Polska branża motoryzacyjna 12. w świecie
Końcówka roku to jak zwykle czas różnego rodzaju podsumowań oraz rankingów. Polska, choć przegrała w ostatnim czasie kilka batalii o prestiżowe inwestycje motoryzacyjne, plasuje się na wysokim 12. miejscu na liście największych eksporterów części motoryzacyjnych.
Według przeprowadzonych ostatnio szacunków wartość krajowej produkcji części samochodowych wynosi nieco ponad 70 mld zł. A może być jeszcze lepiej, gdyż wciąż istnieją pewne ograniczenia uniemożliwiające szybszy rozwój tej branży, których pokonanie może przyczynić się do wzrostu całego sektora. Do największych hamulców można zaliczyć wciąż niejasne przepisy prawno-podatkowe oraz zbyt wolne procesy administracyjne związane z budową nowych fabryk.
– W Polsce działa wielki przemysł produkcji części samochodowych, służących zarówno do montażu na taśmie produkcyjnej, jak i naprawy samochodów, zatrudniający ponad 120 tys. osób. Są też firmy świadczące usługi napraw, konserwacji czy dystrybucji części tworzące ponad 130 tys. miejsc pracy – mówi Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury i budownictwa.
Co równie ważne, krajowi producenci części i akcesoriów samochodowych (na rynku działa ok. 900 firm zajmujących się produkcją części motoryzacyjnych) są coraz lepiej postrzegani w Europie. Udział rodzimej produkcji w europejskim rynku motoryzacyjnym sięga 3 proc., a Polska zajmuje bardzo wysoką, 12. pozycję na liście największych eksporterów części motoryzacyjnych na świecie. Głównymi rynkami zbytu dla krajowych producentów są Niemcy (trafia tam 42 proc. polskiego eksportu), Czechy, Wlk. Brytania oraz Francja. W ciągu minionej dekady eksport produkowanych w Polsce części wzrósł niemal dwukrotnie. Obecnie jego wartość jest tylko 2,5 razy mniejsza niż producentów działających na rynku chińskim.
Dobrą sytuację branży motoryzacyjnej odzwierciedlają nastroje handlowców. Jak wynika z sondażu Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), ponad 62 proc. dystrybutorów części motoryzacyjnych spodziewa się w tym roku wzrostów sprzedaży, przy czym aż połowa z nich przewiduje, że przekroczą one próg 10 proc.
Polska branża motoryzacyjna to nie tylko producenci i dystrybutorzy części, lecz także segment napraw eksploatacyjnych, mechanicznych, elektronicznych oraz serwisowania. W ciągu ostatnich dwóch lat cały rynek części i napraw w Polsce wykazał 8-proc. dynamikę wzrostu. Dla porównania, rynki Niemczech, Francji czy Wlk. Brytanii osiągnęły o wiele mniejsze wzrosty, sięgające 1–3 proc.