Oto nowy Seat Ibiza
Piąta generacja małego Seata ma kontynuować sukces swoich poprzedników i sprawić, że Ibiza będzie nie tylko wciąż najlepiej sprzedającym się modelem w gamie hiszpańskiej marki, ale również włączy się w większym stopniu do gry o europejskiego klienta.
Wbrew obecnej modzie nowa generacja Ibizy nie urosła o kolejne centymetry, ale wręcz skurczyła się na długość o 2 mm. Jednak to nie ten parametr powinien okazać się najważniejszy. Jednocześnie bowiem rozstaw osi urósł aż o 95 mm i wynosi obecnie 2564 mm, dzięki czemu w kabinie nowej Ibizy powinno być odczuwalnie więcej miejsca, tym bardziej iż auto urosło zarazem na szerokość o 87 mm. O 60 i 48 mm odpowiednio zwiększyły się rozstawy przednich i tylnych kół. Warto też dodać, że nowa Ibiza jest pierwszym modelem, który powstał na nowej platformie MQB A0, która zostanie wykorzystana również przy budowie nowego Polo.
Wspomniane parametry przełożą się m.in. na większą o 24 mm z przodu i 17 mm z tyłu przestrzeń nad głowami, o 42 mm zaś szersze będą przednie fotele. Znacząco, bo aż o 63 litry, zwiększyła się również przestrzeń ładunkowa, która teraz będzie wynosić 355 l w konfiguracji pięciomiejscowej. A towarzyszy jej obniżony próg załadunkowy.
W momencie debiutu rynkowego Seat Ibiza będzie oferowany w dwóch wersjach 1-litrowego silnika TSI o mocy 95 i 115 KM. Jeśli komuś to ewidentnie za mało, musi poczekać do końcówki roku, kiedy pojawi się 1,5-litrowe TSI o mocy 150 KM.
Jeżeli na pierwszym miejscu ktoś stawia jak najniższe spalanie, być może będzie zainteresowany 1,6-litrowym silnikiem wysokoprężnym oferowanym w aż trzech wariantach mocy (80, 95, 110 KM). Ciekawą alternatywą może być również wersja silnika 1.0 TSI o mocy 90 KM dostosowana do zasilania paliwem CNG. W zależności od silnika, do wyboru będą 5- lub 6-biegowa skrzynia manualna i 7-stopniowa przekładnia DSG.
Dostępna wyłącznie w odmianie 5-drzwiowej (nie przewidziano wersji 3-drzwiowej ani kombi) nowa Ibiza będzie oferowana w czterech wariantach wyposażenia - Reference, Style, FR i XCelence. Wersja FR będzie wyróżniać się nieco bardziej sportowym charakterem zarówno nadwozia, jak i wnętrza, będzie też oferować inne nastawy układu zawieszenia. Z kolei w wersji XCelence poczujemy się najbardziej luksusowo - zadba o to nie tylko najbogatsze wyposażenie ale również bardziej komfortowo zestrojone zawieszenie.
We wnętrzu nowej generacji Ibizy znajdziemy m.in. nowy 8-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego, który będzie oferował np. takie usługi jak Android Auto, Apple Car Play czy Mirror Link. Na wyposażeniu pojawią się m.in. przednie i tylne czujniki parkowania, kamera cofania, a za dopłatą 300-wattowy układ audio Beats. Za bezpieczeństwo podróżnych odpowiadać mają m.in. adaptacyjny tempomat, układ ostrzegający o ryzyku kolizji czy asystent poruszania się w korku.
Jak już wcześniej wspominaliśmy, na bazie piątej generacji Ibizy powstanie crossover o nazwie Arona. Jego premierę przewidziano podczas wrześniowej wystawy samochodowej we Frankfurcie, a debiut rynkowy przed końcem bieżącego roku.