Oto nowy Seat Leon. Po raz pierwszy z hybrydą
Dziś w siedzibie Seata w Martorell odbyła się oficjalna prezentacja czwartej generacji kompaktowego Leona, czyli kluczowego modelu w ofercie hiszpańskiej marki. Nowe wcielenie Seata Leona ma być lepsze pod każdym względem od poprzednika.
Czwarta odsłona Seata Leona została zbudowana na zaawansowanej platformie MQB Evo, która zapewnia projektantom większą elastyczność. Nowy Leon ma 4368 mm długości (tj. o 86 mm więcej w stosunku do poprzedniej generacji), 1800 mm szerokości (o 16 mm mniej) i 1456 mm wysokości (o 3 mm mniej). Rozstaw osi wynosi 2686 mm, czyli o pół centymetra więcej niż w trzeciej generacji modelu. Natomiast w wersji kombi (Sportstourer) Seat Leon ma 4642 mm długości i jest o 93 mm dłuższy od poprzednika. Pozostałe wymiary są identyczne jak w wersji 5-drzwiowej.
Stylistycznie nowy Leon nawiązuje do swego poprzednika, jednak nowa generacja modelu ma więcej ostrych kształtów. Poprawiono także właściwości aerodynamiczne (wartość współczynnika oporu powietrza jest lepsza o 8%). Auto powinno być rozpoznawalne po charakterystycznym kształcie przednich reflektorów LED, w których zintegrowano światła mijania, drogowe, do jazdy dziennej oraz kierunkowskazy, a także tylnych światłach rozciągniętych na całą szerokość tylnego pasa. W pojazdach z opcją pełnego oświetlenia LED na lusterkach umieszczono również światła powitalne, które podczas aktywacji samochodu wyświetlają słowo „Hola!” na powierzchni pod drzwiami.
Wnętrze nowego Seata Leona jest całkowicie nowe i zostało zaprojektowane przede wszystkim pod kątem ergonomii oraz komfortu kierowcy oraz pasażerów, w tym także tych na tylnej kanapie. Kierowca ma przed sobą 10,5-calowy wirtualny kokpit, czyli w pełni spersonalizowany zestaw wskaźników zastępujący tradycyjne zegary. Standardowy system multimedialny posiada 8,25-calowy ekran, który można połączyć ze smartfonem. Na bardziej rozbudowany Navi System składa się 10-calowy ekran Retina z nawigacją 3D, funkcją sterowania głosem oraz rozpoznawania gestów. System Full Link umożliwia podłączenie urządzeń mobilnych do systemu multimedialnego pojazdu za pośrednictwem Android Auto lub bezprzewodowego Apple CarPlay.
Pojemność bagażnika w wersji 5-drzwiowej wynosi 380 litrów, czyli tyle samo co w poprzedniej generacji, a w wariancie Sportstourer – 617 litrów (o 30 litrów więcej).
Seat Leon IV – dostępne silniki
Nabywcy nowego Leona mogą wybrać spośród wielu dostępnych wersji silnikowych – turbodoładowanych, z bezpośrednim wtryskiem, o mocy od 90 do 190 KM. Po raz pierwszy w ofercie znalazły się 1-litrowy silnik TSI z trzema cylindrami (90 KM i 110 KM) oraz 1,5-litrowe jednostki (130 KM i 150 KM). Dla najbardziej wymagających dostępny jest 2,0-litrowy silnik TSI o mocy 190 KM połączony z dwusprzęgłową skrzynią biegów. Nowy Seat Leon oferowany będzie również z 2-litrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 115 KM lub 150 KM. Na niektórych rynkach (nie w Polsce) Leon może być również wyposażony w 1,5-litrowy silnik TGI (CNG) o mocy 130 KM.
Nowością w ofercie będzie także pierwsza w historii modelu wersja mild hybrid (eTSI), korzystająca z instalacji 48V. W tej opcji dostępne będą silniki 1.0 TSI 110 KM oraz 1.5 TSI 150 KM, które oferowane będą wyłącznie ze skrzynią DSG. Najnowszego Leona będzie można nabyć także w wariancie hybrydowym plug-in. Układ hybrydowy z 1,4-litrowym silnikiem TSI połączonym z motorem elektrycznym, akumulatorem litowo-jonowym o pojemności 13 kWh i sześciobiegową przekładnią DSG generuje 204 KM, a jego zasięg w trybie elektrycznym wynosi około 60 km.
Najbezpieczniejszy model w historii Seata
Na wyposażeniu nowego Seata Leona znajdziemy zestaw najbardziej zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy, w tym m.in. proaktywny tempomat, Emergency Assist, asystent aktywnego utrzymania pasa ruchu czy asystent wyprzedzania. System bezpieczeństwa zawiera ponadto szereg czujników, które gwarantują podróżującym najwyższy dostępny obecnie poziom bezpieczeństwa.
Adaptacyjne zawieszenie (DCC) sprawia, że właściwości jezdne będą się zmieniać w zależności od warunków na drodze i wymagań kierowcy. System nieustannie kontroluje otoczenie i dostosowuje zawieszenie, optymalizując tłumienie drgań oraz zwiększając komfort i dynamikę jazdy.
Nowa generacja Seata Leona na rynku powinna się pojawić w drugim kwartale br.