Oto EQC, czyli pierwszy elektryczny Mercedes w historii!
Do rywalizacji w segmencie elektrycznych pojazdów włącza się właśnie Mercedes ze swoją submarką EQ (skrót od elektryczna inteligencja). Pierwszym modelem o napędzie wyłącznie elektrycznym będzie crossover EQC, którego masowa produkcja ma rozpocząć się w przyszłym roku.
Ze względu na swoje gabaryty zewnętrzne oraz proporcje nadwozia EQC jest klasyfikowany jako model z segmentu crossover SUV. Z kolei przedłużona linia dachu oraz linia okien zbliżają stylistycznie model ten w kierunku segmentu SUV coupe. Pierwszy EQ mierzy 4761 mm długości, 1884 mm szerokości i 1624 mm wysokości, a jego rozstaw osi wynosi 2873 mm.
Napęd elektryczny sprawia, że auto nie musi posiadać typowej dla pojazdów z napędem spalinowym atrapy chłodnicy. W EQC zastąpił ją czarny panel, a auto będzie się szczególnie atrakcyjnie prezentować o zmierzchu, dzięki kontrastowemu podświetleniu (niebieskie paski na czarnym tle oraz napis MULTIBEAM), które będzie znakiem rozpoznawczym nowej rodziny EQ.
Wnętrze, jak przystało na model koncernu Daimler, będzie posiadało wysokiej jakości materiały, a przy tym będzie się wyróżniać nowoczesną stylistyką. Przykładem nowatorskich rozwiązań będzie np. karbowana krawędź deski rozdzielczej. Tablica rozdzielcza jest natomiast zorientowana na kierowcę.
EQC oferuje całkowicie nowy układ napędowy z niewielkim silnikiem elektrycznym na każdej osi, przez co auto ma napęd na wszystkie koła. Aby zminimalizować zużycie energii, silnik na przedniej osi został zoptymalizowany pod kątem jak najlepszej wydajności przy niskim i średnim obciążeniu, z kolei jednostka na tylnej osi zapewnia odpowiednią dynamikę modelowi przy większym obciążeniu.
Cały układ napędowy generuje moc 300 kW (ok. 408 KM), a jego maksymalny moment obrotowy wynosi 765 Nm. Takie parametry pozwolą EQC rozpędzić się do 100 km/h w zaledwie 5,1 s.
Energia wykorzystywana przez jednostki napędowe gromadzona jest w bateriach litowo-jonowych o pojemności 80 kWh. Zużycie energii oraz maksymalny zasięg (450 km wg normy NEDC) w dużej mierze zależą od stylu jazdy kierowcy, który ma do swojej dyspozycji pięć programów jazdy o innej charakterystyce: Comfort, Eco, Max Range, Sport oraz z indywidualnymi ustawieniami. W bardziej ekonomicznych trybach jazdy ważną rolę odgrywa haptyczny (dotykowy) pedał przyspieszenia, który zachęca kierowcę do oszczędzania energii.
W standardzie EQC ma ładowarkę pokładową OBC o mocy 7,4 kW, który nadaje się do ładowania akumulatora prądem zmiennym zarówno w domu, jak i w publicznych punktach ładowania. Trzy razy szybszy czas ładowania zapewnia jednak Wallbox. EQC może być ładowany z maksymalną mocą do 110 kW. W zależności od wybranej opcji ładowania po ok. 40 minutach bateria może zostać naładowana do poziomu od 10 do 80%.
Na wyposażeniu EQC znajdziemy system multimedialny MBUX (Mercedes-Benz User Experience), który w tym modelu ma wiele nowych funkcji dostosowanych do potrzeb auta zasilanego energią elektryczną (m.in. wyświetlanie zasięgu, stanu naładowania baterii, czasu ładowania, wybranego trybu jazdy). System ten posiada funkcję sterowania głosowego.
Produkcja EQC pełną parą ruszy w przyszłym roku w fabryce Mercedesa w Bremie. Równolegle w zakładach Kamenz niedaleko Drezna wytwarzane będą silniki elektryczne do tego i przyszłych modeli z rodziny EQ.