Pierwszy motocyklowy patrol autostradowy rozpoczął działalność. I wcale nie chodzi o policję
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad uruchomiła w tym roku pierwszy w Polsce drogowy patrol motocyklowy. Na początku będzie on działał na opolskim odcinku autostrady A4.
Zastosowanie motocykli do patrolowania autostrady ma na celu zwiększenie mobilności i poszerzenie możliwości operacyjnych służb drogowych w zarządzaniu ruchem z elementami ratownictwa medycznego.
Patrole motocyklowe GDDKiA w sytuacjach zdarzeń drogowych mają większe możliwości dojazdów do wypadków drogowych, omijając powstające zatory, pomogą w regulacji ruchu, a w trybie patrolowym pomogą zabezpieczać uszkodzone pojazdy stojące na pasie awaryjnym. Motocykle są wyposażone w ostrzegawczą sygnalizację świetlną oraz medyczne zestawy ratownicze.
Do głównych zadań takiego patrolu będzie należało usuwanie skutków wypadków komunikacyjnych na autostradzie, zabezpieczanie węzłów oraz dróg wyjazdowych z autostrady w zakresie regulacji ruchu, działania w celu udrożnienia korytarza ratunkowego na autostradzie oraz zabezpieczenie pojazdów uszkodzonych i unieruchomionych na pasie awaryjnych do czasu przyjazdu pomocy drogowej. Ponadto biorący udział w patrolu motocykliści będą przeszkoleni w udzielaniu Kwalifikowanej Pomocy Przedmedycznej poszkodowanym w wypadkach komunikacyjnych.
GDDKiA obecnie dysponuje trzema motocyklami turystyczno-terenowymi. Każdy z nich jest samodzielnie przystosowany do działań polegających na profesjonalnym zabezpieczeniu i oznakowaniu unieruchomionych pojazdów na pasie awaryjnym.