Oto nowy Volkswagen Jetta
W Europie stoi w cieniu Golfa i Passata, jednak na innych rynkach, w tym zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych, Jetta sprzedaje się bardzo dobrze. Nie ma się więc co dziwić, że to właśnie Detroit i wystawa samochodowa NAIAS w tym mieście są miejscem światowej premiery nowej, siódmej już generacji tego niemieckiego kompaktowego sedana.
17,5 mln wyprodukowanych egzemplarzy stawia Jettę wśród najważniejszych modeli w historii Volkswagena. Z tej liczby aż 3,2 mln aut trafiło na rynek amerykański i to właśnie Stany Zjednoczone są najważniejszym, docelowym rynkiem dla tego modelu. Co ciekawe, w planach nie ma europejskiej odmiany Jetty. O ile wcześniejsze generacje miały swoje europejskie wersje, to duża popularność SUV-ów i crossoverów na Starym Kontynencie sprawia, że dla Jetty nie znalazło się miejsce w ofercie Volkswagena. Nieco później pojawić ma się chiński wariant niemieckiego sedana.
Nowa Jetta powstała na platformie podłogowej MQB. W stosunku do poprzednika ma dłuższy o 3,3 cm rozstaw osi (2686 mm), a całe nadwozie urosło o 4,3 cm (4,7 m). Jetta jest również szersza i wyższa, a jedynym wymiarem, gdzie nastąpiła redukcja centymetrów, jest przedn zwis. Nadwozie Jetty jest przy tym bardziej aerodynamiczne. Współczynnik oporu powietrza udało się zredukować do 0,27. Większe gabaryty zewnętrzne przełożyły się na większą ilość miejsca w kabinie, gdyż bez zmian pozostał bagażnik Jetty. Zresztą olbrzymia jego pojemność, wynosząca 510 litrów, nie wymagała chyba dodatkowych litrów.
Na wyposażeniu nowej generacji modelu pojawiło się wiele nowych systemów wspomagających kierowcę, m.in. adaptacyjny tempomat współpracujący z automatycznym układem hamulcowym, układ utrzymujący pojazd na pasie ruchu, system monitorujący tzw. martwe pole czy wreszcie system ułatwiający wyjazd tyłem z miejsca parkingowego.
Większe bezpieczeństwo, jakie zapewnić powinny powyższe systemy, pozwoli kierowcy na nieco większy relaks podczas jazdy. Tym bardziej, że w standardzie znajdą się nowy układ multimedialny z systemem Bluetooth, gniazdem USB oraz aplikacją pozwalającą na połączenie się ze smartfonem. Nowością w tym modelu jest także dostępny za dopłatą 10,2-calowy panel z zegarami i możliwością personalizacji tła.
Na rynku amerykańskim nowy Volkswagen Jetta będzie oferowany wyłącznie (przynajmniej na początku) z 1,4-litrowym silnikiem TSI o mocy 150 KM i maksymalnym momencie obrotowym 250 Nm. Do wyboru będzie natomiast 6-biegowa przekładnia manualna oraz 8-stopniowy automat.
Jeszcze w pierwszym kwartale br. nowa Jetta zadebiutuje w Meksyku, a w kolejnym pojawi się w sprzedaży na rynku amerykańskim.