Parlament Europejski: Ma być bezpieczniej, więc będą nowe obowiązkowe systemy bezpieczeństwa
Systemy bezpieczeństwa, takie jak inteligentny tempomat czy zaawansowany układ hamowania awaryjnego, dziś często kosztują niemałe pieniądze. Jednak już wkrótce mogą dołączyć m.in. do ABS-u czy ESP na liście wyposażenia standardowego każdego nowego samochodu. Komisja rynku wewnętrznego i ochrony konsumentów Parlamentu Europejskiego zarekomendowała wprowadzenie stosownych zmian w przepisach.
Dążąc do dalszego zmniejszania liczby ofiar śmiertelnych i wypadków na drogach europejskich, eurodeputowani przyjęli w czwartek propozycję zmian przepisów, które zakładają wprowadzenie kolejnych zaawansowanych systemów bezpieczeństwa do standardowego wyposażenia nowych samochodów wprowadzanych do sprzedaży na terenie Unii Europejskiej.
Lista zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, które mają stać się obowiązkowe we wszystkich modelach samochodów osobowych:
- inteligentny tempomat;
- blokada alkoholowa;
- system wykrywający zmęczenie kierowcy;
- system awaryjnego hamowania;
- czujniki cofania;
- rejestrator wypadków (zgodnie z propozycją Komisji tylko samochody osobowe i dostawcze musiałyby być wyposażone w niego).
W przypadku nowych samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych obowiązkowy stanie się również zaawansowany system hamowania awaryjnego i system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu, które są już obowiązkowe dla samochodów ciężarowych i autobusów. Ponadto samochody typu van i SUV nie będą już zwolnione z różnych zabezpieczeń, które do tej pory były wymagane tylko w przypadku zwykłych samochodów osobowych.
Producenci muszą zapewnić, że te systemy i funkcje są opracowane w taki sposób, aby zapewnić, że użytkownicy je akceptują, a instrukcje dla użytkowników pojazdów mechanicznych zawierają jasne i wyczerpujące informacje na temat ich funkcjonowania, podkreślają eurodeputowani. Komitet Rynku Wewnętrznego również zawierał wymagania dotyczące ochrony pojazdów przed cyberatakami.
W przypadku samochodów ciężarowych i autobusów będą one musiały być tak projektowane, by niechronienie uczestnicy ruchu (piesi, rowerzyści) byli lepiej widocznie przez ich kierowców.
W przypadku pojazdów napędzanych wodorem nowe wymagania odnoszą się głównie do norm dotyczących materiałów i komponentów stosowanych w tych pojazdach, a także do procedur testowych.
Proponowane regulacje torują również drogę do częściowo oraz w pełni zautomatyzowanych pojazdów. Ustanowienie zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa w pojazdach powinno pomóc kierowcom stopniowo przyzwyczajać się do nowych funkcji.
Powyższe propozycje będą wdrażane stopniowo. Pierwsze nowe systemy bezpieczeństwa pojawią się w nowych modelach (o ile zostaną finalnie przyjęte) w 2021 r. Zmiany dotyczące pojazdów ciężarowych będą zaś wdrażane w latach 2024-2028.