Ósemka na piątkę
Organizacja Euro NCAP skutecznie "wychowuje" koncerny motoryzacyjne, niejako zmuszając je do wprowadzania do swojej oferty określonych elementów wyposażenia zwiększających poziom bezpieczeństwa. Ocena pięciogwiazdkowa staje się już powoli standardem, dlatego nie dziwią zapowiadane kolejne zmiany w systemie oceniania crash-testów Euro NCAP.
W najnowszej grupie przetestowanych aut znalazło się osiem modeli, które w ostatnim czasie zadebiutowały na rynku. Wszystkie, bez większych problemów, zdobyły maksymalną do uzyskania liczbę pięciu gwiazdek. Co ciekawe, grupa poddanych testom zderzeniowych aut pokazała jeszcze jedną tendencję rynkową. Otóż aż siedem z nich to przedstawiciele najszybciej obecnie rozwijających się segmentów SUV-ów oraz crossoverów.
Wracając już do uzyskanych wyników testów, po raz kolejny miano jednej z najbezpieczniejszych marek potwierdziło Volvo. Model XC60 nie tylko okazał się najlepszy wśród tej grupy aut, ale również uzyskał najwyższy wynik łączny spośród wszystkich modeli, jakie wzięli pod lupę specjaliści z Euro NCAP. Volvo XC60 poszedł tym samym w ślady większego XC90, który również w 2015 r. okazał się bezkonkurencyjny pod względem bezpieczeństwa. Szwedzki SUV okazał się najlepszy pod względem ochrony dorosłych pasażerów, choć niewiele ustąpiły mu Mitsubishi Eclipse Cross oraz Volkswagen T-Roc i Volkswagen Polo. W kategorii "bezpieczeństwo dzieci" T-Roc uzyskał nawet identyczny wynik jak XC60. Volvo XC60 zdeklasowało jednak rywali pod względem oferowanego wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa.
Najnowsze testy zderzeniowe potwierdzają również, że nie tylko duże modele potrafią dziś dobrze chronić pasażerów. Bardzo dobry wynik uzyskał wspomniany już Volkswagen Polo, który dołączył tym samym do grupy maluchów z wynikiem pięciogwiazdkowym (Nissan Micra, Ford Fiesta oraz Seat Ibiza). A jeszcze niedawno w grupie aut z segmentu A i B sporym sukcesem było uzyskanie czterech gwiazdek. Również Seat Arona, mały crossover zbudowany na bazie Ibizy, wypadł podczas testów bardzo dobrze i powtórzył wcześniejsze osiągnięcie małego Seata.
W grupie nieco większych SUV-ów bardzo solidnie zaprezentowała się Skoda Karoq, która w każdej badanej kategorii uzyskała dobry wynik.
Tegoroczne testy sprawiły również, że coraz częściej na wyposażeniu nowych modeli znajdziemy autonomiczne układy hamulcowe, które potrafią samodzielnie zwolnić a nawet zatrzymać samochód w "podbramkowej" sytuacji. Z grona ośmiu modeli tylko dwa - Citroen C3 Aircross oraz Opel Crossland X - nie miały go w standardzie, a jedynie za dopłatą. Z tego też względu oba modele nie uzyskały za ten element punktów, ale inne elementy wyposażenia standardowego pozwoliły uzyskać odpowiednią liczbę punktów niezbędną do uzyskania pięciu gwiazdek.
Z uzyskanych wyników, nie tylko w tej grupie ośmiu modeli, ale w przekroju całego roku, zadowolony był Michael van Ratingen, sekretarz generalny Euro NCAP. Jednocześnie zapowiedział on, że od przyszłego roku ponownie zmianie ulegnie system testowania nowych modeli, w wyniku czego trudniej będzie uzyskać pięć gwiazdek, co jednak powinno przełożyć się na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa na europejskich drogach.
Szczegółowe wyniki testów zderzeniowych (kolejno ochrona dorosłych/dzieci/pieszych/systemy bezpieczeństwa):
Citroen C3 Aircross | 85% | 82% | 64% | 60% |
Mitsubishi Eclipse Cross | 97% | 78% | 80% | 71% |
Opel Crossland X | 85% | 84% | 62% | 57% |
Seat Arona | 95% | 80% | 77% | 60% |
Skoda Karoq | 93% | 79% | 73% | 58% |
Volkswagen Polo | 96% | 85% | 76% | 59% |
Volkswagen T-Roc | 96% | 87% | 79% | 71% |
Volvo XC 60 | 98% | 87% | 76% | 95% |