Obwodnica Suwałk w ciągu via Baltica przejezdna
Od tego weekendu kierowcy mogą korzystać z blisko 13-kilometrowej obwodnicy Suwałk w ciągu drogi ekspresowej S61, która jednocześnie stanowi fragment międzynarodowej trasy via Baltica.
Obwodnica pozwoli wyprowadzić z Suwałk ruch tranzytowy samochodów ciężarowych, których przez miasto przejeżdża średnio ponad 5 tysięcy na dobę. Wybudowana obwodnica omija miasto od strony zachodnio-północnej i na węźle węźle Suwałki Południe łączy się z dwujezdniową częścią obwodnicy Augustowa (12,75 km), tworząc razem fragment drogi S61 o długości 25,6 km.
Obecny etap inwestycji kończy się na węźle Suwałki Północ, który zostanie zrealizowany w ramach następnego odcinka S61 Suwałki - Budzisko. Obecnie podłączenie powstałej „eski” do istniejącej drogi krajowej nr 8 (tzw. łącznica węzła „Suwałki Północ”) będzie się odbywało przez jednojezdniowy łącznik o długości kilometra.
Obwodnica Suwałk została wykonana w technologii nawierzchni z betonu cementowego przystosowanej do przyjęcia ruchu ciężkiego. Charakteryzuje się ona wysoką nośnością (11,5 tony na oś), odpornością na odkształcenia oraz niższymi kosztami utrzymania w porównaniu z nawierzchnią asfaltową.
W ramach inwestycji wybudowani, poza węzłem Suwałki Południe, także węzeł Suwałki Zachód, ponadto 10 obiektów inżynierskich, cztery wiadukty nad drogą ekspresową, jeden wiadukt kolejowy i inne podobne obiekty. Powstała także sieć dróg dojazdowych o długości 18,5 km, ciągów pieszo-rowerowych oraz przepusty i urządzenia ochrony środowiska. Przebudowano również 8 km dróg publicznych kolidujących z przebiegiem obwodnicy.
Trasa via Baltica w Polsce
Łączna długość trasy via Baltica na terytorium Polski będzie wynosiła blisko 320 km. Będzie ona pełniła rolę najważniejszego połączenia drogowego pomiędzy krajami bałtyckimi, Polską i krajami Europy Środkowej. Na terenie Polski przebiega w ciągu drogi ekspresowej S8 na odcinku od Warszawy do Ostrowi Mazowieckiej i dalej drogą ekspresową S61 na odcinku od Ostrowi Mazowieckiej do granicy państwa w Budzisku.
Do tej powstało już 117 km tej drogi, a w realizacji jest 201 km kolejnych odcinków. Pozostałe fragmenty S61 z wyjątkiem budowanej drugiej nitki obwodnicy Szczuczyna są na etapie projektowania. Cała trasa ma zostać udostępniona kierowcom do końca 2021 r.