Opona i koło w jednym
O prezentowanych we Frankfurcie nowych modelach samochodów powiedziano, jeśli nie wszystko, to na pewno bardzo dużo. Jednak trwająca wciąż wystawa samochodowa IAA to nie tylko nowości na czterech kółkach. Firma Michelin zaprezentowała np. koncepcyjną oponę Vision, która pełni także funkcję koła.
Opona Michelin Vision ma wiele cech, świadczących o jej innowacyjności, które, o ile faktycznie opona wejdzie do produkcji, będą jej olbrzymi zaletami. Bo któż by nie chciał mieć opony, której nie trzeba pompować? To zasługa użycia innowacyjnej struktury pęcherzyków, które są inspirowane naturą. Fakt, że z opony nie będzie schodzić powietrze, będzie przekładał się również na bezpieczeństwo oraz komfort jazdy, a także na trwałość samej opony.
Osiągnięcie takiej struktury było możliwe dzięki opracowaniu specjalnej mieszanki, w skład której wchodzi szereg naturalnych produktów - słoma, wióry drzewne, pozostałości cukru, a nawet artykuły AGD poddane recyklingowi oraz skórki po pomarańczach. Ponieważ do jej produkcji będzie wykorzystywana minimalna ilość kauczuku i energii, jej dodatkowym efektem jest również niski negatywny wpływ na środowisko.
Prawdziwą rewolucją może być jednak konfiguralność tej opony. W zależności od potrzeb - jazda po śniegu, na autostradzie czy w terenie - kierowca może szybko zmienić... wzór bieżnika opony. Wystarczy udać się do specjalnego punktu Print&Go i zamówić odpowiedni kształt bieżnika, który następnie jest wykonywany metodą druku 3D i nakładany na oponę. Ponieważ istnieje możliwość nakładania nowych warstw na oponę, jest ona praktycznie niezniszczalna i jej trwałość może być równa długości "życia" auta.
Kolejne nowatorskie rozwiązanie opony Michelin Vision (którą chroni w sumie 19 patentów) to jej organiczny rdzeń, który nie tylko nie wymaga pompowania, ale również istnienia koła. Taka opona dzięki temu jest również odporna na przedziurawienia.
O nowoczesnym charakterze opony Vision świadczą także wbudowane w nią czujniki, poprzez które może ona łączyć się z internetem. W ten sposób kierowca jest na bieżąco informowany o stanie bieżnika i może z odpowiednim wyprzedzeniem zaplanować kolejną konfigurację bieżnika.
W pracach nad koncepcyjną oponą brali udział nie tylko inżynierowie koncernu oponiarskiego, ale również osoby ze świata wyścigów, szeroko pojętej motoryzacji, a nawet rolnictwa. Przy jej projektowaniu czerpano także z doświadczeń pilotów samolotów, kierowców ciężkich maszych, a nawet... dzieci. Jak zapewniają jej twórcy, będzie ona charakteryzować się najlepszymi właściwościami jezdnymi oraz hamowaniem we wszystkich warunkach, a przy tym zapewni wysoki komfort, łatwość obsługi i będzie przyjazna dla środowiska.