Oto nowy Ford Focus ST. Czy ma jeszcze sens czekanie na Focusa RS?
Nie jest to wprawdzie jeszcze Focus RS, ale również wariant ST najnowszego Forda Focusa powinien przynieść sporo frajdy osobom, które zasiądą za jego kierownicą. Dla wybrednych Ford przygotował dwie wersje nadwoziowe, dwie silnikowe, a także dwie przekładnie do wyboru.
Obecność w ofercie zarówno silnika benzynowego, jak i diesla pokazuje jasno, że głównym rywalem rynkowym Forda Focusa ST będzie Volkswagen Golf, który ma wersje GTI oraz GTD. Ford Focus ST będzie dostępny jako pięciodrzwiowy hatchback oraz kombi, z silnikiem benzynowym 2.3 EcoBoost oraz dwulitrowym dieslem EcoBlue, a także z sześciobiegową skrzynią manualną, bądź siedmiostopniowym automatem.
W przypadku wersji benzynowej inżynierom Forda udało się zwiększyc moc maksymalną o 12% oraz maksymalny moment obrotowy o 17%. W efekcie 2,3-litrowa jednostka generuje więc 280 KM oraz 420 Nm, który dostępny jest w zakresie od 3000 do 4000 obr/min. Do prędkości 100 km/h benzynowy Focus ST będzie w stanie rozpędzić się w czasie krótszym niż 6 s.
W silniku tym pojawiła się technologia anti-lag, znana już chociażby z Forda GT czy też F-150 Raptor, która zapewnia optymalny transfer mocy w trybie Sport oraz Track.
Z kolei wersja wysokoprężna jest najmocniejszą, jaką kiedykolwiek dysponował Focus. Silnik 2.0 EcoBlue dostarcza 190 KM dostępnych od 3500 obr/min, a maksymalny moment obrotowy wynosi 400 Nm i jest dostępny w przedziale od 2000 do 3000 obr/min, ale 360 Nm, jakie kierowca ma do swojej dyspozycji już od 1500 obr/min, zapewnia dynamiczne przyspieszenie niemal od samego startu.
Po raz pierwszy w przednionapędowym Fordzie pojawił się elektroniczny mechanizm różnicowy z ograniczonym poślizgiem (eLSD), którego celem jest zapewnienie lepszej stabilności podczas jazdy po krętej drodze.
Nowy Focus ST jest także najszybszym modelem Forda, jeśli chodzi o reakcję układu kierowniczego. W porównaniu do standardowych odmian kompaktowego Forda wspomaganie kierownicy jest o 15% szybsze.
Kierowca będzie mógł zmieniać oblicze Focusa ST dzięki trzem trybom jazdy - Slippery/Wet, Normal i Ford, a jeśli przy zakupie zdecyduje się na pakiet Performance, będzie miał do dyspozycji jeszcze najostrzejszy tryb Track Drive.
Nowy Ford Focus ST w sprzedaży na europejskim rynku zadebiutuje latem tego roku.