Ofensywa pięciu serii modeli z napędem na wszystkie koła
Na charakteryzującym się dużym wzrostem światowym rynku pojazdów z napędem na wszystkie koła Mercedes-Benz oferuje, od początku 2003r., 27 modeli.
<strong>
Na charakteryzującym się dużym wzrostem światowym rynku pojazdów z napędem na wszystkie koła Mercedes-Benz oferuje, od początku 2003r., 27 modeli.
</strong>
•W przyszłości 32 samochody osobowe Mercedes będą miały stały napęd na wszystkie koła
•4MATIC po raz pierwszy w modelach Klas C i S
•Od jesieni 2003 r. nowa Klasa E z systemem 4MATIC
•46-procentowy wzrost sprzedaży modeli Klasy G
•Znaczny wzrost na rynku pojazdów z napędem na wszystkie koła i pojazdów terenowych
Po wzbudzającym duże zainteresowanie wprowadzeniu systemu 4MATIC plasuje się na czołowych pozycjach w zakresie sprzedaży samochodów osobowych z napędem na wszystkie koła i pojazdów terenowych.
Począwszy od jesieni 2003 r. DaimlerChrysler rozszerzy swą ofertę o trzy limuzyny i dwa modele kombi nowej Klasy E, wyposażone w 4MATIC , tak więc gwiazdę Mercedesa będą miały 32 modele w pięciu typoszeregach ze stałym napędem na wszystkie koła.
Tym samym Mercedes-Benz mocno zaznacza swą obecność na stale rosnącym rynku pojazdów z napędem na wszystkie koła i pojazdów terenowych. W 2002 r. co dziesiąty nabywca nowego samochodu wyższej klasy zdecydował się na limuzynę z tego typu napędem. W 1999 r. udział takich pojazdów w tym segmencie rynku wynosił siedem procent. W latach 1999-2002 w grupie samochodów Klasy C udział pojazdów z napędem na wszystkie koła wzrósł z czterech do dziewięciu procent.
Wzrasta ilość modeli SUV na światowym rynku
Jeszcze znaczniejszy wzrost można zaobserwować w przypadku tak zwanych „sport-utility-vehicles” (SUV). W samych tylko Stanach Zjednoczonych w latach 1998-2001 chłonność rynku w segmencie Klasy M wzrosła o prawie 40 procent i wyniosła 610 000 pojazdów rocznie. W analogicznym okresie w Europie Zachodniej (z wyłączeniem Niemiec) wzrost wyniósł prawie 43 procent, w Niemczech nawet 51 procent. W tym segmencie rynku samochody Klasy M znajdują się na czołowej pozycji. Ich udział wynosi 37 procent.
Równie pozytywnie przebiega sprzedaż samochodów Mercedes-Benz Klasy G, stanowiących mały, ale ważny segment rynku. W 2002 r. sprzedano prawie 8800 sztuk tego klasycznego modelu samochodów terenowych, więcej niż w minionych latach. W porównaniu z 2001 r. oznacza to 46-procentowy wzrost sprzedaży. Od momentu wprowadzenia na rynek w listopadzie 2001 r. znacznie wzrósł popyt na samochody Klasy G w USA. W sumie do tej pory sprzedano tu 3900 modeli tego mocnego terenowego wozu.
Stany Zjednoczone to największy rynek samochodów z napędem na wszystkie koła. W roku 2000 Mercedes-Benz dostarczył do USA około 66 procent wszystkich limuzyn i modeli kombi Klasy E (seria 210). Drugi co do wielkości rynek stanowią Niemcy. Udział w produkcji pojazdów 4MATIC Klasy E wynosi tu jedenaście procent. Dalsze ważne rynki zbytu dla modeli 4MATIC Klasy E stanowiły Szwajcaria i Kanada (odpowiednio 6 i 7 procent).
4MATIC we współpracy z ESP®
Począwszy od jesieni 2002 r. Mercedes-Benz oferuje samochody ze stałym napędem na wszystkie koła 4MATIC również w Klasach C i S. Dzięki inteligentnej współpracy z montowanym seryjnie elektronicznym systemem stabilizacji pojazdu ESP® i elektronicznym systemem trakcji ETS system 4MATIC pomaga kierowcy samodzielnie i pewnie wybrnąć z krytycznych sytuacji. W trudnych warunkach atmosferycznych, jak śnieg, lód czy mokra nawierzchnia, jak też podczas ruszania z miejsca i przyspieszania, a także w trakcie jazdy po złej nawierzchni modele Mercedes-Benz 4MATIC osiągają lepszą dynamikę i dają się pewniej prowadzić. Dodatkowo system 4ETS zapewnia typowy dla samochodów Mercedes komfort jazdy, gdyż pracuje on bez zwykłego blokowania mechanizmu różnicowego, co w innych samochodach osobowych z napędem na cztery koła utrudnia obsługę i zmniejsza komfort jazdy. Zamiast tego system 4ETS skutecznie hamuje buksujące koła i przenosi moment napędowy na koła znajdujące się na powierzchni o dobrej przyczepności. Elektroniczna regulacja napędu zastępuje działanie trzech blokad mechanizmu różnicowego.
W samochodach Mercedes-Benz zastosowano stały napęd na wszystkie koła wraz z nowoczesnym sześcio- i ośmiocylindrowym silnikiem benzynowym. W Klasie C modele C 240 i C 320 (limuzyna i kombi) są dostępne jako warianty 4MATIC, w Klasie S napęd na wszystkie koła możliwy jest w limuzynach S 350, S 430 i S 500. Począwszy od jesieni 2003 r. na życzenie klienta sześcio- i ośmiocylindrowe modele nowej Klasy E (seria 211) będą wyposażane w system 4MATIC.
Elektroniczny system trakcji 4ETS dla Klas M i G
Podobny system, uwzględniający warunki jazdy po bezdrożach, został zastosowany w pojazdach Klasy M, produkowanych przez Mercedesa od 1997 r. Tutaj przekładnia różnicowa elektronicznego systemu trakcji 4ETS została wyposażona dodatkowo w dwa zestawy kół obiegowych (satelit), umożliwiających włączanie specjalnego biegu do jazdy w terenie. Po naciśnięciu przycisku „Low Range” na desce rozdzielczej przekładnia różnicowa redukuje zwykłe przełożenie (1:1) do biegu terenowego (2,64:1), przy którym pojazdy Klasy M lepiej sobie radzą w trudnym terenie. Elektroniczny system stabilizacji pojazdu ESP® należy do seryjnego wyposażenia wszystkich modeli.
Pojazdy Mercedes-Benz Klasy G wyróżniają się wyjątkową kombinacją wydajnych systemów napędowych. Obok elektronicznego systemu trakcji 4ETS, poprawiającego przyczepność samochodu podczas ruszania i przyspieszania na mokrym lub oblodzonym gruncie i elektronicznego system stabilizacji pojazdu ESP®, zwiększającego bezpieczeństwo jazdy w krytycznych sytuacjach, zastosowano również włączane przez naciśnięcie przycisku blokady mechanizmów różnicowych, które podczas jazdy w trudnym terenie zapewnia ją jednakowy moment obrotowy na każdym kole. Dzięki automatycznie działającym systemom ESP® i 4ETS zostało zapewnione maksimum siły napędu i stabilności jazdy na drodze lub po bezdrożach. Na trudnych odcinkach w terenie nadal sprawdzają się włączające się dodatkowo 100-procentowe blokady.
<strong>Źródło: DaimlerChrysler Automotive Polska</strong>