Opony na jesień - na co zwracać uwagę?
Wraz ze zmianą pogody, zmieniają się warunki na drogach. Nawierzchnie częściej są mokre, śliskie i niebezpieczne. Według danych statystycznych ok. 140 dni w roku jest deszczowych, a ponad 30% wypadków ma miejsce przy takiej pogodzie. Kierowcy powinni zwiększyć czujność na drogach, a także być bardziej wrażliwi na stan użytkowanych opon.
Co może zagrażać kierowcom o tej porze roku? Deszcz i leżące na drogach śliskie liście. Poza zachowaniem większej rozwagi, należy pamiętać, że opona to jedyny punkt styczności samochodu z podłożem, a nawierzchnia styku odpowiada wielkości kartki pocztowej. Sprawdźmy, jakie opony najlepiej radzą sobie w takich warunkach.
Opony deszczowe
Istnieje grupa opon, która ze względu na specyficzne cechy budowy sprawdza się lepiej w warunkach deszczowych od innych opon. Dzieje się tak za sprawą kierunkowej rzeźby bieżnika - z głębszymi i szerszymi wyżłobieniami niż w standardowych oponach letnich. Kierunkowa rzeźba bieżnika to taka, która z wyglądu przypomina literkę „v”, wzór układa się w „jodełkę”, tak jak w oponach Uniroyal RainSport 2 lub Uniroyal RainExpert. Taka budowa najlepiej sprawdza się w warunkach, gdy nawierzchnia jest zabłocona, mokra, itp. Druga istotna sprawa to mieszanka, która opiera się o krzemionkę. Krzemionka powoduje, że opony są miękkie i mają lepszą przyczepność w deszczowe dni z umiarkowaną temperaturą.
Najważniejsza głębokość bieżnika
Klasa, cena czy wyniki testów danej opony mają bardzo duże znaczenie, ale przy deszczu najważniejszą kwestią jest głębokość bieżnika posiadanych opon. To ona gwarantuje bezpieczne prowadzenie i hamowanie na mokrej nawierzchni oraz wysoką odporność na poślizg na wodzie.
Prestiżowa organizacja ADAC udowodniła w testach, że zużyty bieżnik oznacza dużo gorsze zachowanie na mokrej nawierzchni. Testy Motor Industry Research Association zbadały dokładne osiągi opon o różnej głębokości bieżnika na mokrej nawierzchni. Droga hamowania opon z bieżnikiem o głębokości 8 mm (nowe opony) była najkrótsza. Nieco słabiej sprawdziły się opony z bieżnikiem o głębokości 7,6 czy 5 mm. Prawdziwe problemy pojawiły się przy oponach, których głębokość bieżnika wynosiła 4 mm i mniej. Maksymalnie wydłużoną drogę hamowania miały opony, których bieżnik osiągał 1,6 mm głębokości (granica zużycia opon dopuszczona przez prawo). Z testu jasno wynika, że najbezpieczniejszym rozwiązaniem na mokrą nawierzchnię są opony z bieżnikiem większym niż 3-4 mm. Tylko wtedy mamy pewność, że opony poradzą sobie z odprowadzaniem wody na mokrej nawierzchni – mówi Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta Oponeo.pl - Jeśli bieżnik Twoich opon jest płytszy to najwyższy czas, żeby pomyśleć o wymianie opon na nowe – tłumaczy.