Pierwsza elektryczna Honda gotowa do produkcji
Dopiero co Volkswagen poinformował o szczegółach, w tym także o nazwie, swojego elektrycznego hatchbacka z segmentu kompaktów, a chwilę później Honda zdradziła, jak będzie nazywać się jej pierwszy całkowicie elektryczny model.
Dwa lata temu Honda zaskoczyła wielu, prezentując najpierw na wystawie we Frankfurcie, a później także w Tokio, prototypowe modele Urban EV oraz Sports EV, które stanowiły zapowiedź elektrycznej ofensywy Hondy. Nie chodziło jednak tylko o plany wejścia w segment pojazdów EV, ale również o design nadwozia tych modeli w stylu retro. Niecałe dwa lata później, podczas tegorocznych marcowych targów w Genewie, Honda zaprezentowała kolejny koncept (E Prototype), który miał być już bardzo bliski wersji produkcyjnej. Według Hondy 95% użytych w nim elementów miało być wykorzystane w wersji finalnej.
Minęły kolejne dwa miesiące i mamy potwierdzenie, że pierwszy elektryczny model japońskiej marki jest już gotowy. Honda e, jak będzie się nazywać, będzie małym, miejskim samochodem. Zaprezentowane zdjęcie potwierdza wprawdzie nazwę, ale niewiele więcej zdradza. Okrągłe tylne światła i czarny panel wokół nich sugerują jednak podobną stylistykę, jaką mieliśmy okazję zobaczyć w Genewie.
Na oficjalne i pełne szczegóły techniczne musimy jeszcze trochę poczekać. Patrząc jednak przez pryzmat prototypowego modelu, elektryczna Honda powinna mieć zasięg powyżej 200 km, a czas ładowania baterii do 80% pojemności ma wynosić zaledwie 30 minut.
Honda e nie będzie jedynie elektryczną wersją istniejącego już modelu. Jest to auto zaprojektowane całkowicie od podstaw i zbudowane na specjalnej platformie przygotowanej pod kątem przyszłych elektrycznych modeli, wśród których ma nie zabraknąć ani popularnych obecnie SUV-ów i crossoverów, ani modeli o sportowej charakterystyce.
Zgodnie z ogłoszoną strategią rozwoju aut z napędem elektrycznym (Electric Vision), do 2025 r. wszystkie modele Hondy znajdujące się w ofercie japońskiej marki mają mieć zelektryfikowane wersje. M.in. nowa generacja Hondy Jazz (w Japonii Hondy Fit), która ma zostać zaprezentowana jesienią na targach Tokyo Motor Show, będzie dostępna również w odmianie hybrydowej z inteligentnym systemem i-MMD, który znamy m.in. z hybrydowej Hondy CR-V.
Wprowadzane zmiany w portfolio Hondy mają sprawić, że na zakończenie przyszłej dekady dwie trzecie sprzedaży mają stanowić już auta z elektrycznym bądź hybrydowym napędem.