Porsche 911 R - klasyczny sportowiec
Na wystawie w Genewie Porsche zaprezentowało limitowany model 911 R z wolnossącym silnikiem i ręczną skrzynią biegów, który stanowi nawiązanie do wyścigowego modelu o tej samej nazwie z końcówki lat 60. minionego wieku.
Specjalna, limitowana do 991 egzemplarzy edycja Porsche 911 opracowana została przez wyścigowy ośrodek Porsche we Flacht i dołącza do modeli 911 GT3 oraz 911 GT3 RS, poszerzając spektrum samochodów z wyczynowymi jednostkami wolnossącymi. Wersja ta waży 1370 kg i jest tym samym najlżejszą obecnie wersją tego modelu. Pod maską znajdziemy wysokoobrotowy, wolnossący, 6-cylindrowy silnik, współpracujący z manualną, sportową skrzynią biegów.
Pracujący przy tylnej osi 6-cylindrowy bokser o pojemności 4 litrów pochodzi z 911 GT3 RS. Jednostka ta generuje moc 500 KM przy 8.250 obr/min i maksymalny moment obrotowy 460 Nm przy 6.250 obr/min. 911 R przyspiesza do prędkości 100 km/h w 3,8 s. Nawiązaniem do przeszłości jest dostępna wyłącznie 6-stopniowa, sportowa przekładnia manualna z krótkimi ścieżkami prowadzenia drążka biegów. Maksymalna prędkość 911 R wynosi 323 km/h, a średnie spalanie 13,3 l/100 km.
Porsche 911 R zostało odpowiednio dostrojone do tego, by bez większych zahamowań radzić sobie z ciasnymi zakrętami. W tym celu odpowiednio zestrojono układ skrętnej tylnej osi, a także system kontroli stabilności Porsche Stability Management (PSM). Wśród dostępnych rozwiązań warto wspomnieć o funkcji podwójnego wysprzęglenia (za naciśnięciem przycisku), która jest pomocna w przeprowadzaniu szybkich redukcji przełożeń. Na życzenie model dostępny jest również z jednomasowym kołem zamachowym. Aby zaś zwiększyć codzienną praktyczność można zamówić system unoszenia o 30 mm przedniej osi.
Stylistycznie Porsche 911 R nawiązuje do modeli Carrera, jedynie przedni i tylny pas pochodzą z 911 GT3. Z uwagi na homologację drogową nie wyposażono go jednak w zamocowane na stałe tylne skrzydło, ale w ruchomy spojler znany z modeli Carrera. Aby maksymalnie zredukować masę auta przednią pokrywę i błotniki wykonano z włókien węglowych, a dach z magnezu. Do produkcji tylnej szyby i bocznych tylnych okien posłużyły zaś lekkie tworzywa sztuczne.
Wewnątrz znalazły się oczywiście kubełkowe fotele, których środkową część obito tkanią w pepitkę, nawiązującą do pierwszej "911" z lat 60. W oczy rzuca się również sportowa kierownica GT o średnicy 360 mm oraz krótki drążek zmiany biegów, a także wykonane z włókien węglowych elementy ozdobne.
Limitowana seria Porsche 911 R będzie liczyć zaledwie 991 sztuk. Gdyby ktoś zechciał w Polsce nabyć tę wersję Porsche 911, musiałby przeznaczyć na ten zakup 938.720 zł.