PKN Orlen przejmie Grupę Lotos?
To może być jedna z największych, jeśli nie największa transakcja przejęcia firmy na polskim rynku. Przejęcie kontroli kapitałowej przez PKN Orlen nad Grupą Lotos będzie oznaczać powstanie giganta paliwowego, nawet w skali europejskiej. Ciekawe, jak taka fuzja wpłynie na ceny paliw, czyli to, co najbardziej interesuje przeciętnego kierowcę.
Na początku trzeba zaznaczyć, że dziś podpisano dopiero list intencyjny w sprawie rozpoczęcia przejmowania Grupy Lotos przez PKN Orlen. A to oznacza, że do finalnej fuzji zostało jeszcze sporo czasu, o ile dojdzie ona do skutku. Szacuje się, że uzyskanie wszystkich zgód zajmie mniej więcej rok.
– Podpisując list intencyjny, PKN Orlen i Skarb Państwa zobowiązały się do podjęcia w dobrej wierze rozmów, których celem będzie przeprowadzenie transakcji rozumianej jako nabycie przez PKN Orlen bezpośrednio lub pośrednio minimum 53% udziału w kapitale zakładowym Grupy Lotos – możemy przeczytać w opublikowanym komunikacie prasowym.
Transakcja zakłada nabycie przez PKN Orlen akcji Grupy Lotos od jej akcjonariuszy, w tym w szczególności od Skarbu Państwa, przy zachowaniu wymogów wynikających z przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych. Nabycie będzie możliwe pod warunkiem zmiany postanowienia ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym, zakazującego Skarbowi Państwa zbywania akcji Grupy Lotos.
– Koncepcja połączenia PKN Orlen i Grupy Lotos jest obecna w sferze gospodarczej od kilkunastu lat, zabrakło jednak determinacji, aby ten proces zrealizować. Może dlatego, że tak ważna decyzja biznesowa rozpatrywana była głównie w kategorii emocji, a nie twardych faktów i liczb – mówi Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen. – Procesy konsolidacyjne na tym rynku trwają od wielu lat i żeby być konkurencyjnym musimy nadrobić zaległości i być gotowym na nowe stojące przed branżą wyzwania. Skonsolidowany koncern może lepiej konkurować na otwartym rynku europejskim.
Zgodnie z założeniami stron listu intencyjnego, celem transakcji jest stworzenie silnego, zintegrowanego koncernu zdolnego do lepszego konkurowania w wymiarze międzynarodowym, odpornego na wahania rynkowe, m.in. poprzez wykorzystanie synergii operacyjnych i kosztowych pomiędzy PKN Orlen i Grupą Lotos.
Model przygotowywanej transakcji, harmonogram oraz szczegółowe zasady jej realizacji wymagają przeprowadzenia szczegółowych analiz i będą obecnie wypracowywane.
– Budowa silnego, zintegrowanego koncernu paliwowo-petrochemicznego to decyzja biznesowa niezbędna z kilku perspektyw: przyszłości biznesowej obu firm, budowania wartości firmy dla akcjonariuszy, bezpieczeństwa energetycznego Polski, ale również interesu klientów indywidualnych – dodał prezes Obajtek.
Przeprowadzenie transakcji będzie możliwe m.in. po uzyskaniu zgód korporacyjnych oraz zgód odpowiednich organów ochrony konkurencji na dokonanie koncentracji.