Oto najbardziej i najmniej bezpieczne samochody 2018 roku
Jak co roku organizacja Euro NCAP podsumowała wszystkie przeprowadzone w danym roku kalendarzowym testy zderzeniowe i na ich podstawie wybrała najbezpieczniejsze modele minionych dwunastu miesięcy, przyznając im tytuł "Best in Class". My spojrzeliśmy na to podsumowanie również od drugiej strony, czyli od najmniej bezpiecznych modeli, jakie w 2018 r. znalazły się pod lupą specjalistów z Euro NCAP.
Nim o najbezpieczniejszych modelach minionego roku, najpierw kilka słów wstępu. Tytuł "Best in Class" przyznawany jest tylko w tych kategoriach, w których przetestowano wystarczająco dużą liczbę modeli. Dlatego w 2018 r. tytuł ten przyznano tylko w czterech kategoriach, w tym po raz pierwszy w kategorii pojazdów z napędem hybrydowym oraz elektrycznym.
Pamiętajmy też, patrząc na te wyniki, że nie należy porównywać bezpośrednio uzyskanych rezultatów przez modele z różnych segmentów rynkowych. Również nie należy porównywać wyników testów z różnych lat. Praktycznie co roku Euro NCAP wprowadza różne modyfikacje do systemu oceniania, przez co model, który np. pięć lat temu otrzymał pięć gwiazdek, w tym mógłby mieć problemy z uzyskaniem maksymalnego wyniku.
Aby wyłonić najbezpieczniejsze modele w każdej klasie, pod uwagę brane są wyniki ze wszystkich czterech kategorii testów zderzeniowych, a więc bezpieczeństo dorosłych, pieszych, dzieci, a także systemy z zakresu bezpieczeństwa, jakie znajdują się na wyposażeniu każdego przetestowanego modelu. Co ważne, do tego podsumowania roku brane były wyniki wyłącznie modeli ze standardowym wyposażeniem. Podczas testów producent może sobie zażyczyć, by do testów trafiła również wersja z opcjonalnym pakietem bezpieczeństwa.
Zmiany testów zderzeniowych Euro NCAP 2018
W 2018 r. wprowadzono kilka zmian do procedury testowej. W teście ochrony dorosłych pasażerów zmodyfikowano test układu autonomicznego hamowania awaryjnego przy niskich prędkościach (AEB City). Pojawił się nowy scenariusz testu, w którym nieruchomy pojazd stoi na drodze testowego pojazdu przesunięty nieznacznie w prawo albo w lewo.
W kategorii ochrony pieszych wprowadzono test systemu AEB w nocnej scenerii, a także wykrywanie rowerzysty.
W części dotyczącej systemów bezpieczeństwa, w jaki wyposażony jest dany model, większą liczbę punktów można było uzyskać za zaawansowany system przypominający o zapięciu pasów bezpieczeństwa na tylnych siedzeniach. Ocena systemu wspomagającego utrzymanie danego pasa ruchu uwzględniała funkcję awaryjnego utrzymania pasa ruchu, a bardziej szczegółowa była ocena informacji o ograniczeniu prędkości w systemie ogranicznika prędkości.
Modele z tytułem Best in Class 2018
Segment małych rodzinnych aut: Mercedes klasa A
Segment dużych rodzinnych aut: Lexus ES
Segment dużych aut terenowych: Hyundai Nexo
Segment pojazdów hybrydowych oraz elektrycznych: Lexus EX
Najmniej bezpieczne modele 2018 roku
Na 23 poddanych testom zderzeniowym modelom aż szesnaście otrzymało maksymalną liczbę pięciu gwiazdek. Oznacza to, że współczesne modele są coraz bardziej bezpieczne, choć wciąż zdarzają się wyjątki od tej reguły.
Największymi wpadkami w 2018 r. były testy zderzeniowe Fiata Pandy oraz Jeepa Wranglera. Mały Fiat nie otrzymał nawet choćby jednej gwiazdki, a najnowsza generacja kultowego Jeepa uzyskała zaledwie jedną gwiazdkę. Na tym tle nieźle wypadło Suzuki Jimny, jednak trzygwiazdkowy wynik w dzisiejszych czasach chluby z pewnością nie przynosi.