium, magnez, tworzywa wzmacniane włóknem węglowym) czy też rozwiązania mające zapewnić jak najlepsze walory aerodynamiczne.
Nowe wcielenie serii 8 będzie się wyróżniać na ulice najwęższymi reflektorami w historii bawarskiej marki. W standardzie otrzymamy w pełni LED-owe światła, za dopłatą dostępne są również LED-owe reflektory adaptacyjne, a także światła BMW Laserlight z przedłużonym do 600 m zasięgiem.
Wnętrze "ósemki" ma wprawdzie szereg najnowocześniejszych rozwiązań i materiały z najwyższej półki, jednak ciężko o nim powiedzieć, by ociekało luksusem. Kierowca i pasażerowie z pewnością docenią bezprzewodową ładowarkę telefonów czy też system audio Bowers&Wilkinson Diamond Surround System.
W momencie debiutu rynkowego BMW serii 8 będzie oferowane w dwóch wariantach silnikowych. Wersja benzynowa z nowym silnikiem M Performance TwinPower Turbo V8 o pojemności 4,4 l rozwija moc 530 KM dostępną w zakresie obrotów od 5500 do 6000 obr/min. Z kolei maksymalny moment obrotowy wynosi 750 Nm i jest osiągany już od 1800 do 4600 obr/min. BMW M850i xDrive Coupe rozpędza się do 100 km/h w 3,7 s, maksymalna prędkość wynosi 250 km/h, a średnie spalanie powinno oscylować w granicach 10-10,5 l/100 km.
Jednostka wysokoprężna, 6-cylindrowa, ma pojemność trzech litrów i rozwija maksymalną moc 320 KM przy 4400 obr/min, zaś jej maksymalny moment obrotowy wynosi 680 Nm (1750-2250 obr/min). W tej odmianie (840d xDrive Coupe) pierwszą setkę można osiągnąć w 4,9 s, a maksymalna prędkość wynosi również 250 km/h. W tym przypadku średnie spalanie może wynosić nawet 5,9-6,2 l/100 km.
Obie odmiany silnikowe w standardzie dysponują napędem na obie osie, a za przeniesienie napędu odpowiada 8-stopniowa przekładnia automatyczna Steptronic. Kierowca będzie miał do wyboru cztery tryby pracy układu napędowego. Z jednej strony mamy ustawienia komfortowe (Comfort) i ekologiczne (ECO Pro), z drugiej zaś dwa sportowe (Sport i Sport+). Zgodnie z zapewnieniami BMW serii 8 spełnia najnowsze normy emisji zanieczyszczeń EU6d-TEMP.
Zainteresowani luksusowym coupe BMW będą musieli jeszcze chwilę poczekać. Pierwsze egzemplarze serii 8 w salonach niemieckiej marki mają pojawić się w listopadzie br.