Polacy kupili sporo więcej nowych aut
Dobre wyniki sprzedaży nowych samochodów w grudniu minionego roku zamknęły całkiem udany 2016 r. na polskim rynku aut nowych. Łącznie w minionych dwunastu miesiącach sprzedano 475 935 nowych lekkich pojazdów (osobowych i dostawczych do 3,5t), tj. o 16,6 proc. więcej niż rok wcześniej. Liderem rynku, podobnie jak w latach poprzednich, była Skoda (modele Octavia i Fabia).
Jak poinformował Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego w ostatnim miesiącu 2016 r. zarejestrowano w sumie 49 552 lekkie samochody (+13,4%), licząc razem osobowe i dostawcze do 3,5t. Tym samym padł rekord liczby miesięcznych rejestracji. Dotychczasowy rekordowy wynik ostatniego dziesięciolecia - z grudnia 2010 (46 812), został przekroczony o blisko 3 tysiące.
Skumulowany wynik nowych rejestracji w całym minionym wyniósł 475 935 nowych lekkich pojazdów. Jest to więcej o 16,6% i 67,7 tys. szt. niż w 2015 r. Rok wcześniej po raz pierwszy od wejścia do UE przekroczony został poziom sprzedaży 400 tys. aut nowych (408 260 szt.), teraz zbliżamy się do 500 tys., jednak trzeba uczciwie przyznać, że ciągle jesteśmy daleko za Europą. W przeliczeniu na 1000 mieszkańców zaledwie przekraczamy 12 samochodów, podczas gdy średnia europejska
zbliża się do 30 szt.
W grupie samochodów osobowych od początku roku zarejestrowano 416 123 samochody osobowe, czyli więcej o 17,2% (+61,1 tys. szt.) niż rok wcześniej. Do firm (rejestracje na regon) dostarczono w tym czasie 281,7 tys. szt. czyli o 21,8% więcej niż przed rokiem. Udział tej grupy klientów sięgnął 67,7% wobec 65,2% rok wcześniej.
Z kolei w kategorii pojazdów dostawczych do 3,5t według analiz PZPM na podstawie danych CEP przybyło 59 812 nowych aut. Jest to o 12,3% więcej niż w 2015 r.
W rankingu marek w całym minionym roku na pierwszym miejscu z największą liczbą sprzedanych samochodów uplasowała się Skoda (53 557; +17,6%). Drugą pozycję zajął Volkswagen (47 631; +18%), a trzecie Toyota (41 681; +14,3%). Za nimi uplasowały się, utrzymując swoje miejsca, Opel (37 480; +17,5%) i Ford (35 197; +14,4%).
Czeska marka ma powody do zadowolenia, i to podwójne, również patrząc na ranking najpopularniejszych modeli na polskim rynku AD 2016. Polacy najczęściej sięgali bowiem w minionym roku po Octavię i Fabię, których sprzedaż wyniosła odpowiednio 16 964 (+19,7%) i 15 072 (+25,2%). Trzecie miejsce na podium zajął Opel Astra (14 819; +39,3%), zaś pierwszą piątkę uzupełniły Volkswagen Golf (12 624; +8,5%) oraz Toyota Yaris (11 089; +15,1%).
W grupie nabywców indywidualnych na pierwszym miejscu rok zakończyła, trochę niespodziewanie, Toyota (15 642; +14,5%), wyprzedzając nieznacznie Opla (15 414; +14,2%). Obie marki awansowały o jedną pozycję w rankingu, spychając na trzecie miejsce Skodę (13 861; -2,4%). Drugą marką w ścisłej czołówce ze spadkiem była Kia, która utrzymała jednak piątą lokatę (9 236; -0,8%). Volkswagen zamknął 2016 r. na czwartym miejscu (10 926; +5,9%).
Najpopularniejszym modelem wśród osób prywatnych w 2016 r. był Opel Astra, który dzięki sprzedaży 5 883 egzemplarzy (+51,6%) awansował w tym rankingu o trzy pozycje. Bez zmian na drugim miejscu uplasowała się Toyota Yaris (5 466; +19,3%), a na trzecie miejsce spadła Skoda Fabia (4 584; -12,9%). Awans aż o siedem pozycji zanotowała czwarta pod względem popularności Dacia Duster (3 578; +34,8%), a o dwie lokaty spadł Opel Corsa (3 513; -20,1%).