Od 1 marca jednak drożej na A2
Potwierdzają się pogłoski sprzed kilku tygodni o możliwych podwyżkach na autostradach. Od 1 marca więcej zapłacimy za przejazd autostradą A2 na odcinku od Nowego Tomyśla do Konina. O 3 zł. Nie zmieni się koszt przejazdu fragmentem A2 pomiędzy Świeckiem a Nowym Tomyślem.
Nowe stawki przejazdu autostradą A2 od 1 marca br. dotkną kierowców pojazdów kategorii 1 (auta osobowe oraz motocykle), a także kategorii 5 (pojazdy ponadnormatywne). Opłaty dla pojazdów osobowych i motocykli wzrosną o 2 grosze za jeden przejechany kilometr i wynosić będą 0,38 zł/km. Oznacza to, że przejazd każdym z trzech 50-kilometrowych odcinków autostrady pomiędzy Nowym Tomyślem a Koninem, będzie wynosić po podwyżce 19 zł, czyli za cały 150-kilometrowy fragment zapłacimy 57 zł, tj. o 3 zł więcej.
Zmiana stawek opłat za przejazd autostradą A2 będzie wprowadzona od 1 marca br., od godz. 6.00 rano, a więc, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, po zakończeniu zimowych ferii szkolnych.
Więcej na bramkach od 1 marca płacić będą również kierowcy pojazdów ponadnormatywnych. Za każdy z trzech odcinków zapłacą od marca 190 zł, czyli 10 zł więcej. Przejazd całego fragmentu A2 od Nowego Tomyśla do Konina będzie ich więc kosztował 570 zł (obecnie 540 zł).
Koszt przejazdu 106-kilometrowym odcinkiem autostrady A2 pomiędzy Świeckiem a Nowy Tomyślem nie zmieni się.
Jak informuje rzecznik Autostrady Wielkopolskiej, Zofia Kwiatkowska, rzeczony fragment A2 jest jedynym odcinkiem autostrady A2, który w pełni finansuje i utrzymuje się z pobieranych od kierowców opłat. W przeciwieństwie do autostrad publicznych, na których opłaty wnoszone przez kierowców pokrywają mniej niż 40% samych kosztów utrzymania, odcinek A2 Nowy Tomyśl – Konin nie jest dotowany z budżetu, ani zwolniony z podatku VAT.
Uzyskane pieniądze z bramek AWSA przeznacza w pierwszej kolejności na bieżące utrzymanie autostrady oraz spłatę zaciągniętych kredytów. Ponadto z wpływów realizowane są również nowe inwestycje. W najbliższym czasie planowane są wymiana warstwy ścieralnej nawierzchni jezdni na odcinku Września - Konin, opracowanie dokumentacji niezbędnej do rozpoczęcia rozbudowy autostradowej obwodnicy Poznania o trzeci pas ruchu na 13-kilometrowym odcinku pomiędzy węzłami Komorniki i Krzesiny, a także budowa Obwodu Utrzymania Autostrady we Wrześni.