Oto najlepsze silniki 2016 roku
Już po raz osiemnasty międzynarodowe jury złożone z 65 dziennikarzy motoryzacyjnych z 32 państw wybrało najlepsze silniki samochodowe. W tym roku najwięcej powodów do zadowolenia mają w Ferrari, której to marki 3,9-litrowa jednostka z modelu 488 GTB zwyciężyła w aż czterech kategoriach, w tym w najważniejszej - International Engine of the Year 2016.
Nagroda International Engine of the Year przyznawana jest co roku, od 1999 r. Międzynarodowe jury złożone z 65 dziennikarzy z branży motoryzacyjnej, przyznaje nagrody najlepszym silnikom w różnych kategoriach - ośmiu związanych z ich pojemnością, dla najlepszego nowego silnika, dla najbardziej ekologicznego silnika oraz dla silnika o najlepszych osiągach.
Zwycięzcy poszczególnych kategorii pojemnościowych na samym końcu rywalizują między sobą w wąskim finale o tytuł najlepszego silnika roku.
Silnik, aby został zakwalifikowany do konkursu, powinien pojawić się w ofercie najpóźniej przed czerwcem 2016 r. na co najmniej dwóch rynkach. Co ciekawe, w konkursie mogły startować jednostki, które są w sprzedaży nawet od dłuższego czasu. Jedynie w kategorii Best New Engine kandydowały silniki, które pojawiły się w ofercie po czerwcu 2015 r.
W tegorocznej edycji konkursu bezsprzeczną gwiazdą okazał się silnik Ferrari o pojemności 3,9 litra i mocy 669 KM. Ta nowa konstrukcja zwyciężyła nie tylko w najważniejszej kategorii, a tym samym i swojej kategorii pojemnościowej. Silnik ten został wybrany najlepszym nowym silnikiem na rynku oraz silnikiem o najlepszych osiągach. Poza tym włoska, sportowa marka ma na swoim koncie jeszcze triumf wśród największych pojemnościowo jednostek.
Nie można nie zauważyć, iż na wysokich pozycjach znalazło się sporo silników, które na co dzień pracują w hybrydowych modelach. To niewątpliwie znak czasów i skręcanie całej motoryzacji właśnie w kierunku tego typu napędu. Ciekawostką jest z kolei siódme z rzędu zwycięstwo 2,5-litrowego silnika Audi w swojej kategorii pojemnościowej.
ZWYCIĘZCY W POSZCZEGÓLNYCH KATEGORIACH
International Engine of the Year
1. Ferrari 3.9 biturbo V8 669 KM, Ferrari 488 GTB - 331 pkt
2. BMW 1.5 (3-cyl.) 362 KM, BMW i8 - 278 pkt
3. Porsche 3.0 (6-cyl. turbo) 370/400 KM, Porsche 911 Carrera, Carrera S/4S - 267 pkt
4. PSA Peugeot Citroen 1.2 (3-cyl. turbo) 110/130 KM, Peugeot 208, 308, 2008, 3008, Citroen C3, C3 Picasso, C4, DS4, C4 Cactus, C4 Picasso - 180 pkt
5. Ford 998 ccm (3-cyl. turbo) 100/125/140 KM, modele: Fiesta, B-Max, C-Max, Focus, Mondeo, Tourneo Connect/Courier - 157 pkt
6. Mercedes-AMG 2.0 turbo 360/381 KM, Mercedes A45 AMG, CLA45 AMG, GLA45 AMG - 136 pkt
7. Ferrari 6.3 V12 780 KM, Ferrari F12 - 107 pkt
8. Audi 2.5 (5-cyl. turbo) 367/340 KM, Audi RS3, RSQ3 - 94 pkt.
New Engine
1. Ferrari 3.9 biturbo V8 - 340 pkt
2. Volvo 2.0 turbo 407 KM, Volvo XC90, S90 - 204 pkt
3. Porsche 3.0 (6-cyl. turbo) - 174 pkt
4. Honda 2.0 turbo 310 KM, Honda Civic Type R - 110 pkt
5. Ford 2.3 turbo 350 KM, Ford Focus RS - 104 pkt
6. Porsche 4.0 boxer 500 KM, Porsche 911 GT3 RS - 99 pkt
Green Engine
1. Tesla silnik elektryczny 320-773 KM, Tesla Model S, Model X - 256 pkt
2. BMW 1.5 (3-cyl.) - 176 pkt
3. Volvo 2.0 turbo - 97 pkt
4. BMW silnik elektryczny 170 KM, BMW i3 - 87 pkt
5. Ford 998 ccm (3-cyl. turbo) - 69 pkt
6. Porsche 3.0 416 KM, Porsche Panamera PHEV, Cayenne PHEV - 61 pkt
Best Performance Engine
1. Ferrari 3.9 biturbo V8 - 311 pkt
2. Ferrari 6.3 V12 - 94 pkt
3. Porsche 4.0 boxer - 77 pkt
4. Mercedes-AMG 4.0 biturbo V8 421-510 KM, Mercedes GT/GT S, C63 AMG, G500 - 73 pkt
5. BMW 1.5 (3-cyl.) - 72 pkt
6. Porsche 3.0 (6-cyl.) - 58 pkt
do 1 litra
1. Ford 998 ccm (3-cyl. turbo) 100/125/140 KM, modele: Fiesta, B-Max, C-Max, Focus, Mondeo, Tourneo Connect/Courier - 348 pkt
2. Volkswagen 999 ccm (3-cyl. turbo) 85-115 KM, modele Audi A1, Seat Ibiza, Leon, Volkswagen up!, Polo, Golf - 223 pkt
3. BMW 647 ccm (2-cyl.) 170 KM, BMW i3 - 164 pkt
4. GM 999 ccm (3-cyl. turbo) 90/105/115 KM, modele: Opel Adam, Corsa, Astra - 122 pkt
5. Fiat Chrysler 875 ccm (2-cyl. turbo) 80/85/105 KM, modele Fiat 500, Panda, Punto, Alfa Romeo Mito, Lancia Ypsilon - 96 pkt
6. Renault Nissan 898 ccm (3-cyl. turbo) 90 KM, modele: Renault Clio, Captur, Twingo, Dacia Sandero, Logan, smart fortwo, forfour - 71 pkt
1-1,4 litra
1. PSA Peugeot Citroen 1.2 (3-cyl. turbo) - 228 pkt
2. BMW 1.2 (3-cyl. turbo) 75/102 KM, Mini One - 174 pkt
3. Volkswagen 1.4-litre TFSI 196/204 KM, Volkswagen Golf GTE, Audi A3 e-tron, Volkswagen Passat GTE - 154 pkt
4. Fiat Chrysler 1.4 MultiAir 120-170 KM, Fiat 500, 500L, 124 Spider, Punto, Alfa Romeo Mito, Giulietta, Dodge Dart, Jeep Renegade - 108 pkt
5. Volkswagen 1.4 TFSI 122-150 KM, Volkswagen Beetle, Touran, Golf, Passat, Jetta, Audi A1, A3, A4, Q3, Seat Ibiza, Toledo, Leon, Skoda Rapid, Yeti, Octavia, Superb - 102 pkt
6. Volkswagen 1.4 TFSI ACT 150 KM, Volkswagen Golf, Polo, Audi A3, Seat Leon - 97 pkt
1,4-1,8 litra
1. BMW 1.5 (3-cyl.) - 260 pkt
2. BMW 1.5 turbo 102-136 KM, BMW seria 1, seria 2, X1, Mini Cooper, Clubman - 152 pkt
3. Audi 1.8 TFSI 144-192 KM, Audi A1, A3, A5, A6, Seat Ibiza Cupra, Leon, Skoda Octavia, Superb, Yeti, VW Jetta, Beetle, Passat, Polo GTI, Golf - 125 pkt
4. Toyota Lexus 1.8 122/136 KM, Toyota Auris, Corolla, Prius, Lexus CT - 103 pkt
5. BMW/PSA Peugeot Citroen 1.6 turbo 102-218 KM, BMW seria 1, seria 3, Mini Countryman Cooper S/JCW, Paceman Cooper S/JCW, Peugeot 208, 308, 508, 3008, 5008, 208 GTI, 308 GT, Citroen DS3, DS3 Racing, DS4, C4 Picasso, DS5 - 94 pkt
6. Mercedes 1.6 turbo 102-156 KM, Mercedes A, B, C, CLA, GLA, Infiniti Q30 - 54 pkt
1,8-2,0 litra
1. Mercedes-AMG 2.0 turbo - 209 pkt
2. Audi 2.0 TFSI 180-290 KM, Audi S1, TT, A4, A5, A6, A7, Q3, Q5, Seat Leon Cupra, Alhambra, Skoda Octavia RS, Superb, VW Golf GTI/Clubsport, Golf R, Jetta, Passat, CC, Scirocco, Sharan, Tiguan - 188 pkt
3. Volvo 2.0 turbo - 174 pkt
4. Porsche 2.0 turbo 300 KM, Porsche 718 Boxster - 123 pkt
5. Volvo 2.0 turbo 306/320 KM, Volvo S60, S90, V60, XC60, XC90 - 109 pkt
6. BMW 2.0 twin-turbo (4-cyl. diesel) 112-224 KM, BMW X1, seria 1, 3, 5, X3, X4, X5, Mini Cooper SD, Clubman Cooper SD, Countryman Cooper SD - 91 pkt
2,0-2,5 litra
1. Audi 2.5 (5-cyl. turbo) - 307 pkt
2. Porsche 2.5 turbo 350 KM, Porsche 718 Boxster S - 204 pkt
3. Ford 2.3 turbo 350 KM, Ford Focus RS - 164 pkt
4. Mazda 2.2 diesel 150/175 KM, Mazda 3, 6, CX-5 100 pkt
5. Mercedes 2.1 diesel 204/231 KM, Mercedes C300 Hybrid, E300 Hybrid, S300 Hybrid - 97 pkt
6. Ford 2.3 turbo 289/309 KM, Ford Mustang, Lincoln MKC - 88 pkt
2,5-3,0 litra
1. Porsche 3.0 (6-cyl. turbo) - 252 pkt
2. BMW M 3.0 (6-cyl. twin-turbo) 370/413/500 KM, BMW M3, M4/GTS, M2 - 203 pkt
3. BMW 3.0 (6-cyl. twin-turbo) 306-360 KM, BMW seria 1, 2, 3, 4, 6, 7, Z4, X3, X4, X5, X6 - 178 pkt
4. BMW M Performance 3.0 (6-cyl. tri-turbo diesel) 381 KM, BMW seria 5, X5, X6 - 137 pkt
5. Jaguar Land Rover 3.0 V6 supercharged 340/380 KM, Jaguar F-Type, F-Pace, XE, XF, XJ, Land Rover Discovery4, Range Rover, Range Rover Sport - 104 pkt
6. Volkswagen 3.0 TDI (6-cyl.) 204-300 KM, Audi A4, A6, A7, A8, Q5, Q7, VW Touareg, Porsche Panamera, Macan S, Cayenne - 86 pkt
3,0-4,0 litra
1. Ferrari 3.9 biturbo V8 - 395 pkt
2. Mercedes-AMG 4.0 biturbo V8 421-510 KM, Mercedes GT, C63 AMG, G500 - 206 pkt
3. Porsche 4.0 boxer 500 KM, Porsche 911 GT3 RS - 141 pkt
4. Porsche 3.8 boxer 430/475 KM, Porsche 911 Carrera GTS/911 GT3 - 125 pkt
5. McLaren 3.8 twin-turbo V8 675 KM, McLaren 675LT - 122 pkt
6. Porsche 3.8 boxer turbo 520/580 KM, Porsche 911 Turbo/S - 115 pkt
powyżej 4 litrów
1. Ferrari 6.3 V12 - 227 pkt
2. Audi 5.2 V10 540-610 KM, Audi R8, Lamborghini Huracan - 161 pkt
3. Mercedes-AMG 5.5 V8 turbo 557-585 KM, Mercedes E63 AMG, CLS63 AMG, GLE63 AMG, GLS500, S63 AMG, SL63 AMG, G63 AMG - 124 pkt
4. BMW M 4.4 twin-turbo V8 560/575 KM, BMW M5, M6, X5M, X6M - 110 pkt
5. Lamborghini 6.5 V12 700 KM, Lamborghini Aventador, Veneno - 85 pkt
6. GM 6.2 V8 supercharged 585-660 KM, Chevrolet Corvette Stingray Z06, Camaro ZL1, Cadillac CTS-V, Vauxhall VXR8 - 82 pkt
Podane nazwy silników mogą odbiegać od oznaczeń fabrycznych i handlowych. Lista modeli nie musi być pełna i służy jednoznacznej identyfikacji konstrukcji, zwłaszcza w przypadku rynkowej dostępności podobnych motorów.