Oto, co wyszło z połączenia elektrycznego Zoe i bolida Formuły E
Miejskie Renault Zoe kojarzy się przede wszystkim z oszczędzaniem, a nie z dynamiczną jazdą. Jednak zaprezentowany w Genewie Zoe e-Sport Concept to niemalże całkowite jego przeciwieństwo, choć również napędzany jest wyłącznie silnikiem elektrycznym. A nawet dwoma.
Przy tworzeniu tego koncepcyjnego modelu wykorzystano doświadczenie zdobyte przez Renault w ciągu ostatnich trzech lat w mistrzostwach Formuły E. Mamy więc swoiste połączenie seryjnego Renault ZOE z bolidem Renault e.dams Formuły E.
Dzięki specjalnie zaprojektowanej ramie nośnej i odpowiedniemu doborowi materiałów (nadwozie wykonane z karbonu), masa
Zoe e-Sport Concept wynosi zaledwie 1 400 kg, łącznie z akumulatorami. Odpowiednią aerodynamikę Zoe e-Sport Concept zapewnia listwa aerodynamiczna w dolnej części przedniego zderzaka, płaska podłoga, przejęty z Formuły E dyfuzor zamontowany pod tylnym zderzakiem oraz zamontowany na tylnej klapie spojler z wbudowaną listwą świetlną światła stopu. Rama nośna pojazdu wyposażona jest w rurowy stalowy pałąk z kevlarowymi elementami ochronnymi. Pałąk spełnia wymagania normy bezpieczeństwa FIA, co teoretycznie daje autu prawo do poruszania się po torach wyścigowych.
Wnętrze prototypowego Zoe to dwa fotele kubełkowe Recaro z 6-punktowymi, wyścigowymi pasami bezpieczeństwa, oraz prostokątna kierownica, niczym w bolidach Renault e.dams.
Kierowca, co również jest nawiązaniem do Formuły E, ma możliwość regulacji parametrów pracy zespołu napędowego i sterowania zużyciem energii. Na desce rozdzielczej rozmieszczone są 3 centralne panele
do obsługi skrzyni biegów, wyboru trybu jazdy (4 możliwe kombinacje) i rozdziału siły hamowania.
Zoe e-Sport Concept napędzane jest dwoma silnikami o łącznej mocy 460 KM.
Dla porównania, w przypadku bolidu Formuły E przepisy FIA zezwalają na zaledwie 270 KM. Dwa identyczne silniki zamontowane z przodu i tyłu posiadają magnesy trwałe o dużej wydajności, pozwalające zwiększyć ich sprawność energetyczną. Energia gromadzona jest w dwóch akumulatorach trakcyjnych o pojemności 40 kWh. Podobnie jak w wyścigowym bolidzie, wodno-powietrzny układ chłodzenia pozwala utrzymać właściwą temperaturę elektroniki sterowniczej i akumulatorów. W jego skład wchodzi m.in. umieszczona z przodu auta chłodnica.
W porównaniu do miejskiego Zoe prototyp ma mniejszy prześwit, większy rozstaw kół i napęd na wszystkie koła. Ze świata wyścigów wywodzą się również przednie i tylne zawieszenie z podwójnymi wahaczami trójkątnymi.
Osiągi ZOE e-Sport Concept są jednymi z najlepszych w segmencie samochodów elektrycznych. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,2 sekundy, a jego maksymalna prędkość została ustalona na 210 km/h, które osiąga w niecałe 10 sekund. Wysoki, wynoszący 640 Nm (320 Nm na każdy silnik) moment obrotowy jest osiągalny niemal natychmiast po starcie. Silnik elektryczny rozwija bowiem pełną moc już w chwili uruchamiania. W ciągu ułamka sekundy osiąga 4 300 obr./min.