Poprawianie dobrego - Husqvarna TE 250 R
Należąca do BMW Motorrad Husqvarna zaprezentowała gamę motocykli z rocznika modelowego 2013. Jedną z najciekawszych nowości jest Husqvarna TE 250 R.
Konstruktorzy motocykla mieli nie lada orzech do zgryzienia. Stanęli przed koniecznością przygotowania maszyny lepszej od ubiegłorocznego TE 250, który był wystarczająco dobry, by rozdawać karty w mistrzostwach świata. Rewolucyjne zmiany nie były więc konieczne. Trzeba było jednak poprawić doskonałe.
Jednocylindrowy, chłodzony cieczą czterosuw otrzymał zoptymalizowaną głowicę i kolektor dolotowy oraz nowy system wtrysku powietrza firmy Keihin. Następstwem zmian ma być poprawienie sposobu oddawania momentu obrotowego oraz reakcji na odkręcanie manetki. Ostatecznie udało się wypracować ośmioprocentową poprawę maksymalnych wartości mocy i momentu obrotowego.
Motocykl będzie dostarczany z oprogramowaniem silnika, która gwarantuje spełnienie norm emisji. Za dopłatą Husqvarna dostarczy dodatkowe mapy. Przewidziano program, który zapewnia stosunkowo łagodną charakterystykę pracy silnika, jak również brutalną reakcję na gaz. Nastawy silnika będzie można modyfikować, a ich szybkie zmiany ułatwi opcjonalny przełącznik na kierownicy.
Aby ułatwić wykorzystanie mocy rama została usztywniona – przede wszystkim w okolicach główki ramy. Zawieszenie o 30-centymetrowym skoku składa się ze sprężyn i regulowanych amortyzatorów przygotowanych przez Kayabę.
Wzmocniona chłodnica będzie mniej podatna na uszkodzenia podczas jazdy w trudnym terenie. Zmodyfikowano także instalację elektryczną. Odpowiednio dobrany kondensator pozwoli na bezpieczne kontynuowanie jazdy, nawet gdy akumulator ulegnie uszkodzeniu lub odłączeniu od instalacji. Z kierownicy usunięto także przycisk zapłonu, by wyeliminować prawdopodobieństwo przypadkowego wyłączenia silnika. Ponadto inżynierowie Husqvarny dokonali w modelu TE 250 R masy drobnych poprawek – m.in. poprawiono uszczelnienie wszystkich przełączników i złączy elektrycznych, dodano licznik motogodzin, a także zmieniono magnetyczny korek miski olejowej.
Amerykańska odmiana Husqvarny TE 250 R otrzyma też opony z drogową homologacją oraz system pochłaniania oparów paliwa z filtrem węglowym. Dodatkowe elementy zwiększyły masę pojazdu do 112 kilogramów. Motocykl w europejskiej specyfikacji w stanie suchym będzie ważył 109 kg.