Północna obwodnica Krakowa o krok bliżej
Choć dzięki autostradzie A4 można w dość szybkim tempie ominąć Kraków w relacji wschód-zachód, to jednak dla rozładowania ruchu lokalnego sieć drogowa w obrębie stolicy Małopolski nie jest wystarczająca. Dlatego też w toku realizacji znalazła się północna obwodnica Krakowa w ciągu nowej drogi ekspresowej S52. Właśnie podpisana została umowa na realizację tej drogi. Pierwsi kierowcy drogą ekspresową od północy ominą Kraków najwcześniej dopiero za ok pięć lat.
Dziś Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła umowę na projekt i budowę drogi ekspresowej S52, która będzie stanowić jednocześnie północną obwodnicę Krakowa. 12,5-kilometrową trasę zrealizuje turecko-polskie konsorcjum Gülermak i Mosty Łódź za kwotę ponad 1,4 mld zł.
Wykonawca będzie miał łącznie 47 miesięcy na opracowanie dokumentacji technicznej, uzyskanie stosownych zezwoleń oraz realizację inwestycji drogowej. Do czasu budowy drogi nie wlicza się okresów zimowych w trakcie prowadzenia prac (tj. od 15 grudnia do 15 marca).
Droga ekspresowa S52 połączy w jeden ciąg już istniejące i realizowane fragmenty obwodnicy Krakowa. Połączy wszystkie wyloty dróg krajowych (DK 79 i 94) po północnej stronie miasta z A4 i S7. Usprawni tym samym przemieszczanie się w kierunku północnym (Kielce, Warszawa), zachodnim (Katowice, Wrocław), wschodnim (Tarnów, Rzeszów) bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto. Przejmie ruch tranzytowy, jak również część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część miasta drogą DK 79. Według prognoz ruch na nowym odcinku przekroczy średnio 30 tys. poj./dobę już w roku 2025.
S52 będzie dwujezdniową drogą z trzema pasami ruchu w każdym kierunku. Będzie można na nią wjechać poprzez cztery węzły drogowe: Modlnica (zostanie on rozbudowany), Zielonki, Węgrzce i Batowice. Trasa będzie biegła przez trzy tunele: pod rzeką Prądnik (długość 870 m), pod wzgórzem w Batowicach (653 m) oraz pod wzgórzem Syberia na terenie Krakowa (98 m). Ponadto zostanie wybudowanych 27 obiektów mostowych, 4 km murów oporowych oraz 20 km dróg dojazdowych.