Oto najpopularniejsze SUV-y 2018 roku
Segment SUV-ów w ostatnich pięciu latach urósł aż o 69%, dystansując pod tym względem wszystkie inne segmenty i typy samochodów. Na tym wzroście zainteresowania korzystają niemal wszyscy producenci, choć te "zyski" bywają dość różne. Poniżej przedstawiamy ranking największych producentów oraz marek w klasie SUV-ów, a także najpopularniejsze modele rekreacyjno-użytkowe minionego roku.
Wciąż dynamicznie rosnąca sprzedaż w segmencie SUV, jak podaje portal focus2move w minionym roku na całym świecie sprzedano ponad 32,1 mln tego typu samochodów, tj. o 6% więcej niż rok wcześniej, sprawia, że już niemal wszyscy producenci posiadają w swojej ofercie tego typu samochody. Aby jednak liczyć się w walce o jak największy udział w tym globalnym "torcie", nie wystarczy już jeden czy nawet dwa modele typu SUV. Normą stają się już trzy takie modele, choć najwięksi oferują jeszcze więcej przedstawicieli szeroko pojętej klasy SUV.
Bezapelacyjnie największym zainteresowaniem cieszą się jednak SUV-y z segmentu C. W minionym roku sprzedaż kompaktowych SUV-ów wyniosła ponad 17,7 mln egzemplarzy (+3,2%), co stanowiło ponad 55% całego rynku SUV-ów. Na drugim miejscu, z 36-proc. udziałem plasują się SUV-y z segmentu D (11,6 mln), zaś na trzecim z segmentu B (2,0 mln). Najmniejsze SUV-y, określane również mianem miejskich, w 2018 r. osiągnęły największy wzrost sprzedaży, wynoszący aż 25,6%. Najmniejszą sprzedaż w 2018 r. uzyskały SUV-y z segmentów E i F, odpowiednio 527,8 i 215,0 tys. samochodów.
Wciąż najwięcej do powiedzenia w segmencie SUV-ów mają japońscy producenci, których marki zajęły trzy czołowe lokaty w rankingu sprzedaży. Największą sprzedażą SUV-ów w 2018 r. może się pochwalić Toyota z liczbą 2,36 mln sprzedanych aut (+5,8%), która wyprzedziła Nissana (2,25 mln, +1,8%) i Hondę (1,84 mln, -1,3%). Kolejne miejsca w czołówce rankingu zajęły Ford (1,60 mln, -3,5%), Hyundai (1,58,+18,7%) i Jeep (1,56 mln, +11,1%), jednak największym wzrostem może szczycić się Volkswagen (1,22 mln, +28,8%). Czołową dziesiątkę uzupełniają Chevrolet (1,04 mln, +8,5%), Kia (906 tys., +14,8%) oraz Renault (824 tys., +3,3%).
I właśnie całkiem niezła sprzedaż Renault sprawiła, że w rankingu największych producentów to alians Nissan-Renault zdecydowanie wyprzedził Toyotę, zaś na trzecim miejscu z największym wzrostem sprzedaży uplasował się koncern Volkswagen. W czołowej dziesiątce tego rankingu znalazł się jeden producent z Chin. Firma Geely znalazła się na dziewiątym miejscu, zwiększając w minionym roku sprzedaż swoich SUV-ów aż o 37,6%.
Największą popularnością na całym świecie w segmencie SUV-ów w zeszłym roku cieszyła się Toyota RAV4, której sprzedaż była o ponad 40 tys. wyższa od drugiego w rankingu Volkswagena Tiguana. Najniższy stopień na podium zajęła Honda CR-V, która jednak w ubiegłym roku zanotowała spadek sprzedaży.
model | sprzedaż | wzrost/spadek | |
1. | Toyota RAV4 | 830.928 | +3,7% |
2. | Volkswagen Tiguan | 789,928 | +8,4% |
3. | Honda CR-V | 741.302 | -2,3% |
4. | Hyundai Tucson | 569.987 | -9,3% |
5. | Nissan Qashqai | 519,632 | +3,7% |
6. | Kia Sportage | 482.116 | +12,1% |
7. | Haval H6 | 460.820 | -9,4% |
8. | Mazda CX-5 | 457.283 | +11,3% |
9. | Nissan Rogue | 454.061 | +1,1% |
10. | Chevrolet Equinox | 437.519 | +16,4% |
źródło: focus2move