Polski rynek aut nowych – niby jest dobrze, są jednak pewne "ale"
Choć pod względem wielkości sprzedaży w liczbach bezwzględnych polski rynek samochodów osobowych oraz dostawczych do 3,5 tony nie wygląda najgorzej, to jednak nie można też nie wspomnieć o wciąż niskim poziomie tzw. wskaźnika chłonności rynku, wysokim reeksporcie oraz o fakcie, że w Polsce sprzedaż napędzają głównie firmy.
Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w listopadzie 2019 r. zarejestrowano w Polsce 50 776 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5 t, tj. o 1,99% (+992 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 3,69% (-1 945) mniej niż w październiku br. Łącznie od początku roku zarejestrowano już w naszym kraju 565 389 nowych samochodów o DMC do 3,5 t, co jest lepszym wynikiem niż rok wcześniej o 3,09% (+16 972).
Rynek samochodów osobowych
Bardzo podobnie kształtują się również listopadowe statystyki na rynku samochodów nowych. W minionym miesiącu zarejestrowano w Polsce 45 377 aut osobowych – o 4,94% (+2 138) więcej niż rok wcześniej oraz o 3,25% (-1 524) mniej niż w październiku. Od stycznia do końca listopada zarejestrowano w Polsce 503 106 samochodów osobowych, tj. o 3,39% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (+16 475).
Skumulowany wynik sprzedaży nowych samochodów w 2019 r. plasuje obecnie Polskę na siódmej pozycji (dane wg ACEA na koniec października) wśród 30 europejskich krajów. Również pod względem dynamiki sprzedaży nasz kraj plasował się na 7. miejscu po 10 miesiącach br.
Gorzej wygląda to jednak, jeśli spojrzymy na tzw. wskaźnik chłonności rynku, czyli liczbę nowych rejestracji przypadających na tysiąc mieszkańców. Według wyliczeń IBRM Samar wartość tego wskaźnika na poziomie 12 szt. plasuje Polskę dopiero na 25. pozycji w rankingu. Przed Polską znalazły się m.in.: Estonia (16,2), Czechy (20,5), Słowacja (15,9) oraz Słowenia (30,6). Dodajmy, że średni wskaźnik chłonności dla krajów Unii Europejskiej wyniósł w październiku 26,9 zarejestrowanych samochodów na 1 000 mieszkańców.
Inaczej kształtuje się również rynek nowych samochodów po uwzględnieniu reeksportu, który w listopadzie wyniósł ok. 3 650 aut. Wynika z tego zatem, że liczba zarejestrowanych aut osobowych, które pozostały w kraju to ok. 41,7 tys. szt. Udział zaobserwowanego reeksportu w sprzedaży samochodów osobowych wyniósł więc ok. 8,05%, choć jego rzeczywisty udział może być wyższy.
W listopadzie 2019 r. udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 29,22%, a udział firm – 70,78%. W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 32 117 aut. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”.
Skoda wciąż liderem wśród samochodów osobowych
W listopadzie najwięcej samochodów zarejestrowała Skoda (6 028 szt.), wyprzedzając Toyotę (5 082 szt.) oraz Volkswagena (4 407 szt.). Z czołowej piętnastki najpopularniejszych marek na polskim rynku, sześć (Skoda, Volkswagen, Opel, Ford, Peugeot oraz Audi) zanotowało spadek sprzedaży. Wyniki trzech marek wzrosły o ponad 20%, a największym wzrostem sprzedaży w listopadzie może się cieszyć BMW (+30,62%).
Tytuł lidera rynku utrzymuje wciąż Skoda. Od początku roku zarejestrowano już 62 311 aut tej czeskiej marki, tj. o 2,43% mniej niż rok wcześniej. Na pozycji wicelidera znajduje się Toyota (56 448 szt., +11,70%), natomiast na trzecim miejscu plasuje się Volkswagen (49 362, -3,67%). Pierwszą piątkę uzupełniają Opel (31 937, -0,66%) oraz Dacia (28 932, +26,45%).
Najczęściej kupowanym modelem w bieżącym roku jest Skoda Octavia (18 598, -5,11%), za którą uplasowały się Toyota Corolla (17 638, +153,97%), Skoda Fabia (16 020, -12,55%), Dacia Duster (14 294, +57,09) oraz Opel Astra (13 009, -9,24%).
Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Dacia Duster (8 682, +75,15%), na drugim miejscu tego rankingu znajdziemy Toyotę Yaris (6 197, +16,53%), na trzecim – Skodę Fabię (5 018, -16,53%), na czwartym – Toyotę Corollę (4 851, +143,89%), a na piątym – Fiata Tipo (4 333, +43,67%).
Wśród przedsiębiorców największą popularnością nieprzerwanie cieszy się Skoda Octavia (15 103, -6,43%). Na drugim miejscu znalazła się Toyota Corolla (12 785, +158,02%), na trzecim Skoda Fabia (11 002, -10,61%), na czwartym Opel Astra (10 844, +6,94%), a na piątym Volkswagen Golf (10 506, -3,38%).
Rynek samochodów dostawczych
W listopadzie liczba nowych rejestracji samochodów dostawczych o DMC do 3,5 t wyniosła 5 399 aut, co jest wynikiem o 17,51% (-1 146) gorszym niż rok wcześniej i o 7,23% (-421) słabszym niż w październiku 2019 roku. Łącznie w całym 2019 r. zarejestrowano jak dotąd w naszym kraju 62 283 samochody dostawcze, tj. o 0,80% więcej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.
Liderem w tym segmencie rynku pozostaje Fiat. Włoska marka w tym roku sprzedała 10 158 pojazdów dostawczych, tj. o 5,14% więcej niż przed rokiem. Na pozycji wicelidera znalazło się Renault, z liczbą zarejestrowanych aut na poziomie 8 831 szt. (-10,84%). Podium uzupełnia Ford (7 612, +6,24%). Czwartą i piątą pozycję zajmują Volkswagen (6 421, +9,35%) i Mercedes (5 917, +23,30%).
Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w 2019 r. jest Renault Master (7 000, -14,63%). Na drugiej pozycji znajduje się Fiat Ducato (5 059, -9,22%), na trzeciej Mercedes Sprinter (4 666, +33,01%), na czwartej Iveco Daily (4 602, -9,14%), a na piątej Ford Transit (3 013, +8,97%).