Polska branża motoryzacyjna na sporym plusie
Pierwsza połowa bieżącego roku okazała się wyjątkowo dobra dla polskiej branży motoryzacyjnej. Jak wynika z opublikowanego właśnie raportu PZPM i KPMG w Polsce w pierwszych dwóch kwartałach roku zarejestrowano 210,7 tys. nowych samochodów osobowych, tj. aż o 18,5% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
W drugim kwartale 2016 r. liczba rejestracji nowych samochodów w Polsce z liczbą 106 tys. była aż o 23,2 proc. wyższa niż w drugim kwartale 2015 r. Wciąż zdecydowanie większy wpływ na ten sektor motoryzacyjny mają klienci instytucjonalni. Zakup nowych aut na firmę w pierwszej połowie 2016 r. zwiększył się o 26,6 proc., podczas gdy klienci indywidualni w tym samym okresie nabyli o 5,7 proc. więcej nowych samochodów.
Trendy wzrostowe widać również wśród większych i cięższych pojazdów. W segmencie pojazdów użytkowych odnotowano najlepsze wyniki od kilku lat – w pierwszej połowie roku zarejestrowano 29,8 tys. samochodów dostawczych (o DMC<=3,5t), co stanowi wzrost o 22,7 proc. w porównaniu do pierwszej połowy ubiegłego roku. Jednocześnie w tym samym czasie zarejestrowano 13.250 samochodów ciężarowych o DMC>3,5t, tj. o 30,0 proc. więcej niż przed rokiem. Tymczasem rejestracje nowych przyczep i naczep wyniosły 12.252 szt. i wzrosły o 31,9 proc., zaś o 3,2 proc. wzrosła liczba rejestracji nowych autobusów, których w pierwszym półroczu zarejestrowano 942 sztuki.
Wracając jeszcze do segmentu aut osobowych, okazuje się, iż kolejne rekordy bije segment premium. - Dynamiczny wzrost rejestracji w tym segmencie obserwowany jest już od kilku lat. W pierwszej połowie 2016 r. rejestracje marek premium wzrosły aż o 31,8 proc. r/r, podczas gdy sprzedaż marek popularnych wzrosła o 17,0% Widoczna jest wyraźna dominacja (86,2 proc.) nabywców instytucjonalnych w tym segmencie. Przybyło ich 33,8 proc. więcej niż przed rokiem. Jednak co ciekawe, w analizowanym okresie widoczny był również stosunkowo silny wzrost rejestracji pojazdów przez klientów indywidualnych (o 20,6 proc.), podczas gdy w roku poprzednim, zainteresowanie nabywców indywidualnych markami premium malało – komentuje Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Najpopularniejszym segmentem rynkowym pozostaje wciąż tzw. segment kompaktów (klasa C) ze sprzedażą w pierwszym półroczu na poziomie 62,8 tys. nowych aut, czyli o 13 proc. wyższą niż rok wcześniej. Goni go jednak klasa małych i średnich SUV-ów, która już zdecydowanie umocniła się na drugiej pozycji (48,5 tys. sprzedanych aut, wzrost o 32 proc.). Na trzecim miejscu pozostała zaś klasa małych aut (segment B) ze sprzedażą na poziomie 37,3 tys. samochodów (+8 proc.) Spory wzrost (o 30 proc.) w pierwszej połowie roku zanotował również segment D (klasa średnia), ale ze sprzedażą na poziomie 23 tys. egzemplarzy pozwoliło mu to zająć dopiero czwartą lokatę.
Najszybciej w pierwszym półroczu rósł popyt - trochę niespodziewane, gdyż wieszczono powolny koniec tego segmentu rynkowego - na duże MPV (aż o 76,4 proc.). Jednak z liczbą 1,9 tys. sprzedanych egzemplarzy to obecnie jeden z mniej popularnych segmentów rynkowych. Spore wzrosty zanotowano również w segmencie aut sportowych i kabrioletów (+56,7 proc.), luksusowych limuzyn (+45,1 proc.), kombivanów (+44,2 proc.) i dużych SUV-ów (+43,9 proc.).
- Na szczególną uwagę zasługuje sprzedaż samochodów z napędami alternatywnymi – w skali pierwszego półrocza rejestracje tego typu pojazdów wzrosły aż o 85,6 proc. w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Ogólnie zarejestrowano 4,7 tys. samochodów z napędem alternatywnym, w większości hybryd – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
Pierwsze półrocze przyniosło także znaczny wzrost sprzedaży we wszystkich segmentach rynku samochodów użytkowych. Zarejestrowano 29,8 tys. nowych samochodów dostawczych (o DMC<=3,5t), czyli o 22,7% więcej niż rok wcześniej. Rejestracje samochodów ciężarowych wzrosły o 30,0% r/r, do poziomu 13 250 sztuk.
W pierwszej połowie 2016 r. można zaobserwować również ożywienie w ulokowanych w Polsce fabrykach produkujących samochody. W tym okresie wyprodukowano łącznie 78,4 tys. pojazdów – o 4,7 proc. więcej niż w porównywalnym okresie poprzedniego roku. Produkcja samochodów osobowych wzrosła o 4,6 proc. (311,5 tys. w I połowie br.). Wzrosła również produkcja samochodów dostawczych i ciężarowych (o 5,4% r/r), oraz autobusów. Tych ostatnich wyprodukowano 2,32 tys. sztuk, co oznacza wzrost o 2,5 proc.
- Wyniki osiągnięte w pierwszej połowie 2016 r. wskazują, że zwiększenie produkcji pojazdów samochodowych w roku poprzednim nie było jednorazowe – jest to trwałe ożywienie. Sytuacja panująca na rynku zarówno polskim, jak i europejskim jest sprzyjająca. W pierwszej połowie obecnego roku w Unii Europejskiej zarejestrowano 7,8 mln nowych samochodów osobowych, tj. o 9,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2015 roku. Jest to najlepszy kwartał od 2009 r. – komentuje Mirosław Michna.
Według danych Eurostatu w I kwartale 2016 roku eksport produktów motoryzacyjnych z Polski wzrósł o 3,8 proc. i wyniósł 7,6 mld euro. Motorem wzrostu były zarówno podzespoły, części i akcesoria motoryzacyjne (w tym silniki), których eksport sięgnął 4,9 mld euro (wzrost o 3,5 proc.), jak i pojazdy silnikowe, których wyeksportowano za 2,8 mld euro, tj. o 4,3 proc. więcej niż rok wcześniej.