Polska będzie stawiać na elektryczne autobusy
Polska zamierza włączyć się do globalnych działań na rzecz promowania elektromobilności. Ministerstwa Rozwoju oraz Energii przygotowały Program eBus, którego celem jest kompleksowe wprowadzenie autobusów elektrycznych do polskich miast.
Wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz przedstawiła program e-Bus, którego celem jest stworzenie polskiego autobusu elektrycznego. Jego kluczowe komponenty to bateria, falownik, układ napędowy oraz infrastruktura ładująca, które będą produkowane w kraju przy wsparciu rodzimego potencjału naukowo-badawczego.
- W Planie na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju pokazaliśmy 5 filarów wzrostu gospodarczego Polski. Pierwszym z nich jest reindustrializacja. Ogłaszany Plan Rozwoju Elektromobilności jest jedną z ważnych elementów tego filaru. Do roku 2025 chcemy zbudować silny przemysł autobusów elektrycznych. Planujemy stworzyć rynek e-autobusów o wartości dodanej 2,5 mld zł rocznie – zapowiedział wicepremier, minister rozwoju Mateusz Morawiecki.
Rozwój produkcji autobusów elektrycznych w Polsce pozwoli zrealizować dwie gałęzie celów. Pierwsza to poprawa jakości życia w większych miastach poprzez zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza, obniżenie hałasu oraz poprawę komfortu funkcjonowania w miastach, wynikającą z wymiany taboru na nowoczesne autobusy elektryczne. Program eBus pozwoli zrealizować również ważne cele biznesowe. Rynek autobusów elektrycznych ma długofalowy potencjał wzrostu, zbudowany na długoletnich tradycjach produkcji autobusów, jednak przy zastosowaniu innowacyjnych technologii.
- Dziś tworzymy warunki i wysyłamy impuls do polskiej branży motoryzacyjnej, żeby zajęła mocną pozycję na nowo tworzącym się rynku - podkreślała wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz. Środki na ten cel będą pochodziły z Funduszy Europejskich, Polskiego Funduszu Rozwoju, a także od partnerów przemysłowych.
Ważną rolę w zapowiedzianym programie mają odegrać istniejące już na polskim rynku firmy produkujące autobusy elektryczne. Solaris na przykład produkuje autobusy elektryczne Urbino Electric i eksportuje je do Hiszpanii, Niemiec czy Szwecji. Volvo, które do tej pory produkowało autobusy hybrydowe, stworzyło autobus elektryczny Volvo 7900 Electric, który trafi do sprzedaży w 2016. Z kolei Ursus rozpoczął testy produkcyjne autobusu Ekovolt. Pilotażowe jazdy odbywają się Lublinie i Rzeszowie, a firma już planuje udział w przetargach w Szwecji, Anglii czy Izraelu. I jeszcze Autosan, zapowiadający nową produkcję po wejściu nowego
właściciela.
W Polsce obecnie wymienia się co roku ok. 1000 autobusów miejskich. Do 2015 r. zakupiono jedynie 16 nowych autobusów elektrycznych. Według programu wprowadzone mają zostać zachęty do zakupu autobusów elektrycznych, nastąpić ma rozwój infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych, a centra miast mają mieć ograniczony dostęp dla pojazdów z silnikami spalinowymi.
Szansę na rozwój rynku elektrycznych autobusów można też upatrywać w eksporcie tego typu pojazdów. Wiele zagranicznych miast, m.in. Hamburg i Amsterdam, już zapowiedziało przestawienie się na miejskie autobusy elektryczne, co kreuje potencjalne rynki eksportowe.
W kolejnych krokach planowane jest ogłoszenie konkursów z zakresu B+R, zaproszenie firm do udziału w projekcie oraz wybór miast pilotażowych.