Oto najdroższe marki motoryzacyjne
266,7 miliardów dolarów - taka jest łączna szacunkowa wartość szesnastu najbardziej wartościowych marek w branży motoryzacyjnej, które znalazły się wśród 100 najdroższych marek w najnowszym raporcie Best Global Brands 2017. Dodajmy tylko, że to mniej niż łączna wartość dwóch najbardziej wartościowych marek w tegorocznym rankingu.
To już 18. edycja rankingu Best Global Brands przygotowywanego przez agencję Interbrand. W rankingu uwzględniane są marki z różnych branż przemysłowych. Warunkiem jest obecność na kontynentach europejskim, amerykańskim oraz azjatycki, w tym na najważniejszych rozwijających się rynkach, a także osiąganie co najmniej 30% przychodów poza swoim lokalnym rynkiem. Na łączny wynik wpływ mają przede wszystkim trzy czynniki: osiągany wynik finansowy, rola, jaką dana marka odgrywa podczas podejmowania decyzji zakupowych, oraz siła marki, która przekłada się na kształtowanie się poziomu cen oraz osiągany zysk.
W tym roku w pierwszej setce najbardziej wartościowych marek najwięcej, bo aż 16 (w tym jedna motocyklowa), pochodziło z sektora motoryzacyjnego. Na drugim miejscu znalazły się firmy z branży nowych technologii (15), a na trzecim z sektora usług finansowych. W porównaniu do zeszłorocznego rankingu przybyła jedna marka samochodowa. Ferrari zostało wycenione na 4,876 mld USD, co pozwoliło tej włoskiej marce uplasować się na 88. lokacie.
Piąty rok z rzędu na czele mamy te same dwie firmy - Apple oraz Google. Wartość tej pierwszej wzrosła o 3%, zaś drugiej o 6%. Jednak wciąż firma z jabłkiem w logo utrzymuje wyraźną przewagę - 184,2 do 141,7 mld dolarów. Dodajmy, że wszystkie 100 marek uwzględnione w rankingu warte są razem 1 bilion 871 miliardów 730 milionów dolarów.
Najbardziej wartościowe marki:
1. Apple 184,2 mld USD (+3%)
2. Google 141,7 mld USD (+6%)
3. Micorsoft 80,0 mld USD (+10%)
4. Coca-Cola 69,7 mld USD (-5%)
5. Amazon 64,8 mld USD (+29%)
6. Samsung 56,2 mld USD (+9%)
7. Toyota 50,3 mld USD (-6%)
8. Facebook 48,2 mld USD (+48%)
9. Mercedes-Benz 47,8 mld USD (+10%)
10. IBM 46,8 mld USD (-11%)
...
13. BMW 41,5 mld USD (0%)
20. Honda 22,7 mld USD (+3%)
33. Ford 13,6 mld USD (+5%)
35. Hyundai 13,2 mld USD (+5%)
38. Audi 12,0 mld USD (+2%)
39. Nissan 11,53 mld USD (+4%)
40. Volkswagen 11,52 mld USD (+1%)
48. Porsche 10,1 mld USD (+6%)
69. Kia 6,7 mld USD (+6%)
73. Land Rover 6,1 mld USD (+7%)
77. Harley-Davidson 5,7 mld USD (+3%)
87. Mini 5,1 mld USD (+3%)
88. Ferrari 4,9 mld USD
98. Tesla 4,0 mld USD (0%)