Potwór na dwóch kołach - Munch Mammut 2000
Jedną z najciekawszych maszyn na IV Ogólnopolskiej Wystawie Motocykli i Skuterów był Münch Mammut 2000. Jednoślad z dwulitrowym, doładowanym silnikiem o mocy 260 KM powstał w Polsce.
Zakładano, że na rynek trafi seria 250 egzemplarzy. Tymczasem w latach 2000-2002 Münch Motor Technik w Ostrowie Wielkopolskim przygotował zaledwie... 15 egzemplarzy. Klientów nie odstraszyła ani moc, ani stylizacja motocykla. Każdy z Mammutów kosztował 86 tysięcy euro. Astronomiczną cenę uzasadnia wyjątkowość maszyny.
Münch nie zdecydował się na adaptację części stosowanych w innych motocyklach. Blok silnika, skrzynię biegów, wahacz, a nawet koła zostały przygotowane specjalnie dla Mammuta. Owiewki oraz zbiornik paliwa wykonano z włókna węglowego. Łańcuch został wyposażony w hydrauliczny napinacz oraz osłonę, eliminującą konieczność jego czyszczenia i smarowania. Nie oszczędzano również na zawieszeniu i układzie hamulcowym – komponenty pochodzą z półek renomowanych firm Ohlins oraz Spiegler. Głowicę cylindrów dostarczył Cosworth.
Serce 360-kilogramowego motocykla osiąga 260 KM przy 5650 obr./min oraz 380 Nm przy 3500 obr./min. Tym samym Mammut wciąż pozostaje w czołówce najmocniejszych, seryjnie produkowanych jednośladów. Maksymalne ciśnienie doładowania to niezbyt wyśrubowane 0,9 bara, które daje tunerom pole do popisu. Münch postawił na korzystną charakterystykę pracy jednostki napędowej. Turbosprężarka budzi się do życia w okolicach 2000 obr./min, gdzie moment obrotowy sięga... 280 Nm! Oficjalnie nie mówiono o czasach przyśpieszeń i elastyczności, ograniczając się do stwierdzenia, że prędkość maksymalna została elektronicznie ustalona na poziomie 250 km/h.
Warto dodać, że Mammut nie jest pierwszym motocyklem marki Münch. Friedel Münch konstruował piekielnie szybkie jednoślady z ogromnymi silnikami od lat 60. XX wieku. Był nimi zafascynowany m.in. Thomas Petsch. Po latach niemiecki przedsiębiorca postanowił stworzyć współczesną interpretację kultowych maszyn, przez entuzjastów określanym mianem mamutów. Decyzja o rozpoczęciu prac nad modelem Mammut 2000 zapadła w 1997 roku.