Oto najmocniejsze drogowe modele MINI w historii
Brytyjska marka zaprezentowała dwa swoje modele – Clubman oraz Countryman – w topowych odmianach John Cooper Works. Będą one napędzane najnowszą generacją 4-cylindrowego silnika, który generuje aż 306 koni mechanicznych. Tym samym będą to najmocniejsze modele dopuszczone do ruchu po drogach publicznych, jakie kiedykolwiek w swojej ofercie miało MINI.
2-litrowa jednostka benzynowa w MINI JCW Clubman i MINI JCW Countryman bazuje na dwulitrowym silniku z odmian Cooper S tych modeli. Jednak przeprowadzone modyfikacje (m.in. powiększona turbosprężarka, nowe wtryskiwacze, wzmocniony wał korbowy, łożysko główne o większym przekroju czy też przebudowane kanały wlotowe) pozwoliły na znaczący wzrost maksymalnej mocy silnika. W efekcie generuje on aż 306 KM, tj. o 75 KM więcej niż oferował poprzedni napęd modeli z rodziny JCW.
Maksymalny moment obrotowy udało się zwiększć o 100 Nm do 450 Nm (osiągany od 1750 do 4500 obr/min), dzięki czemu nowe MINI John Cooper Works Clubman rozpędza się do 100 km/h w 4,9 s, natomiast John Cooper Works Countryman osiąga w 5,1 sekundy – odpowiednio 1,4 i 1,5 sekundy szybciej niż w poprzednich modelach. Po raz pierwszy też w modelach MINI maksymalna prędkość została ograniczona elektronicznie do 250 km/h.
Nowością w obu modelach jest także ośmiostopniowa sportowa skrzynia Steptronic, która posiada funkcję startową, umożliwiającą przyspieszanie ze startu z optymalną trakcją i maksymalną dynamiką. Nowa przekładnia ma również zintegrowaną blokadę mechanizmu różnicowego, która redukuje kompensację prędkości między przednimi kołami. Blokada mechanizmu różnicowego jest połączona z układem dynamicznej kontroli stabilności (DSC), optymalizując przyczepność podczas jazdy po bezdrożach, w niekorzystnych warunkach pogodowych, a także przy dynamicznym pokonywaniu zakrętów.
Standardowym elementem wyposażenia obu nowych modeli jest napęd na cztery koła ALL4. Inteligentny sterownik jest połączony z układem DSC i na bieżąco oblicza idealny rozkład mocy między przednimi i tylnymi kołami. W normalnych warunkach moment napędowy jest przekazywany na przednie koła i dopiero w momencie wystąpienia niebezpieczeństwa poślizgu w ciągu ułamka napęd trafia też na tył.
W nowym MINI JCW Clubman dostępny jest zarówno sportowy, jak i adaptacyjny układ jezdny, który umożliwia obniżenie pojazdu o 10 mm. W skład wyposażenia standardowego wchodzą także 18-calowe obręcze ze stopów lekkich Black Grip Spoke.
Odpowiednio do mocy silników oraz charakteru obu modeli pojawiły się dodatkowe elementy konstrukcyjne nadwozia, które mają m.in. zoptymalizować przepływ powietrza. Duże wloty powietrza z przodu zaprojektowano pod kątem optymalnego chłodzenia zarówno układu napędowego, jak i hamulcowego.
Poza tym oba modele mogą się wyróżniać na drodze opcjonalnym czerwonym lakierem dachu oraz obudowach lusterek, indywidualną stylistykę progów bocznych z dodatkowymi kierunkowskazami oraz logo John Cooper Works na grillu atrapy chłodnicy i tylnej klapie. Centralny wlot powietrza w obu modelach ma strukturę plastra miodu. Na odświeżony wygląd składają się także reflektory, lampy tylne oraz pas tylny w zmodernizowanej stylistyce.
Sportowy rys widać również we wnętrzu obu modeli. Wzrok przyciągają fotele sportowe ze zintegrowanymi zagłówkami, kierownica sportowa z przyciskami wielofunkcyjnymi, a także dźwignia zmiany biegów i antracytowa podsufitka.