Oszczędne BMW serii 5
Choć na pierwszy rzut oka, i na drugi również, nie różni się pod względem stylistycznym praktycznie niczym od pozostałych odmian nowej generacji BMW serii 5, to jednak wersja 520d EfficientDynamics może się pochwalić najniższym spalaniem spośród wszystkich dostępnych wariantów nowej "piątki" o napędzie konwencjonalnym.
Według oficjalnych danych, opublikowanych przez niemiecki koncern, nowe BMW 520d EfficientDynamics będzie zużywać średnio od 3,9 do 4,3 l/100 km, co odpowiada emisji CO2 na poziomie 102-114 g/km. Wyniki te osiągnięte zostały na podstawie cyklu pomiarowego New European Driving Cycle i, patrząc po innych modelach, ich powtórzenie w realnych ruchu drogowym może okazać się niemożliwe, to jednak i tak, jak na auto klasy średniej o masie własnej na poziomie 1540-1615 kg, rezultat ten jest godny uwagi.
BMW 520d EfficientDynamics napędzane jest dwulitrowym dieslem o mocy 190 KM (4000 obr./min.) i maksymalnym momencie obrotowym 400 Nm (1750-2500 obr./min.). Jest to czterocylindrowa jednostka z podwójnym doładowaniem TwinTurbo ze sprężarkami o zmiennej geometrii i bezpośrednim wtryskiem Common Rail. Nastawienie na jak najniższe wyniki spalania z reguły nie idzie w parze z osiągami godnymi podziwu, ale 7,5-sekundowy sprint do 100 km/h i maksymalna prędkość na poziomie 235 km/h z całą pewnością nie są powodem do wstydu.
Aby uzyskać jak najniższe spalanie, w tej wersji BMW serii 5 wprowadzono szereg modyfikacji. Standardowa w tym wariancie ośmiostopniowa przekładnia automatyczna posiada wydłużone przełożenia, ponadto mamy tu system odzyskiwania energii z hamowania, układ Start&Stop, tryb Eco Pro, lżejszą konstrukcję wraz z pakietem aerodynamicznym, poprawiającą wydajność pompę olejową oraz opony o rozmiarze 225/55 R17 o niskich oporach toczenia.
Wersja EfficientDynamics będzie najoszczędniejszą odmianą nowej serii 5, ale wyłącznie spośród konwencjonalnie napędzanych odmian. Miano najbardziej ekologicznej dzierżyć będzie bowiem hybryda 530e plug-in, której średnie zapotrzebowanie na paliwo będzie wynosić 2 l/100 km. Co więcej, hybrydowa odmiana "piątki" będzie szybciej się rozpędzać (6,2 s do 100 km/h) od wersji wysokoprężnej.
BMW 520d EfficientDynamics na europejskim rynku pojawi się w marcu, czyli w tym samym czasie co wersja hybrydowa. Jak na razie, nie znamy jeszcze cen żadnej z tych odmian.