Orlen będzie miał pierwszą stację z wodorem! Ale nie w Polsce
Przyszłość w motoryzacji, ta nieco dalsza, ma należeć do pojazdów napędzanych paliwem wodorowym. Aby tak się stało, przede wszystkim producenci samochodów muszą wprowadzić takie modele do swojej oferty. Jednak nie ma mowy o rozwoju tego segmentu rynkowego również bez sieci stacji do tankowania wodoru. Na ten moment powoli szykuje się PKN Orlen, który właśnie uruchomił w Niemczech pierwszy punkt dla aut zasilanych wodorem.
Wybór naszego zachodniego sąsiada nie powinien specjalnie dziwić, choćby z uwagi na fakt, że jest to największy rynek motoryzacyjny w Europie i jedno z najbogatszych państw w Europie. Jest więc duże prawdopodobieństwo, iż to na niemieckich drogach będzie można najszybciej zobaczyć auta zasilane wodorem. I to nie pojedyczne egzemplarze, ale znacznie liczniejszą reprezentację.
Pierwszy pilotażowy punkt dla aut zasilanych wodorem koncernu Orlen ma pozwolić płockiej firmie zdobyć bezcenne doświadczenie w tej materii, które ma zaprocentować w przyszłości, gdy takie auta staną się powszechne na naszych drogach. Orlen będzie mógł w rzeczywistych warunkach przetestować całą infrastrukturę związaną z tankowaniem wodoru - od logistyki tego paliwa, poprzez magazynowanie, aż po jego sprzedaż i finalną obsługę klienta.
Według ekspertów zaletą technologii wodorowej jest przede wszystkim przyjazność względem środowiska, stosunkowo duży zasięg pojazdów napędzanych wodorem – do około 500 km na jednym zbiorniku – oraz krótki czas tankowania.
Pierwszy dystrybutor z wodorem jest dostępny na stacji star (pod taką marką Orlen sprzedaje paliwa na niemieckim rynku) w miejscowości Mülheim. Partnerem tego przedsięwzięcia jest firma Air Liquide, światowy lider w dziedzinie paliw gazowych, technologii i usług dla przemysłu.
W Polsce są już plany rozwoju sieci stacji tankowania wodoru. Do 2030 r. ma powstać co najmniej 30 takich punktów w największych polskich miastach. Jednocześnie szacuje się, że do końca obecnej dekady na całym świecie będzie ok. tysiąca stacji, gdzie będzie istniała możliwość zatankowania wodoru.
Orlen cały czas też testuje rozwiązania związane z ładowaniem pojazdów zasilanych energią elektryczną, które być może opanują nasze drogi szybciej niż auta z ogniwami wodorowymi. Jeśli wierzyć w rządowy program elektromilności, do 2025 r. w naszym kraju powinno już jeździć milion pojazdów samochodowych na prąd.
W Polsce takie punkty ładowania Orlen posiada na swoich stacjach w Kostomłotach oraz w Katowicach, przy ul. Murckowskiej, a także w Niemczech, w miejscowościach Grimmen w Meklemburgii - Pomorze Przednie i Uckerfelde w Branderburgii.