Piesi z bezwzględnym pierwszeństwem nawet przed przejściem – jest kolejna przewyborcza propozycja
Problem pierwszeństwa pieszych jeszcze przed wejściem na tzw. zebrę pojawia się co jakiś czas w przestrzeni publicznej. Teraz z takim m.in. postulatem wystąpiła Lewica, prezentując swój „Pakt dla Pieszych”.
Na wczorajszej konferencji prasowej przedstawiciele Lewicy zaprezentowali „Pakt dla Pieszych”, który zawiera szereg rozwiązań, mających w założeniu poprawić bezpieczeństwo pieszych przekraczających jezdnie.
Jak przekonywali na wczorajszym spotkaniu przedstawiciele Lewicy, w tej chwili w Europie, co piąty pieszy, który ginie na drogach, ginie w Polsce. Na 1 milion mieszkańców w Holandii, w ten sposób giną 3 osoby, w Szwecji 4, w Czechach 16, a w Polsce 32. Dane te zresztą nie powinny nikogo dziwić, gdyż oficjalne statystyki wypadków na polskich drogach również potwierdzają, że piesi w Polsce często są ofiarami wypadków. W minionym roku np. blisko połowa ofiar śmiertelnych wypadków z udziałem pieszych zginęła właśnie na pasach. W sumie aż 90% pieszych z obrażeniami została ranna lub zginęła na lub w okolicach przejść dla pieszych. Na przejściach dla pieszych odnotowano w sumie 4091 wypadków, w których śmierć poniosło 259 osób, a 4029 zostało rannych.
Zgłoszone postulaty przez Lewicę mają w znacznym stopniu zredukować liczbę niebezpiecznych zdarzeń z udziałem pieszych. W „Pakcie dla Pieszych” znajdziemy np. bezwględne pierwszeństwo dla pieszych przy zbliżaniu się do przejścia. Obecne przepisy nakazują kierowcom ustąpić pierwszeństwa pieszemu, gdy ten już znajduje się na przejściu. Pomysł ten jest zresztą zgodny z przepisami, jakie panują już w niektórych europejskich państwach (m.in. w Norwegii, Danii, Francji, Belgii, Holandii, Szwajcarii, Austrii czy Niemczech). W Norwegii oraz Francji kierowca ma obowiązek zatrzymać się, gdy osoba znajdująca się w pobliżu przejścia nie wykazuje nawet zamiaru wejścia na jezdnię. Przypomnijmy również, że na początku wiosny z propozycją wprowadzenia pierwszeństwa pieszych znajdujących sę także przed przejściem do ministerstwa infrastruktury zwrócił się Rzecznik Praw Obywatelskich.
Pozostałe rozwiązania zawarte w Pakcie zawierają m.in. wyniesione przejścia dla pieszych, zwiększenie liczby naziemnych przejść dla pieszych, głównie na dużych skrzyżowaniach, wprowadzenie azyli dla pieszych pośrodku przejść na szerszych ulicach, które ułatwią pokonanie takiej drogi starszym osobom czy też osobom z dziećmi.
Przedstawiciele Lewicy chcieliby również oznakowania przejścia odblaskami na jezdni, wprowadzenia po lewej stronie jezdni znaków przejścia dla pieszych (tzw. dwustronnych odwróconych), dostosowania czasu zapalenia się zielonego światła na przejściach do starszych osób, a także wprowadzenia napisów na chodnikach, które miałyby przypominać, że przed wkroczeniem na jezdnię należy się zawsze dokładnie rozejrzeć.