Odpowiednie procedury naprawcze gwarantem bezpieczeństwa? - Volkswagen Passat
Niemiecki Kraftfahrzeugtechnische Institut (KTI) postanowił sprawdzić czy nieprzestrzeganie standardów technologicznych przy naprawie może narazić nas na niebezpieczeństwo przy powtórnej kolizji.
Badania przeprowadzone zostały przez niemiecki instytut badań technicznych pojazdów KTI na dwóch Volkswagenach Passatach. Samochody zostały poddane dwóm testom zderzeniowym przeprowadzonych według standardów Euro NCAP. Główna siła skierowana była na słupek B.
Testy zderzeniowe zostały przeprowadzone jednakowo, różna była jednak technologia naprawy samochodów po pierwszym zderzeniu. Srebrny Passat Variant był naprawiany dokładnie według aktualnych standardów producenta dla tego modelu, niebieski pojazd według starszej technologii. Różnice po naprawie obu samochodów nie były widoczne na pierwszy rzut oka, wyszły na jaw dopiero po przeprowadzeniu drugiego testu zderzeniowego.
Passat naprawiany zgodnie z aktualnymi standardami (srebrny), także po drugim zderzeniu, chronił pasażerów tak jak podczas pierwszego testu zderzeniowego, między innymi dzięki kompletnie wymienionemu słupkowi B. W przypadku drugiego samochodu (niebieskiego) było inaczej – nieaktualna technologia łączenia elementów słupka B i zastosowanie starych procedur naprawy spowodowało znacznie większą deformację bocznego słupka i płyty podłogowej, nieprawidłowe działanie bocznej poduszki powietrznej oraz brak wyzwolenia kurtyny powietrznej. W obrębie słupka B bok nadwozia przesunął się o ponad 60 milimetrów głębiej w kierunku środka samochodu, a więc w kierunku pasażerów, niż w samochodzie naprawionym zgodnie z aktualnymi normami producenta.
„Aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo pasażerom i kierowcy, samochody koncernu Volkswagen konstruowane są z wykorzystaniem zaawansowanych technologii i nowoczesnych materiałów. Po źle przeprowadzonej naprawie istnieje duże prawdopodobieństwo nieprawidłowego zadziałania systemów bezpieczeństwa biernego, co może prowadzić do dodatkowych, poważnych urazów pasażerów. Tylko przeszkolona kadra autoryzowanego serwisu, użycie specjalistycznych narzędzi oraz zastosowanie oryginalnych części zamiennych i aktualnych technologii naprawy zapewnia prawidłowe funkcjonowanie wszystkich elementów pojazdu po naprawie powypadkowej” – powiedział Wojciech Merło, kierownik programu zarządzania naprawami powypadkowymi w Volkswagen Group Polska.
Wnioski wynikające z testów zderzeniowych Volkswagena Passata
Niefachowo przeprowadzona naprawa ma negatywny wpływ na następujące elementy:
- bezpieczeństwo pasażerów
- sztywność nadwozia i jego odkształcenie
- działanie biernych systemów bezpieczeństwa
- koszty kolejnej naprawy samochodu po niefachowo wykonanej pierwszej naprawie powypadkowej
- koszty wypłat świadczeń ubezpieczeniowych za szkody na zdrowiu i mieniu
- gwarancję na przeprowadzone prace
- gwarancję na lakier i nieprzerdzewienie nadwozia